حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.


» » » » فعال ساختن مناطق مرزی، شاه کلید توسعه آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با داشتن پنج مرز فعال و ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان (نخجوان) از پتانسیل های بسیار بالایی برای توسعه مناطق مرزی برخوردارست که اهتمام دولت مردمی سیزدهم بر این مهم را می توان شاه کلید رونق و جهش اقتصادی استان دانست.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: آذربایجان غربی ۹ شهرستان مرزی دارد که شامل سردشت، پیرانشهر، اشنویه در مرز ایران با شمال عراق، ارومیه، سلماس، خوی، چالدران و ماکو در مرز با ترکیه و پلدشت در شمال استان در مرز با نخجوان است.

با وجود این مرزهای طولانی و با ظرفیت اقتصادی بالا، توجه زیادی به توان مرزی آذربایجان غربی صورت نگرفته و همین موقعیت بالقوه نیز هنوز تا حدود بسیار زیادی به بالفعل تبدیل نشده است.

در جنوب آذربایجان غربی نیز هنوز ظرفیت های بسیاری وجود دارد که مغفول مانده و تنها وجود ۲ مرز تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت، بخشی از پتانسیل این منطقه را بارور کرده که البته این ظرفیت، بسیار بیشتر از برداشت های صورت گرفته است.

یکی از ظرفیت هایی که در جنوب آذربایجان غربی و در شهرستان مرزی سردشت به عنوان یکی از مناطق محروم استان تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است مرز رسمی "کیله" است که در مرز با شمال عراق بوده و هنوز زیرساخت های لازم با وجود تصویب آن به عنوان مرز رسمی کشور طی سال های گذشته در آن فراهم نشده است.

شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است و دارای ۲ بازارچه مصوب مرزی «کیله» و «اشکان» است.

مرز کیله سردشت که در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید دارای بازارچه مرزی نیز هست که یکی از بازارچه های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می رود و در راستای توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه نقش بسزایی دارد.

گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت نیز از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.  

مبادلات مرزی یکی از بهترین نحوی ارتباط بین کشورهای همسایه و همچنین تامین هزینه زندگی برای مردم مرزنشین است تا از این طریق مردم ساکنین در نواحی مرزی هر ۲ طرف در کنار هم و با هم از فرصت ها و منابع مشترک استفاده کنند.

یکی از ظرفیت هایی که طی سال های گذشته مغفول مانده است،  ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در مرز با عراق است که در صورت تصویب و احداث آن در مناطق مرزی جنوب استان می تواند جهش بزرگی در توسعه این مناطق محروم مرزی و افزایش چندین برابری مراودات اقتصادی با شمال عراق داشته باشد.

عزم توسعه مراودات اقتصادی بین آذربایجان غربی و شمال عراق در دولت مردمی سیزدهم با توجه ویژه شخص رییس جمهوری به ارتقای ارتباط با همسایگان، بسیار بیشتر شده و در سفر اخیر استاندار اربیل عراق به آذربایجان غربی نیز مورد تاکید و توجه طرفین قرار گرفت.

استاندار آذربایجان غربی نیز در همین راستا دومین سفر شهرستانی خود پس از چالدران را به شهرستان مرزی سردشت اختصاص داد تا با حضور در این منطقه مرزی محروم ضمن دیدار با مردم و فعالان اقتصادی، پای درددل آنها نشسته و توسعه این شهرستان را مورد واکاوی قرار دهد.

محمدصادق معتمدیان در این سفر ۲ روزه با اقشار مختلف مردم از جمله فعالان اقتصادی،  نخبگان، روستاییان و فعالان مرزی شهرهای سردشت، میرآباد، ربط و نلاس از نزدیک دیدار و گفت و گو کرده و با بازدید از شهرک صنعتی، مرز کیله و چند روستای مرزی با مسایل و مشکلات این منطقه آشنا شد.

وی در نخستین روز سفر به شهرستان مرزی سردشت در جمع مردم شهر "میرآباد" حاضر شد و با اقشار مختلف مردم این شهر دیدار کرد.

