حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.


» » » » زنجان در آستانه تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قرار دارد

 زنجان در آستانه تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قرار دارددبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: استان زنجان در آستانه تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به منزله سند تحول فرهنگی رسانه‌ای قرار دارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: سید مجید امامی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه هدف از سفر به استان زنجان در راستای عدالت فرهنگی دولت است، گفت: زنجان در حوزه‌های مختلف خدمات فرهنگی و اجتماعی مردم پایه دارد.

زنجان در زمینه فضاهای فرهنگی کمبودهایی دارد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه مشارکت آفرینی و مردمی بودن اصل است که در دولت سیزدهم مورد تاکید است، گفت: زنجان در زمینه فضاهای فرهنگی کمبودهایی دارد و امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها کارهای بزرگی در استان انجام دهیم و متأسفانه زیر ساخت‌های فرهنگی استان زنجان بسیار ضعیف است.
امامی در ادامه با بیان اینکه هویت و ارتقا و حمایت از طراحان از مؤلفه‌های مورد تاکید ما در حوزه مد و لباس است، افزود: در هویت یابی کاری کنیم نظام پوشاک به طراح وابسته شوند و رتبه بندی طراحان یکی از راه‌های افزایش این وابستگی است، ابراز داشت: برخلاف دیگر کالاهای فرهنگی، پوشاک دغدغه همه مردم است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مجوز نمایش مد و لباس هنوز با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمام طراحان و تولید کنندگان پوشاک می‌توانند از این ظرفیت برای معرفی طرح‌های خود استفاده کنند.
امامی با اشاره به اینکه لباس نماد شخصیت افراد است، افزود: با توجه به سبک زندگی یک نوع انتخاب است.
وی به ظرفیت مناطق آزاد و تسهیلاتی که قرار است در منطقه آزاد جلفا و مرکز فروش قشم به طراحان لباس و تولید کنندگان پوشاک ارائه شود اشاره کرد و گفت: ما در موضوع تسهیلات باید به شدت به ظرفیت مناطق آزاد فکر کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز داشت: فروشگاه‌هایی با اجاره پایین به تولیدکنندگان حجاب در این مناطق اختصاص داده شود و به برگزیدگان جشنواره مد و لباس، تسهیلات چهار درصدی از صندوق هنر ارائه می‌شود که راهکاری برای حمایت از طراحان است.
امامی گفت: بازار بزرگترین دانشگاه مصرف است و استاد این دانشگاه اصناف هستند و ما به واسطه کارگروه و روابط با اصناف ذائقه‌ها را می‌دانیم و باید سازمان صمت و اتاق اصناف در اجرای برنامه‌ها همکاری کنند.
وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای شورای فرهنگ عمومی طرح دعوت به حجاب است، تصریح کرد: در این خصوص گروه‌های آموزش دیده در برخی برای دعوت به حجاب تشکیل شده که نتایج خوبی هم داشته است و برای پایین آوردن قیمت پوشاک در استان زنجان باید اقداماتی انجام شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، با بیان اینکه می‌توانیم تولید کنندگان پوشاک در استان را به پارچه فروشان عمده تهران متصل کنیم، افزود: قیمت گران مواد اولیه در پوشاک شرایط قاچاق کالا را فراهم کرده است.
امامی بر لزوم ضرورت استفاده از تبلیغات تلویزیونی و محیطی توسط طراحان پوشاک و لباس تاکید کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه بازآفرینی لباس‌های سنتی از سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد است، گفت: در این راستا از هر طراح و جریانی که نشان‌ها و المان‌های سنتی را بتواند بروزآوری کند حمایت جدی می‌کنیم.

در سفر بعدی رئیس جمهوری به زنجان، کتابخانه مرکزی این استان تعیین تکلیف می‌شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین به روند ساخت پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه فضاهای فرهنگی به عنوان یک اصل مهم در برنامه ریزهای دولت مطرح است، گفت: در سفر بعدی رئیس جمهوری به زنجان، کتابخانه مرکزی این استان تعیین تکلیف می‌شود.
امامی با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی مثل کتابخانه، سینما و سالن نمایش این استان نیازمند توجه جدی است، افزود: غفلت‌هایی در سرانه‌های فرهنگی آن شده است.
وی با بیان اینکه زنجان نیازمند حمایت جدی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، ادامه داد: کارآمد کردن مسجد در سلامت جامعه و هویت محله از اولویت‌های وزارت ارشاد است و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ویژه‌ای در این راستا دارد تا مسجد محل تربیت نیروی انسانی هنری و فرهنگی شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در مورد سواحل مصوبه برنامه فرهنگی و اجتماعی ساحل را داریم، افزود: به دنبال آزادسازی سواحل و حریم سواحل از دست‌اندازهای دولتی و خصوصی هستیم و برنامه و مطالعات خوبی نیز در شورای فرهنگ عمومی انجام شده و رویکردی مبتنی بر غنی‌سازی اوقات فراغت گردشگران در سواحل و ناظر بر ارتقای هویت شهرها و جزایر ساحلی داریم.
امامی با تاکید بر اینکه اگر این هویت و زیست بوم‌ها احیا شود ما دیگر شاهد محیط‌های بی هویت فاقد موارد اولیه فرهنگی نخواهیم بود، افزود: شورای فرهنگ عمومی کشور سه اولویت جدی ذیل تحقق نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول دارد که همه آن‌ها به تحقق احیای امید در جامعه منتج می‌شود.
وی ادامه داد: استان زنجان در آستانه تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به منزله سند تحول فرهنگی رسانه‌ای در استان قرار دارد و به محض تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی، به عنوان عالی‌ترین سند راهبردی فرهنگ و هنر در استان شناخته خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور احیای مناسک، رویدادها و هویت محلی و قومی را از اولویت‌های مهم وزارت ارشاد عنوان کرد و گفت: با تحقق این امر احساس وابستگی و نشاط نسل جدید ارتقا می‌یابد و با تاکید بر جهاد امید می‌خواهیم امید را در نسل جدید افزایش دهیم، البته گرایش به مهاجرت زیاد شده و به همین دلیل باید زمینه تحمل، صبر و تعلل ملی را افزایش دهیم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.