حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.


» » » » تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد؛

تولید سالانه حدود ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تولیدات کشاورزی در استان نسبت به قبل از انقلاب با رشدی چند برابری مواجه شده و سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات تولید می شود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: محمد فرید سپری اظهار کرد: استان کردستان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در تولیدات بخش کشاورزی در مقایسه با قبل از انقلاب داشته و اکنون در زمینه تولید نشاسته و پروتئین به جایگاه ویژه ای در کشور رسیده است.

وی افزود: دو درصد از اراضی کشور در این استان وجود دارد و هفت درصد روان آب‌های ایران در کردستان جریان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطر نشان کرد: کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در حوزه کشاورزی است و شرایط لازم برای توسعه این منطقه با محوریت کشاورزی مهیاست.

سپری افزود: متأسفانه در دوران قبل از انقلاب اسلامی این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود و بسیاری از کشاورزان کردستانی در فقر و محرومیت قرار داشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران شاهد تحولی شگرف در حوزه کشاورزی استان هستیم و این روند توسعه‌ای همچنان ادامه دارد.

سپری افزود: کردستان با بهره مندی از ۱۱۳ هزار بهره بردارسالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت، ۷۵۰ هزار هکتار زراعت، ۴۵ هزار هکتار باغات و حدود سه و یک دهم میلیون واحد دامی را مدیریت می‌کند که در مجموع دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در چشم انداز تولید محصولات کشاورزی استان دستیابی به پنج ونیم میلیون تن را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: هم اکنون مقام دوم در خرید گندم به استان اختصاص دارد و هرساله کردستان به تنهایی ۱۰ درصد گندم کشور را تولید می‌کند.

سپری افزود: از لحاظ تولید گوشت مرغ، مقام اول تولید در غرب و شمال غرب کشور و رتبه ۹کشور را داریم و سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: ۴۰ درصد از ۱۱۰ هزار تن تولید این محصول در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه سخنان خود به تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن سیب زمینی در استان اشاره کرد و گفت: در تولید این محصول استراتژیک نیز جزو پنج استان برتر کشور هستیم.

سپری اظهار داشت: میزان تولید محصولات زراعی در شش سال اخیر از یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن به دو میلیون و ۱۵۰ هزار تن و محصولات باغی از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن رسیده است و در تولید محصولاتی همچون توت فرنگی رتبه اول کشوری را داریم.

 

کردستان مقام اول مکانیزاسیون کشاورزی ایران را دارد

سپری اعلام کرد: در مبحث مکانیزاسیون بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب ظرفیت نیم دهم اسب بخار را داشتیم که امروز این مهم به ۲/۲ اسب بخار در کشور رسیده است و مقام اول کشوری به استان کردستان اختصاص دارد.

وی از کسب موفقیت استان کردستان در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری خبرداد و گفت: در راستای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری قبل از انقلاب هیچ اقدامی انجام نشده بود اما امروز ۵۸ هزار هکتار از اراضی استان یعنی ۴۰ درصد اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری با بهره وری بالا مجهز شده است.

سپری با اشاره به بهره گیری از از ارقام پربازده و کم آب بر محصولات در بخش کشاورزی گفت: در چند سال اخیر در زمینه تولید و تأمین بذر، پنج رقم گندم آبی و ۹ رقم گندم دیم در استان کشت می‌شود و این در حالی است که تا چهار سال پیش تنها دو رقم گندم در استان کشت می‌شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که ۱۴ هزار تن مصرف داخل بوده و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

سپری اظهار کرد: با بهره برداری از سدهایی که در کردستان در دست احداث است امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی فراهم خواهد شد و تولیدات بخش شیلات نیز رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: کشاورزی محور توسعه استان بوده و نیروهای خدوم جهاد کشاورزی با تلاش و همتی مضاعف برای بالفعل کردن ظرفیت‌های کردستان در این عرصه تلاش خواهند کرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.