حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » » » گسترش بیابان در همدان نگران کننده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: گسترش بیابان در برخی از نقاط این استان نگران کننده و خطرناک است بنابراین باید کشت گیاهان چند منظوره که برای چرای دام و حفاظت خاک مفید هستند، توسعه یابد.

...

کاوش نیوز: اسفند یارخزائی در نیروگاه شهید مفتح همدان با بیان اینکه گسترش بیابان و بیابانی شدن 65هزارهکتار از اراضی همدان، فامنین، کبودراهنگ و قسمتی از ملایر نتیجه استفاده نادرست از سرزمین است

اضافه کرد: چرای مفرط ، برداشت های بی رویه آبهای زیرزمینی و استفاده زیاد از سرزمین از عوامل بیابانی شدن همدان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تاکید بر توسعه گیاهان کم آب بر و محصولات پایا ادامه داد: باید با بالا بردن اثر بخشی فعالیت ها و اجرای درست کارها در راستای مدیریت بهینه سرزمین تلاش کرد.

خزائی گفت: بهره گیری از علوم نوین و مدیریت درست سرزمین و کشاورزی حفاظتی بهترین روش برای حفظ منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با یادآوری اینکه برای تشکیل یک سانتیمتر مکعب خاک سالها زمان صرف می شود اضافه کرد: خاک دارای عناصر ارزشمندی برای تولید مواد غذایی است بنابراین می طلبد نسبت به حفظ و نگهداری خاک اقدام شود.

وی با بیان اینکه با حفظ آب و خاک، منابع طبیعی نیز محفوظ می ماند گفت: سه چالش مهم جهان تغییر اقیلم، خشکسالی پی در پی و بحران آب شیرین است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: تنها با تقویت و افزایش پوشش گیاهی، آب در دل خاک نفوذ نمی کند چراکه در صورت مناسب بودن خاک، آب در آن نفوذ می کند.

خزایی یادآوری کرد: رهبر معظم انقلاب همه ساله در 15 اسفند اقدام به کاشت یک اصله نهال می کنند که این نشان دهنده اهمیت و ارزش درخت در دین مبین اسلام است و ایشان با این اقدام ترویج سنت حسنه درختکاری در بین مردم را گوشزد می کنند.

وی از بهره برداران معادن خواست به منابع طبیعی در اجرای طرح های احیایی و عمرانی مراتع کمک کنند زیرا توسعه و احیای منابع طبیعی لازم و ملزوم هم هستند و با توسعه و احیا در کنار حفظ منابع طبیعی می توان توسعه اقتصادی و اجتماعی را رقم زد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خواستار انعقاد تفاهم نامه ای با نیروگاه شهید مفتح برای مشارکت در تقویت و ایجاد پوشش گیاهی شد.

خزایی بیان کرد: کارهای آبخیزداری زودبازده و زیرساختی هستند و با اقدامات آبخیزداری در کمترین بازه زمانی آب قنوات، چاه ها و چشمه های افزایش یافته و کشاورزی رونق می یابد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.