حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » روند پاسخگویی به مطالبات مردمی در کرمان سرعت می‌گیرد

نماینده عالی دولت در استان کرمان این روزها بیشترین وقت و انرژی خود را به سفرهای شهرستانی و بازدیدهای میدانی اختصاص داده تا با رفتن به میان مردم و گفت و گوی رو در رو با آنان به روند پاسخگویی مطالبات و انتظارات برجا مانده جانی دوباره و سرعتی ویژه بخشد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: استاندار جدید کرمان درست یک هفته پس از اینکه آیین معارفه اش با حضور جمال عُرف معاون سیاسی وزیر کشور، نماینده ولی فقیه  و دیگر نمایندگان قضایی ، لشکری و کشوری در استان  پهناور کرمان برگزار شد یعنی حدود ۲ماه و اندی تاکنون  علاوه بر حضور در نشست ها و جلسات فشرده داخل و خارج استان در راستای پیشبرد روند رو به رشد توسعه استان یکی از اولویت های نخست کاری اش را بر سفرهای شهرستانی و رفتن به میان مردم ساکن در جای جای استان بخصوص بخش ها و روستاهای دور افتاده دیار کریمان گذاشته است .

همراهی نمایندگان ارکان حکومتی و مدیران اجرایی کلیدی در این سفرهای شهرستانی و روستا به روستای استاندار کرمان را باید یکی از نقاط قوت و از شاخصه های اثرگذاری این سفرها برشمرد که تاکنون توانسته موجبات تسهیل تصمیم  سازی ها و امیدآفرینی را از قبل این حضورها برای ساکنان رقم زند.

استاندار کرمان طی مدت کوتاه یاد شده در حوزه سفرهای شهرستانی خود پس از بازدیدهای میدانی از مناطق و شهرهای جنوبی، شمالی، شرق و غرب استان آن هم در روزهای آخر هر هفته، جمعه ای که گذشت نیز به روال معمول به بخش راین رفت و پس از بازدید از یک بومگردی فعال و افتتاح چند طرح زیرساختی در این منطقه  در میان ساکنان روستاهای  راین حاضر شد تا از نزدیک ضمن آشنایی و بررسی ظرفیت های این مناطق ، در گفت و گوی صمیمی پای درد و دل و در واقع مطالبات و انتظارات آنان بنشیند.

 

گفت و گوی صمیمی ساکنان روستای ده میرزا با استاندار

استاندار کرمان در ادامه سفر یکروزه خود به روستای ده میرزا رفت و در گفت و گویی صمیمی با دهیار و چند خانوار روستای ده میرزا، مشکل اجرای زیر ساخت های آب، برق و گاز آنها را برای جابجایی این روستای قدیمی بررسی کرد .

علی زینی وند نیز و برای افزایش سقف وام  مسکن روستایی به ساکنان این روستا و دیگر روستاهای همجوار قول پیگیری داد و دستگاه های خدمات رسان را موظف کرد تا پایان سال نسبت ایجاد زیرساخت های این روستا اقدام کنند.

راین شهری تاریخی و توریستی در استان کرمان و در دامنه کوه هزار است. این شهر مرکز بخش راین از توابع شهرستان کرمان است و در جنوب شرقی کرمان قرار گرفته‌است. شهر راین یکی از شهرهای خوش آب و هوا و ییلاقی استان کرمان محسوب می‌شود. جمعیت شهر راین بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۱۵٬۶۷۲ نفر بوده‌است.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی که در این سفر استاندار را همراهی می کرد با این توضیح که ده میرزا تنها روستای کشور بود که اهالی آن هیچ مالکیت شخصی در مسکن نداشتند و نسل اندر نسل در منازل اربابان خود زندگی می کردند که با رایزنی با بنیاد مسکن زمینی در جوار روستا و به قیمت بسیار مناسب در اختیار آنان قرار گرفته و شروع به ساخت و ساز کردند.