 

نظام جمهوری اسلامی، نگاهی ویژه به مناطق مرزی کم‌برخوردار دارد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی نگاه ویژه ای به مناطق مرزی و کم برخوردار داشته و امکانات و زیرساخت های مناسبی در راستای رفاه مرزنشینان فراهم کرده است.

وی در جمع مردم شهر میرآباد سردشت افزود: با وجود محدودیت های و تحریم های ظالمانه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، طی چهار دهه گذشته و در دوران دولت های مختلف خدمات زیربنایی و زیرساختی ارزنده در مناطق مرزی احداث شده است.

وی با بیان اینکه منطقه آذربایجان غربی به دلیل مرزی بودن همواره مورد تهدید دشمنان بوده، ادامه داد: مردم شهیدپرور و غیور منطقه در کنار نیروهای مسلح علاوه بر تامین امنیت کامل در این منطقه توطئه های دشمنان را نیز خنثی کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: آمار شهیدان و جانبازان و ایثارگران این استان نشان از دلبستگی شدید مردم را به نظام جمهوری اسلامی داشته و در پیروزی انقلاب اسلامی، تثبیت آن و همچنین دوران دفاع مقدس نقشی اساسی را ایفا کردند.

معتمدیان با بیان اینکه دولت در تلاش است که فاصله خدمات و رفاه مناطق کم برخوردار و دیگر مناطق را کاهش دهد، اضافه کرد: با استفاده از بسیج ظرفیت هایی که در اختیار داریم و شناسایی مشکلات و کمبودهای موجود نسبت به ارایه خدمات رفاهی بیشتر به هم استانی میزان رضایت آنان را ارتقا ببخشیم.

وی با بیان اینکه سفرهای شهرستانی در مناطق مختلف استان با دستور رییس جمهوری ادامه خواهد داشت، گفت: در این بازدیدهای میدانی مطالبات به حق مردم با حضور مدیران ارشد پیگیری و برای برآوردن کردن آنان و رفع سایر مشکلات موجود قدم های خوبی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت بندی اقدام در نظر گرفته را مردم تعیین خواهند کرد،  اضافه کرد: تیم مدیران ارشد استانی طی سفرهای شهرستانی از نزدیک با مردم و مدیران شهرستان دیدار خواهند کرد و سپس با بررسی مشکلات در شورای برنامه ریزی بهترین تصمیمات در مرکز استان برای بهبود شرایط اتخاذ خواهد شد.

استاندار آذربایجان تاکید کرد: همه مدیران اجرایی استان وظیفه دارند مصوبات و تعهداتی که دولت در قبال مردم داده را بدون کم و کاستی و در موعد مقرر نسبت به انجام و گزارش آن به مردم انجام دهند.

وی موقعیت همجواری با کشورهای همسایه و مرزی بودن سردشت را یکی از پتانسیل های موجود منطقه دانست و گفت: تلاش می کنیم از ظرفیت های پایانه های مرزی در راستای رفاه حال بیشتر مردم منطقه و بهبود معیشت آنان بیشترین بهره برداری انجام دهیم.

وی یادآور شد: موقعیت جغرافیایی، پوشش جنگلی، وضعیت آبی، تولید محصولات کشاورزی از جمله تولید انگور جز طرفیت های اصلی این شهرستان است که مورد توجه دولت قرار دارد تا استفاده مطلوبی از منابع شود.

معتمدیان سپس به شهر "نلاس" رفت و در میان مردم این شهر از اقدامات و برنامه های دولت در زمینه توازن توسعه یافتگی سخن گفت.

 

توازن توسعه یافتگی در دستور کار دولت قرار دارد

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه توزان توسعه یافتگی و تعادل در روند ارایه انواع خدمات به مردم نقاط مختلف در دستور کار دولت قرار دارد افزود: با ابتکار دیدار و بازدید مدیران ارشد استانی به ویژه مناطق محروم و کم برخودار ضمن آشنایی با مشکلات مردم در تلاش برای ایجاد توازن توسعه یافتگی در سطح استان هستیم.

