حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نشان منافق سه چيز است : سخن به دروغ بگويد ، از وعده تخلف كند و در امانت خيانت نمايد.


» » » » حضور فعالان اقتصادی ایران در حلبچه مستلزم وجود قانون حامی سرمایه‌گذار است

جذب سرمایه‌گذار خارجی مستلزم قانون حمایت کننده است که در اقلیم کردستان عراق چنین قانونی وجود ندارد موضوعی بود که در نشست رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق و هیات همراه با مسوولان و فعالان بخش کشاورزی استان کردستان مطرح شد.

...

کاوش نیوز: نشست رییس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق با مدیران و معاونین سازمان جهاد کشاورزی همچنین مدیران عامل اتحادیه‌های صنفی بخش کشاورزی شامگاه سه شنبه در سنندج برگزار شد و در این نشست ظرفیت های تولیدی و صادراتی بخش کشاورزی کردستان برای فعالان اقتصادی استان حلبچه تشریح شد. 

رییس اتاق بازرگانی حلبچه هم از آمادگی این استان برای جذب سرمایه‌گذار و انجام کارهای تولیدی توسط تولیدکنندگان کردستان ایران در آن منطقه خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این نشست اظهار داشت: کردستان در بخش کشاورزی استعداد، توانمندی و ظرفیت‌های فراونی دارد و امکان صادرات بسیاری از محصولات این بخش به خارج از کشور از جمله اقلیم عراق هم فراهم است.

سید احمد ذکریایی نژاد با بیان اینکه از آنجایی که ریسک فعالیت در بخش کشاورزی بالاست و سرمایه‌گذاری در این بخش مستلزم تامین امنیت است، اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری چنین نشست هایی بتوانیم در راستای تامین نیازهای دو طرف و رونق تولید گام‌های اساسی برداریم.

برهان مندمی یکی از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی کردستان نیز در این نشست گفت: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده خوراک طیور در ایران را داریم و آماده انجام هر نوع همکاری با استان حلبچه اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی اظهار داشت: در کشورهای اروپایی تمام شرایط کار را طی یک هفته برای سرمایه گذار فراهم می کنند ولی در ایران و اقلیم کردستان عراق چنین بستری هنوز ایجاد نشده ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان عراق نیاز به سازوکار قانونی در راستای حمایت از سرمایه‌گذار دارد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید در کردستان هم در این نشست اظهار داشت: فعالیت ما در حوزه توسعه صنعت بذر که اساسی ترین رکن در بخش کشاورزی به شمار می رود، است و یک هزار و ۶۰۰ تن بذر سیب زمینی در کلاس SE کشت کردیم که امکان صادرات آن به خارج از کشور هم وجود دارد.

کاوه حسنی اضافه کرد: آمادگی داریم در حوزه انتقال یافته های بخش کشاورزی و انجام کار در اراضی کشاورزی استان حلبچه و تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان این منطقه همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران کردستان هم با اشاره به وجود ۷۵۰ واحد مرغ گوشتی در این استان گفت: در طول سال ۸۰ هزار تُن تولید داریم که از این لحاظ بزرگترین تولید کننده مرغ در شمال غرب کشورمان هستیم و تلاش زیادی برای صادرات تولیدات خود به اقلیم کردستان عراق کردیم ولی تاکنون نتیجه ای نگرفتیم.

موسی شفیعی با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت مرغ در کردستان ۵۰ درصد بیشتر از نیاز آن است، اظهار داشت: آمادگی صادرات گوشت مرغ منجمد و گرم با کیفیت به اقلیم کردستان و استان حلبچه را داریم.

عبدالرحمان علوی نماینده تعاونی مرغداران تخم‌گذار کردستان هم در این نشست گفت: ۱۳ واحد مرغداری تخمگذار در این استان وجود دارد که ظرفیت تولید آنها پنج هزار و ۵۰۰ تُن است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این نشست با بیان اینکه مشکل بازرگانان ما لجستیک و ترابری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه از این لحاظ جزو بهترین های منطقه هستیم ولی متاسفانه دولت عراق اجازه تردد کامیون‌های ایرانی را به داخل خاک خود نمی‌دهد.

شهریار خنیفی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای صادرات محصولات بخش کشاورزی استان نداریم، افزود: در مرز عراق کالاهای صادراتی را از کامیون های ایرانی به عراقی منتقل می‌کنند که این اقدام هم به کمیت و هم کیفیت کالا صدمه می زند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.