حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : دوست هركس عقل او و دشمنش جهل اوست.


» » » » سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب از مخازن آب دشت‌های خراسان شمالی کاسته می‌شود

سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب از مخازن آب دشت‌های خراسان شمالی کاسته می‌شودمعاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب از مخازن آب دشت‌های استان کاسته می‌شود که بیشترین آن مربوط به دشت اسفراین با ۲۵ میلیون مترمکعب و پس از آن شیروان با ۱۰ میلیون مترمکعب است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: وحید واسطه با بیان اینکه کسری مخازن ناشی از برداشت اضافه از منابع آب زیرزمینی است افزود: دشت های استان ۲ میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی دارد که از این میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت شیروان- فاروج است. 

واسطه با اشاره به وجود ۱۱ دشت در این استان افزود: بستن چاه های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی، نصب کنتور برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، طرح دانش آموزی داناب و گسترش سوادآبی از جمله اقدامات انجام شده برای مدیریت منابع آب است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید ترویج الگوی کشت کم آب طلب، افزایش راندمان آبیاری و به روز کردن سند ملی آب را انجام دهد گفت: میانگین افت سالانه آب های زیرزمینی در استان ۲۵ سانتی متر است که این رقم در شیروان ۶۶ سانتی متر است.

وی افزود: توصیه می شود برداشت ها و مصرف ها مدیریت شود، در دشت ممنوعه بحرانی از گسترش زمین های کشاورزی جلوگیری شود و آب راندمان آبیاری افزایش پیدا کند.

واسطه اظهار داشت: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی، ۳۸ میلیارد ریال اعتبارات داخلی و ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات استانی برای کل استان مصوب شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.