استاندار کرمان تکمیل زیرساخت های مهمی چون آب، برق و گاز این روستا را مورد تاکید قرار داد و گفت: سقف وام برای منازل جدید باید افزایش یابد و منازل آماده تکمیل در اولویت قرار بگیرد تا روستا برقرار شود و بنیاد مسکن منتظر تکمیل منازل نباشد و شن ریزی معابر را انجام دهد.

تاکنون برای ۶۰ خانوار از مردم این روستا پروانه ساخت در نظر گرفته و برای ۴۰ واحد آن پروانه صادر شده و ساخت ۱۵ واحد تا نیمه انجام شده است.

همچنین راه اندازی مجدد خانه بهداشت روستا از دیگر مطالبات مردمی بود.

 

بازدید استاندار از خانه بومگردی قندچین

استاندار کرمان در سفر خود نیز به خانه بومگردی قندچین رفت تا از نزدیک شاهد روند فعالیت این صنعت نوپای گردشگری که در استان کرمان استقبال خوبی از آن شده داشته باشد .

زینی وند در جریان بازدید از این خانه بومگردی گفت: بومگردی ها باید فرهنگ محلی را ترویج دهند و علاوه بر ظاهر بنا در همه جنبه ها به معنای واقعی دارای اصالت بومی بوده و مهم تر از آن برای سلایق مسافران اهمیت قائل شوند.

وی وجود این حوزه گردشگری محلی را در گسترش گردشگری پسا کرونا موثر دانست و گسترش اصولی خانه های بومگردی بر مبنای فرهنگ بومی و توجه به عناصر مردم شناسی را در رونق آنها خواستار شد.

به گفته یک از  پژوهشگران بومی راین، قدمت خانه باغ تاریخی (نوذری) محل بومگردی قندچین به اواخر قاجاریه می رسد.

منطقه راین کرمان واقع در کویرهای تفتیده ظرفیت های گردشگری منحصربفردی از  ارگ و قلعه باشکوه تاریخی راین گرفته  تا آبشار مسحور کننده آن که در دامنه  رفیع کوه هزار خودنمایی می کند را در دامن خود جای داده و سالهاست که با این جاذبه های تاریخی و طبیعی اش برای هر مسافر تازه واردی دلربایی می کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در این ارتباط گفت: به مناسبت ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی چهار اقامتگاه بومگردی با اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در این استان افتتاح می‌شود.

فریدون فعالی افزود: این اقامتگاه های بومگردی در شهرستان‌های کرمان، فهرج، بافت و عنبرآباد به بهره برداری می رسند که در مجموع ۱۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: بیشتر اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق راه‌اندازی می‌شود که دارای زیرساخت های اقامتی نیستند و گردشگرانی زیادی در این مناطق حضور می‌یابد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: همچنین در دهه فجر، خانه صنایع‌دستی شهرستان فهرج با همکاری بخش‌خصوصی و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال و برای آموزش و تولید صنایع‌دستی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین تعداد پنج کارگاه صنایع‌دستی با اعتباری معادل  پنج میلیارد ریال در ایام دهه‌فجر، با هدف آموزش صنایع‌دستی بومی همچون سوزن‌دوزی سنتی، پته‌دوزی، حصیربافی و چرم‌دوزی در شهرستان فهرج افتتاح خواهد شد.

فعالی اظهار داشت: بهره برداری از طرح شبکه برق‌رسانی روستای جهانی میمند و افتتاح فاز دوم مجموعه تفریحی و پذیرایی راور و رستوران سنتی صباح شهرستان عنبرآباد نیز از دیگر طرح های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان در دهه فجر است.

وی گفت: در حال حاضر ۳۳۵ اقامتگاه بومگردی در استان کرمان فعالیت دارد که از این حیث رتبه اول کشور را داریم.

استان کرمان با هفت اثر جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور است.

استان کرمان در دولت تدبیر و امید به عنوان سومین استانی که پایلوت اقتصاد مقاومتی شد توانست با استفاده از توان بخش خصوصی ضمن شکوفایی قابلیت های استان در حوزه های مختلف از جمله گردشگری قدم های خوبی را در توسعه پایدار منطقه بردارد.