وی ادامه داد: سفر به شهرستان های مختلف به صورت هدفمند اجرا شده و در راستای ارتقای شاخص های توسعه هر منطقه قدم های خوبی برداشته خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: ظرفیت های هر شهرستان طی بازدیدهای میدانی و دیدار با مدیران شهرستانی شناسایی و با تشکیل جلسه برنامه ریزی با حضور مدیران ارشد در همان شهرستان مصوباتی در نظر گرفته شده که در اسرع وقت نسبت به اجرایی شدن آنها اقدام خواهد شد.

معتمدیان اضافه کرد: عقب افتادگی در بخش های مختلف از جمله بخش عمران و آبادانی در مناطق محروم استان با تلاش مدیران اجرایی و همکاری شهروندان کمتر و نسبت به رضایت مردم منطقه اقداماتی اساسی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب تمرکز بر مرکز و شهرهای مرکزی بود، اظهار داشت: در سایه نظام جمهوری اسلامی تقسیم امکانات و منابع مالی در کل مناطق کشور اتفاق افتاده و خدمات رفاهی از جمله آب و برق و گاز در روستاهای دور افتاده در دسترس قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه قدردان همراهی مردم برای عبور از شرایط سخت کشور و مقابله با توطئه‌ها و تحریم های ظالمانه دشمنان کشور هستیم، افزود: برای رفع مسائل و مشکلات و به ویژه رفع نگرانی های معیشتی مردم، در کنار آنان هستیم و از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

معتمدیان همچنین چهارشنبه شب در جمع نخبگان و اقشار مختلف مردم سردشت حاضر شد و به برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم برای روان سازی فرآیندهای تجاری و اقتصادی استان پرداخت.

 

مجمع مشورتی پیشرفت و عدالت در شهرستان های آذربایجان غربی تشکیل می شود

استاندار آذربایجان غربی گفت: مجمع مشورتی پیشرفت و عدالت با حضور نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف مردم هر شهرستان در استان تشکیل می شود که کمک کاری ارزشمند برای مدیران به شمار می رود.

معتمدیان افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی بی سابقه بوده و بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم ناشی از تحریم ها و محدودیت ها علیه کشورمان است.

وی اضافه کرد: برای عبور از این شرایط حساس و تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، نیازمند همراهی و حمایت های مردم هستیم.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: روان سازی فرایندهای تجاری و اقتصادی در مرزها در اولویت برنامه های استان قرار داشته و تجارت مرزی به همراه کشاورزی، معدن و گردشگری از پیشران‌های توسعه این خطه از کشور به شمار می رود.

معتمدیان ادامه داد: برای بهره برداری از زیرساخت های عمرانی آذربایجان غربی، اقتصادی کردن این زیرساخت ها ضروری است.

وی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های حوزه کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نهضت ساخت واحدهای گلخانه ای در استان راه اندازی می شود که می تواند در توسعه این بخش مهم اقتصادی استان بسیار مثمرثمر باشد.

وی افزود: حوزه کشاورزی آذربایجان غربی نیازمند تجاری سازی، بسته بندی، تبلیغ محصولات و جلوگیری از خام فروشی است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امنیت پایدار استان مثال زدنی است، اضافه کرد: ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان مرزی سردشت کم نظیر بوده و برای توسعه این شهرستان نظیر دیگر مناطق آذربایجان غربی هیچ بن‌بستی وجود ندارد.

معتمدیان با اشاره به اینکه برنامه های اقتصادی هر شهرستان متناسب با ظرفیت های آن شهرستان تدوین می شود، اظهار کرد: دبیرخانه پیگیری مصوبات شهرستانی در استانداری تشکیل شده است و تمامی تعهدات انجام شده در این سفرها باید عملیاتی شوند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها به ویژه صداوسیما به جای معرفی نداشته ها، داشته های هر منطقه از استان را معرفی کنند، گفت: این امر می تواند در رسیدن به ظرفیت های توسعه ای بسیار موثر باشد.

 وی با تاکید بر لزوم جذب اعتبارات ملی استان توسط مدیران بخش های مختلف افزود: یکی از شاخص های ارزیابی مدیران استان تلاش آنها برای جذب اعتبارات ملی خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی دومین روز حضور خود در شهرستان مرزی را با سفر به مرز "کیله " آغاز کرد. 

