حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : همه كمال در سه چيز است : 1ـ فهم عميق در دين 2ـ صبر بر مصيبت و ناگوارى 3ـ اندازه گيرى خرج زندگانى


» » » » اهمیت کشاورزی در شرق اصفهان مقابله با بیابانزایی است

اهمیت کشاورزی در شرق اصفهان مقابله با بیابانزایی استمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: اهمیت کشاورزی در شرق استان به تولید محصولات در این منطقه نیست به مقابله با بیابانزایی و افزایش ریزگردهاست.

...

کاوش نیوز: محمدحسین شاملی' روز سه شنبه در آیین روز ملی درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی افزود: واقعیتی که با آن روبرو هستیم این است که بدلیل تغییرات اقلیمی و برخی دلایل دیگر، بارش نزولات آسمانی در کشور و استان اصفهان کاهش چشمگیری داشته است.
وی اضافه کرد: کاهش منابع آبی باعث شده آب در زاینده رود جریان نداشته و باتلاق گاوخونی و منطقه شرق اصفهان بی آب بماند.
شاملی ادامه داد: این بدان معناست که کانون های تولید ریزگرد رو به افزایش است، منطقه خشک استان اصفهان، خشکتر می شود و این استان به خوزستان دوم حتی در شرایطی بدتر تبدیل می شود.
وی گفت: با تلاش گذشتگان 300 هزار هکتار جنگل دست کاست ایجاد شده که بدلیل هجوم قاچاقچیان چوب(بویژه درخت تاغ) این جنگل ها رو به ویرانی است و باید به این مساله و جلوگیری از آن توجه ویژه شود.
شاملی افزود: افرادی هم که بیکار می شوند اقدام به خرید شتر کرده و از مراتع برای تغذیه و چرای آنها استفاده می کنند که نتیجه آن از بین رفتن مراتع است.
وی تاکید کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی به هر دلیلی، با هر میزان بارش امکان وقوع سیل وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحران ایجاد شده در حالتی نیست که تهدید کننده باشد اما اگر مدیریت نشود، بی شک به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

***مبنای مدیریت جدید استان تمرکز بر توانایی بخش خصوصی است***
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در این آیین گفت: بخش خصوصی از فرصت ایجاد شده با تغییر مدیریت استان استفاده کرده و از تمام توانایی خود برای سازندگی و فعالیت بهره ببرد.
'علی مقدس زاده' افزود: با هرگونه بورکراسی زائد و سنگینی نیز که بخواهد برای بخش خصوصی مشکلی ایجاد کند، برخورد می شود.
وی اضافه کرد: از آنجایی که دولت ها مجریان خوبی برای انجام فعالیت های اقتصادی نیستند بنابراین سرمایه گذاران بخش خصوصی باید با تمام توان به این عرصه ورود کنند.
آیین روز ملی درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی با حضور مسئولان استانی، اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نمایندگانی از ایل و طوایف بختیاری و قشقایی و برخی فعالان و خیرین محیط زیست در محل مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان واقع در شهرک امیر حمزه «موزه ترویج کشاورزی» برگزار شد.
بر اساس آمار سال گذشته؛ 2 میلیون و 600 هزار اصله درخت در کلانشهر اصفهان وجود دارد که از این میزان یکهزار و 200 هکتار در منطقه 'ناژوان' واقع است.
210 هکتار از رقم مزبور در اختیار شهرداری و مابقی در دست اشخاص است.
این در حالیست که 750 هکتار عرصه فضای سبز در شرق و یکهزار هکتار در کمربند فضای سبز شهر اصفهان قرار دارد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.