وجود خانه های بومگردی بدون شک ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری این استان است که علاوه بر مزیت های چون به فعلیت رساندن مهاجرت معکوس از حاشیه شهر به روستا و خلق جدید فرصت های شغلی پایدار بر میزان ماندگاری و اقامت گردشگران خارجی و داخلی افزوده است.

 

بازدید از ارگ راین مقصد بعدی استاندار

مقصد بعدی استاندار و مدیران همراه ارگ تاریخی راین بود که ضمن بازدید از این ارگ گفت: یکسری کارها نیز باید در بافت تاریخی و ارگ راین انجام شود چرا که این ارگ ظرفیت تبدیل شدن به یک مکان توریستی اقامتی بی نظیر در کشور را دارد .

زینی وند با مورد تحسین قرار دادن عظمت معماری ارگ راین  که بنای دوره ساسانیان بوده و بازسازی آن از دهه ۷۰ آغاز شده است  ، گفت: ارگ راین بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشت و گلی ایران است که پس از زلزله بم مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

استاندار کرمان در این بازدید خطاب به شهردار راین گفت: دیوارهای بلوار افلاطون که دو طرف آن درختان بزرگ چنار هستند  باید زیباسازی شوند و همچنین دیوارهای خیابان های منتهی به ارگ راین نیز متناسب با معماری ارگ بازسازی شوند.

در این راستا مدیرکل میراث فرهنگی کرمان مامور شد که سریع تر مجموعه ارگ راین را به بخش خصوصی توانمند سپرده و ساماندهی جدی در این زمینه انجام شود.

وی در حاشیه بازدید از آبشار راین گفت: بخش راین ظرفیت های بالایی دارد که از جمله آن آبشار راین است که جزو مناطق کم نظیر کشور هست و قرار شده است که  میراث فرهنگی و فرمانداری سرمایه گذار توانمندی را برای این مجموعه  آورده تا آن جا را ساماندهی کنند.

 

افتتاح دو طرح جاده ای در راین

ادامه سفر روز گذشته استاندار کرمان که همزمان با ششمین روز از گرامیداشت دهه فجر دبود با افتتاح طرح جاده ای پایش تصویری و پایگاه اورژانس ۱۱۵بین راهی را در این منطقه تاریخی و گردشگری همراه شد.

اجرای طرح پایش تصویری با  ۳۲ دوربین ، ۶میلیاردریال هزینه در برداشته که این دوربین ها در همه ورودی ها و خروجی های شهر نصب شده و از این تعداد دوربین ۱۳ مورد نظارتی بوده است.

 ساختمان پایگاه اورژانس ۱۱۵جاده ای راین با اعتبار پنج میلیارد و ۵۰۰میلون ریال از دیگر طرحهای افتتاحی روز جمعه استاندار بود که به یاد شهدای انقلاب اسلامی و سپهبد شهید قاسم سلیمانی مورد بهره برداری قرار گرفت.

 در این مراسم مسئول مرکز خدمات جامع سلامت شهری راین با بیان اینکه ساختمان پایگاه اورژانس راین قبلا استیجاری بوده است گفت: با اختصاص اعتبار لازم  این ساختمان احداث شد.

وی افزود: این پایگاه که مجهز به یک آمبولانس است تا شعاع ۳۰ کیلومتری را پوشش می دهد و می تواند مسافت بیشتری را در صورت ضرورت خدمات رسانی کند.

این مسئول با اشاره به اینکه برای تکمیل پد بالگرد به ۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است گفت: بخش راین در مجموع به دو آمبولانس مجهز است اما با توجه به میزان تصادفات نیاز به آمبولانس بیشتری وجود دارد.

