حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : بهای بهشت لا اله الا الله است.


» » » » حوادث بیش‌ از ۳۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بلایای طبیعی نظیر خشکسالی، سیل، تگرگ و زلزله در نیمه نخست امسال ۳۰ هزار و ۵۹ میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد کرد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: حسینعلی فرهادی اظهار داشت: خشکسالی ۲۶ هزار و ۱۸۱ میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال به بخش کشاورزی شامل باغی، زراعی، دامی، مراتع و دامپزشکی این استان خسارت زد.

وی اظهار داشت: از این میزان خسارت، ۱۵ هزار و ۲۲ میلیارد ریال مربوط به بخش زراعی، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به باغ ها و بیش ار پنج هزار و ۲۱۵ ریال در حوزه دام و دامپزشکی و مابقی نیز سایر موارد بوده است.

وی خسارت ناشی از ناحیه سیل و تگرگ را نیز در سال جاری بیش از سه هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: زلزله نیز به زیر ساخت های بخش کشاورزی و دامپروری استان ۸۱ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با وجود خسارت های چندین میلیارد ریالی ناشی از حوادث غیر مترقبه به کشاورزان استان حمایت مادی دولتی برای جبران این خسارت ها تخصیص نمی یابد.

فرهادی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت ها بیان کرد و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود اعم از زراعی، باغی و حتی دامی را تحت پوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی اظهار داشت: سالانه کمتر از ۱۵ درصد از این اراضی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد و اکثر کشاورزان به دلایلی از جمله نارضایتی از پرداختی های بیمه در زمان زیان و عدم نقدینگی تمایلی به بیمه سپاری ندارند.

 براساس آمار ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی خراسان شمالی در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال  در سال است که  از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است و در یک دهه گذشته بلایای طبیعی بیش از ۴۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال به کشاورزان استان خسارت زد.

 استان خراسان شمالی ۱.۱ درصد از  ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور به کشاورزان خراسان شمالی قرار دارد و این در حالیست که در مجموع سهم استان از  تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک دهم است.

از نظر اقلیمی خراسان شمالی در ناحیه خشک و نیمه خشک واقع شده است و متوسط بارندگی طولانی مدت استان حدود ۲۶۳ میلیمتر است، میزان مصرف آب در حال حاضر حدود ۹۹۷ میلیون مترمکعب در سال است که حدود ۴۸ درصد از منابع آب سطحی و ۵۵ درصد از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

بیش از ۴۰ درصد در اراضی کشاورزی استان هم اکنون با تنش آبی مواجه است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنندو از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان نیز ۴۴ درصددر روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.