 

تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌ مرزی "کیله" سردشت در اولویت قرار گیرد

استاندار آذربایجان غربی در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت گفت: تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌ مرزی "کیله" شهرستان مرزی سردشت به عنوان یکی از بازارچه های مهم استان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مرز از شرایط خوبی برای تجارت و مبادلات مرزی برخوردار است، افزود: باید تلاش شود با ایجاد زیرساخت های لازم از موقعیت خوب این مرز در جنوب آذربایجان غربی بخوبی استفاده کرد.

وی همچنین در دیدار و گفت و گو با شماری از فعالان و پیله وران مرز کیله سردشت با مسایل و مشکلات آنها از نزدیک آشنا شده و برای حل آن قول مساعد داد. 

معتمدیان پس از حضور در مرز کیله به چند روستای مرزی این شهرستان نیز سفر و ضمن دیدار با مردم این روستاها،  روند گازرسانی به این منطقه را بررسی و بر تسریع در اجرای آن دستورات لازم را صادر کرد.

وی پس از آن به میان مردم شهر ربط رفت و به تشریح اهداف سفرهای شهرستانی خود در استان پرداخت. 

 

سفرهای شهرستانی با اشرافیت به مسائل و مشکلات مردم انجام می شود

استاندار آذربایجان غربی گفت: سفرهای شهرستانی با اشرافیت کامل به مسائل و مشکلات و اولویت های مردم هر منطقه انجام می شود و برای اثرگذاری بیشتر سفرهای شهرستانی، تیمی متشکل از مدیران کل ستادی استانداری قبل از سفر به شهرستان ها، حاضر و در دیدار با علما، روحانیون، نخبگان و فعالان حوزه های مختلف، مسائل و مشکلات منطقه احصاء و برای رفع این مشکلات راهکار ارائه می شود.

وی افزود: با همت مردم و مسوولان و بسیج همه امکانات استانی و ملی برای توسعه، پیشرفت و آبادانی استان نهایت تلاش را خواهیم کرد و در این مسیر از ارایه راهکار توسط علما، صاحب نظران و نخبگان نیز استقبال می کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، مجموعه نظام اسلامی و به ویژه دولت سیزدهم مصمم به رفع مشکلات معیشتی مردم است اضافه کرد: با نگاه ویژه دولت و برنامه های ارائه شده در لایحه بودجه، در سال آینده شاهد رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود.

وی افزود: جای جای آذربایجان غربی سرشار از نعمت ها و ثروت های خدادادی است که می توان با بهره برداری اصولی از این نعمت ها و فرآوری محصولات تولیدی به ویژه در بخش معدن و کشاورزی، ارزش افزوده محصولات تولیدی را بالا و زمینه ایجاد فرصت های اشتغال در استان را فراهم کرد.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: روان سازی فرایندهای تجاری و اقتصادی در مرزها در اولویت برنامه های استان قرار داشته و تجارت مرزی به همراه کشاورزی، معدن و گردشگری از پیشران‌های توسعه این خطه از کشور به شمار می رود.

معتمدیان ادامه داد: برای بهره برداری از زیرساخت های عمرانی آذربایجان غربی، اقتصادی کردن این زیرساخت ها ضروری است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امنیت پایدار استان مثال زدنی است، اضافه کرد: ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان مرزی سردشت کم نظیر بوده و برای توسعه این شهرستان نظیر دیگر مناطق آذربایجان غربی هیچ بن‌بستی وجود ندارد.

معتمدیان با اشاره به اینکه برنامه های اقتصادی هر شهرستان متناسب با ظرفیت های آن شهرستان تدوین می شود، اظهار کرد: دبیرخانه پیگیری مصوبات شهرستانی در استانداری تشکیل شده است و تمامی تعهدات انجام شده در این سفرها باید عملیاتی شوند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها به ویژه صداوسیما به جای معرفی نداشته ها، داشته های هر منطقه از استان را معرفی کنند، گفت: این امر می تواند در رسیدن به ظرفیت های توسعه ای بسیار موثر باشد.