 

مسیر توریستی راین به گلزار بردسیر کوتاه می شود

بازدید از مسیر در دست اجرای محور گردشگری راین به گلزار و سیرجان نیز از دیگر برنامه های استاندار در این سفر بود که ایشان تاکید کرد تا  عملیات اجرایی باقیمانده مسیر راین به گلزار از همین هفته آغاز شود که با تکمیل جاده تا سه ماه آینده، مسیر راین به بردسیر و سیرجان کوتاهتر خواهد شد.

علی زینی وند همچنین در بازدید از جاده ارتباطی راین به سمت گلزار بردسیر گفت: اعتبار لازم تخصیص یافته و پیمانکار موظف است که عملیات اجرایی آن را از فردا آغاز کند.

فرماندار کرمان در این بازدید گفت: برای تکمیل این محور ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که تاکنون ۷۰ درصد آن تخصیص یافته است .

بایدید از  آبشار مسحور کننده و زیبای راین که در دامنه کوه هزار این منطقه آشتی بین آب و کویر تفتیده را برقرار کرده و مامنی برای مسافران و  گردشگران کویر هستند  و نیز طرح آبیاری شهرداری دیگر برنامه استاندار بود که از نزدیک با ظرفیت های گردشگری منطقه بیشتر آشنا شد.

 

گازرسانی به برخی روستاهای راین تا شهریور ۱۴۰۰

استاندار  در جمع ساکنان  روستاهای عنبروتک و گروه نیز  حضور یافت  و پای صحبت اهالی و دهیاران این روستاها نشست و سپس استاندار از گازرسانی به این روستاها تا شهریور۱۴۰۰ خبر داد.

همچنین روکش آسفالت گزک-راین  و حسین آباد به گروه جمعا به طول۱۴ کیلومتر و اعتبار ۵۲ میلیاردریال با حضور استاندار و تعدای از مدیران به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با اشاره به معادن غنی که در نزدیکی این بخش قرار دارد و به فعلیت رسیده اند گفت: مجموعه توانمندی را مامور به بررسی و سرمایه گذاری در این منطقه کرده ایم که امیدواریم با فعال کردن آن ها شاهد مهاجرت معکوس به این منطقه باشیم و بتوانیم ظرف مدت پنج تا ۶ سال آینده شاهد تغییر شهرستان کرمان و بخش راین باشیم.

در ادامه سفر استاندار کرمان به بخش راین ایشان از منبع ذخیره آب شهرداری راین با ۱۶ هزار لیتر گنجایش در منطقه نمونه گردشگری در دامنه کوه هزار راین بازدید کرد.

شهردار راین در حاشیه این بازدید گفت: این منبع که در داخل باغ شهرداری قرار دارد  بیش از هفت کیلومتر را به آبیاری بخشی از فضای سبز بخش راین  اختصاص داده است .

وی مساحت کل باغ شهرداری را ۱۱۷ هکتار عنوان کرد و گفت: تاکنون در ۲۵ هکتار این باغ درختان میوه کشت کرده ایم که این به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری می باشد.

همچنین در ادامه سفر پروژه روکش آسفالت حسین آباد به گروه ۴.۵ میلیارد تومان و به طول ۷.۵ کیلومتر توسط استاندار کرمان افتتاح شد .

سیدعلی سیدعلیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این آیین تعداد پروژه های راهداری را در دهه فجر ا۷۶ مورد دانست و گفت: در بخش راین پروژه های زیادی در دست اجرا داریم که ۱۴ میلیارد تومان مطالبات دارند.

از دیگر مطالبات مردمی این منطقه که استاندار به آن توجه ویژه داشت : نبود پایگاه اطفای حریق، مشکل گاز و نبود پایگاه اورژانس. بود.

 زینی وند در پاسخ به این مطالبات گفت: تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ گازرسانی این منطقه به اتمام می رسد و برای راه اندازی پایگاه اورژانس در این منطقه باید با دانشگاه علوم پزشکی مشورت کنیم.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه اورژانس و یکی اینکه منابع طبیعی جون گاها در خطر آتش سوزی هستند نیازمند آتش نشانی هستند و تجهیزات مخابرات هم قرار شد در اولویت قرار بگیرد.

