حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : آراستگی از اخلاق مومنان است.


» » » » سد محرومیت بر سیلاب و کلوار/ تلخی مردمان نجیب پایان ندارد

مردم دهستان سیلاب و کلوار کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که سد محرومیت را مقابل خود می بینند، آنها هنوز از داشتن جاده ای که در پاییز و زمستان مسدود نشود بی بهره هستند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: نقشه استان را که نگاهی بیندازیم گاهی توپوگرافی کوهستانی روستاهایی را در قلب خود نمایان می‌کند که قصه‌های پر غصه‌ای را یدک می کشند.

این بار صدای محرومیت از قلب سیلاب و کلوار است.

در فاصله تنها ۲٠٠ کیلومتر با مرکز استان، دهستان ۱۷ روستایی دوهزار و ۶٠٠ انسان محروم اما با عزت و استعداد را در قلب خود جای داده است.

 

موج سهمگین کمبودها

سیلاب و کلوار» از بلندای کوه‌ها روایتگر مردمانی است که سال هاست صدایشان به گوش کسی نمی‌رسد و هیچ دستگاهی نیز از مردمانشان حمایت نکرده است.

با پایان بهار و تابستان تازه آغاز فصل غصه‌های مردمان این دیار است.

هنگام بارش باران چشم‌ها پر از ترس و دل‌ها لبریز از اضطراب جاده‌ای می‌شود که سخت گذر در مقابلش واژه‌ای ساده محسوب می‌شود.

 

مرگ بیماران و ضعف راه ارتباطی

راه ارتباطی سیلاب و کلوار سالهاست که به دلیل ضعف زیرساختی مرگ بیماران و زنان باردار زیادی را به خود دیده است.

راه ارتباطی در پاییز کمی قابل تحمل تر است و ماشین‌های کمک دار و وانت نیسان می‌توانند برای انتقال مردم عرض اندام کنند. اما با شروع فصل زمستان، ارتباط بسیاری از روستاها با یکدیگر و راه اصلی قطع شده و دلهره بر مناطق مختلف حکم فرما می‌شود.

علی از اهالی روستاست که در کنار خانواده به کشاورزی مشغول بوده و از عدم توجه متولیان گلایه مند است.

علی گفت: می دانم که حرف‌هایم به جایی نخواهد رسید. مشکلات فراوان است و اگر هر کدام را به شکل کامل بگوییم شاید یک روز طول بکشد.

وی ادامه داد: مشکلات ما از انتهای مسیر اتصال شهر به دهستان آغاز شده و تا انتهای آخرین روستا ادامه دارد.

او بیان کرد: از سویی سال‌های مختلف عمرمان را با مرگ و زجر عزیزانمان به دلیل نبود جاده گذراندیم، این سال‌ها که مرکز بهداشتی در نزدیکی قرار دارد، اگر بیماری فراتر از توان بهداشتی مرکز داشته باشیم، باز هم سر و کارمان با جاده‌ای است که در فصل پاییز و زمستان خودروها به سختی در آن تردد می‌کنند.

علی عنوان کرد: پایه زندگی ما با کشاورزی و دامپروری بنا شده و منبع درآمدی غیر از این موارد نداریم. سال‌های اخیر خشکسالی خسارت‌های سنگینی به ما زده و گاهاً دام‌هایمان نیز تلف شده است.

او ادامه داد: اغلب خانواده‌ها با دامپروری گذران زندگی کرده که اخیراً به شدت در شرایط سخت قرار گرفته و حمایت مطلوبی نیز نشده است.

یکی دیگر از اهالی منطقه هم به خبرنگار مهر گفت: در گذشته شرایط تحصیل در روستا خیلی سخت بود و محرومیت خیلی از فرزندان روستا را از تحصیل بازداشت. اما طی سال‌های اخیر شرایط کمی به نسبت زمان ما بهتر شده، اما همچنان مشکلات بر سر جای خود قرار دارد.

او مهمترین مشکل منطقه رو جاده انست و گفت: مشکلات جاده باید در این منطقه رفع شود.

مردمان دهستان سیلاب و کلوار هزاران رنج نامه در کالبد قلب‌ها دارند که در سایه محرومیت‌ها شکل گرفته و امید است صدای این نیست‌ها به گوش متولیان رسیده و دفتر تلخی بی پایان مردمان نجیب این حوالی بسته شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.