وی همچنین بر لزوم جذب اعتبارات ملی استان توسط مدیران بخش های مختلف افزود: یکی از شاخص های ارزیابی مدیران استان تلاش آنها برای جذب اعتبارات ملی خواهد بود.

معتمدیان همچنین در سفر خود به این شهرستان از خانواده چند شهید سرافراز این شهرستان نیز عیادت کرده و سپس با بازدید از شهرک صنعتی و چند واحد تولیدی پای دردل و حرف های تولیدکنندگان نشسته و با شنیدن مشکلات آنها قول مساعد برای مرتفع ساختن آن داد.

استاندار آذربایجان غربی در انتهای سفر خود در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان‌غربی با محوریت سردشت که بیش از هشت ساعت به طول انجامید حضور یافت.

 

۸۱ مصوبه در راستای ارتقای شاخص های توسعه سردشت تصویب شد

فرماندار سردشت اظهار داشت: ۸۱ مصوبه به عنوان نقشه راه توسعه و محرومیت زدایی شهرستان کم برخودار مرزی سردشت در جنوب استان در جلسه شورای برنامه ریزی این شهرستان به تصویب رسید.

لقمان خسروپور افزود: تمامی مصوبات در حوزه های عمران و اقتصاد در سطح شهرستانی با انجام بازدید های میدانی و شناسایی ظرفیت موجود اتخاذ شده که به عنوان نقشه راه محرومیت زدایی منطقه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: از این تعداد مصوبه ۷۵ مصوبه در حوزه عمرانی و ۶ مصوبه در حوزه های مختلف اقتصادی است که با جلساتی که با حضور مدیران شهرستانی در مرکز استان برگزار خواهد شد این مضصوبات تا زمان اجرایی شدن پیگیری و موانع آن از سر راه برداشته خواهد شد.

خسروپور تاکید کرد: در این شورا براساس دستور استاندار آذربایجان غربی برای جبران عقب ماندگی شهر مرزی سردشت از اعتبارات ملی نیز استفاده خواهد شد تا شاخص توسعه یافتگی در این شهرستان به متوسط استان نزدیک شود.

شهرستان مرزی سردشت می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد آذربایجان غربی داشته باشد

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از ابتکار استاندار آذربایجان غربی در سفر به شهرستان ها برای شناسایی و حل مشکلات استان گفت: رفع مشکلات مردم در کنار شناسایی ظرفیت های منطقه می تواند در سفرهای شهرستانی بخوبی بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود.

کمال حسین پور گفت: با توجه به این که در سفرهای شهرستانی تیمی متشکل از مدیران ستادی استانداری قبل از سفر در شهرستان ها حاضر و بعد از بازدید های میدانی و دیدار با مسوولان، روحانیون، نخبگان و فعالان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشکلات و نیازهای شهرستان را احصا و جمعه بندی می کنند از اینرو این سفرها می تواند بسیار کارساز باشد.

وی تاکید کرد: شهرستان مرزی سردشت با توجه به داشتن ۲ مرز "کیله" و "قاسم رش" می تواند در توسعه اقتصاد آذربایجان غربی و صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق از طریق این مرزها نقش کلیدی ایفا کند که در این سفر تصمیماتی برای ایجاد زرساخت و فعال ساختن آن اتخاذ شد. 

حسین پور با بیان اینکه ساماندهی مرز کیله با طریق تعامل و گفت و گو با کشور همسایه در این سفر مورد تاکید قرار گرفت افزود: در این سفر استاندار آذربایجان غربی دستور داد تا در هفته جاری جلساتی در مرکز استان برای ساماندهی و فعال ساختن مرز کیله در اسرع وقت برگزار شود.

وی اظهار داشت: بدون شک با توسعه تبادلات تجاری زمینه شکوفایی اقتصادی منطقه و ایجاد شغل و درآمد برای جوانان فراهم خواهد شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر یادآور شد: در این سفر همچنین در زمینه آسفالت ۴۵ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان و مشکل آب شرب روستاها که عمده مطالبات مردم بود نیز تصمیماتی اتخاذ شد. 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.