حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فضيلتى چون جهاد نيست و جهادى چون مبارزه با هواى نفس نيست.


» » » » جلوگیری از قطع درختان جنگلی کردستان نیازمند عزم ملی است

جلوگیری از قطع درختان جنگلی کردستان نیازمند عزم ملی استرییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: جلوگیری از قطع درختان و قاچاق چوب جنگل‌های استان نیازمند عزم جدی در سطح ملی است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: محمد فرید سپری روز چهارشنبه در بیستمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان با دستور کار قاچاق چوب با اشاره به اینکه در هر هکتار جنگل زاگرسی حدود ۵۰۰ متر مکعب ذخیره آب وجود دارد، اظهار داشت: علاوه بر اهمیت درختان جنگلی،  درختان باغی هم دارای ارزش فراوانی هستند و قطع کردن آنها خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه هیچ طرح اقتصادی در منطقه باغی امکان اجرایی شدن ندارد، اضافه کرد: مهمترین طرح ها هم در بخشی که درخت وجود داشته باشد حذف خواهد شد و مکان آن تغییر خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: کشاورزان هم حق قطع درختان باغ خود را ندارند تنها با هماهنگی با ادارات جهاد کشاورزی آن هم در راستای طرح حذف درختان مسن و جایگزینی آنها این اقدام امکان پذیر است.

سپری بر پیگیری موارد مربوط به قطع درختان و قاچاق چوب تاکید کرد و اظهار داشت: ممانعت از قطع شدن درختان جنگلی و باغی نیازمند عزم ملی و پای کار بودن دوستداران محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد است.

دبیر قرارگاه امنیت غذایی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: در سال ۹۵ قانون تنفس جنگل های شمال کشور به اجرا درآمد و براساس آن هر گونه قطع و بهره برداری از محصولات چوب ممنوع شد.

پیمان باباپیری اضافه کرد: در ۲ یا سه سال اخیر به دلیل بازرسی و نظارت بر جنگل های شمال، بحث قاچاق چوب به سمت جنگل‌های زاگرس کشیده شده و به چالشی برای این منطقه تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه ۳۵ درصد حجم قاچاق چوب در کشور به ویژه در زاگرس افزایش پیدا کرده است، یادآور شد: افزایش قاچاق چوب در مناطق زاگرسی نگران کننده است و باید با همت همگانی از آن ممانعت شود.

 

پرداخت تسهیلات ۱۴.۵ درصد به صادرکنندگان محصولات کشاورزی در کردستان

مدیر بانک توسعه صادرات استان کردستان هم در ارتباط با دستور کار صادرات محصولات کشاورزی استان در این جلسه اظهار داشت: در تفاهم‌نامه ای بین صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات، مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صادرکنندگان بخش کشاورزی اعطا می‌شود.

علی حسین زاده با اشاره به اینکه تسهیلات به طور تلفیقی از محل منابع صندوق و بانک توسعه صادرات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، اضافه کرد: مجموع نرخ تسهیلات مذکور ۱۴.۵ درصد است.

وی افزود: متقاضیان، درخواست دریافت تسهیلات را ابتدا در سایت بهین یاب ثبت و سپس از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به بانک معرفی می شوند.

مدیر بانک توسعه صادرات استان کردستان با اشاره به اینکه تسهیلات بخش صادرات به هر صادر کننده‌ای با ارائه کارت بازرگانی و اظهارنامه کمرگی پرداخت می شود، یادآور شد: ۷۰ درصد مبلغ صادرات انجام شده براساس اظهار نامه گمرکی به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت می‌شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.