حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : همه كمال در سه چيز است : 1ـ فهم عميق در دين 2ـ صبر بر مصيبت و ناگوارى 3ـ اندازه گيرى خرج زندگانى


» » » » کتاب معرفی صنایع دستی کرمان منتشر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از چاپ و انتشار کتاب معرفی صنایع دستی این استان با شمارگان یک هزار و ۵۰۰ جلد خبر داد.

...

کاوش نیوز: فریدون فعالی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در چارچوب رسالتی که در زمینه پژوهش، نشر، ترویج و حمایت از هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی برعهده دارد طی چند سال اخیر سعی کرده تاریخ، فرهنگ و هنر گرانبهای این خطه را از طریق پژوهش و انتشار تحقیق علمی به طور شایسته معرفی کند.

وی تصریح کرد: کتاب معرفی صنایع دستی استان کرمان توسط عقیل سیستانی پژوهشگر حوزه صنایع دستی این استان و با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی تالیف و چاپ شده که در آن به اهمیت صنایع دستی و هنرهای بافندگی استان کرمان پرداخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: صنایع دستی حاصل ذوق، حس زیبایی شناختی و جلوه تلاش هنرمندان است که طی قرن ها به عنوان میراث هنری شکل گرفته و باید این میراث هنری شناخته شود و در ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید جزییاتی درباره تاریخچه آثار هنری و تنوع طرح، نقش و تکنیک بافت صنایع دستی استان کرمان جمع آوری و ثبت شود.

فعالی با اشاره به سابقه و پیشینه صنایع دستی و هنر بافندگی کرمان افزود: صنایع دستی کرمان به دوران قبل از اسلام باز می گردد و بر اساس یافته های باستان شناسی از هزاره پنجم پیش از میلاد در مناطق تل ابلیس بردسیر آثاری از پارچه بافی و چرخ نخ ریسی گلی دیده شده است.

وی بیان کرد: کتاب معرفی صنایع دستی کرمان با تاکید بر رشته های شاخص به صورت دو زبانه چاپ شده که حاوی تصاویر و عکس هایی از صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان است در ۱۰۰ صفحه منتشر شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه این کتاب به ۶ بخش تقسیم شده است، تصریح کرد: این بخش ها شامل دستبافته های داری و غیرداری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی سنگی، رودوزی های سنتی و نساجی سنتی در کرمان می شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان صنایع دستی استان کرمان در ۶۰ رشته مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: رشته های شاخص صنایع دستی این استان شامل پته دوزی، گلیم بافی، چاقو سازی، شال بافی، حصیر بافی، قلمزنی مس، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم بافی و غیره می شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.