در این سفر نیز طرح آبیاری کم فشار در زمینی به مساحت ۹۶ هکتار به نمایندگی از ۷۳۰ هکتار با اعتبار ۵۶ میلیارد ریال و همچنین مجموعه دامپروری صنعتی گوسفند داشتی با ظرفیت ۲۰۰ راس بالغ و ۲۰۰ راس مولد با اعتبار ۹۵۰ میلیارد تومان توسط استاندار کرمان افتتاح شد.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در جمع مردم راین در مصلی این شهر طی سخنانی خبر از احداث بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۰۰ مگاوات  افزود: یکی از اقدامات مهم دیگر بحث گازرسانی به مردم راین است که امیدواریم سال آینده گازرسانی به این بخش پایان یابد.

وی اقدامات انجام شده در حوزه راه را ناکافی دانست و گفت: امروز در خصوص محور راین به گلزار بردسیر استاندار دستور تکمیل این محور را داده اند.

در این سفر نماینده کرمان و راور در مجلس نیز در جمع مردم راین در مصلی این شهر طی سخنانی خبر از احداث بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۰۰ مگاوات در راین داد و گفت: احداث این نیروگاه در جنوب شرق کشور مطرح خواهد بود کار این نیروگاه به زودی با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز می شود.

وی افزود: کار این نیروگاه به زودی با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز می شود.

پورابراهیمی همچنین ظرفیت های راین در حوزه گردشگری را بی نظیر دانست و افزود: تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده و البته بخشی از کارها در تهران و بخشی در مرکز استان باید پیگیری می شود.

وی فعالیت مجموعه مس شهید باهنر کرمان را به عنوان معین اقتصادی راین یک رویکرد مدیریت جدید و آن را مثبت ارزیابی کرد.

پورابراهیمی افزود: اشتغال جوانان در مجموعه ارگ و آبشار راین نیز مثل تمامی کشور تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفته است بنابراین مجموعه مس شهید باهنر را باید برای بهره برداری از معادن راین فعال کنیم که طبیعتا توسعه فعالیت ها از اولویت های ماست تا در بخش صنعتی و معدنی اتفاقات خوبی بیفتد.

وی در ادامه معادن راین را با مشکلات زیادی از جمله مباحث زیست محیطی، پهنای ثبت و دیگر موارد روبه رو دانست و گفت : برای حل این مشکلات تلاش می کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی درخصوص تقسیمات کشوری نیز گفت: روستاهایی از سال ها قبل در تاریخ راین وجود دارد که صحبت هایی اخیرا پیش آمده مبنی بر اینکه این روستاها از راین جدا شود که ما حتما نسبت به این مساله موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه راین ظرفیت تبدیل شدن به شهرستان را دارد و راین در حال رشد و پیشرفت است و باید ظرفیت سازی صورت بگیرد و ما این جداسازی ها را نمی پذیریم؛ اظهار داشت: موضع ما این است ذره ای از تقسیمات کشوری در حوزه راین کم نشود و بلکه حتی ظرفیت هایی که می تواند، ارتقا پیدا کند.

 پورابراهیمی تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم از اراضی راین چیزی کم شود و به اندازه سر سوزنی کوتاه نمی آییم اما ارتقای راین در چارچوب ظرفیت های قانونی در دستور کار است.

در نهایت باید گفت که حضور میدانی استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی در مناطق روستایی و دور افتاده استانهای مختلف کشور از جمله کرمان پهناور به عنوان ستون و بن مایه اقتصاد مقاومتی و مولد اقتصادی و اشتغال پایدار می تواند مایه دلگرمی و امیدآفرینی برای ساکنان بشود و با تحقق مهاجرت معکوس و بالا رفتن ضریب ماندگاری روستاییان به شاه بیت زیربنایی مورد تاکید دلسوزان نظام که همانا تکیه بر داشته های داخلی است جامه عمل پوشاند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.