حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه خدا را قبل از آن بعد از آن و با آن مشاهده کردم.


» » » » آب شیرین باران هدر می رود/ تَرَک های مزارع از تشنگی

مطالبات مردم مازندران از دولت -۷

آب شیرین باران هدر می رود/ تَرَک های مزارع از تشنگی

 آب شیرین باران هدر می رود/ تَرَک های مزارع از تشنگیحجم بالایی از روان آب‌های سطحی و بارش‌ها در مازندران به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مستقیم به دریا می‌ریزد و هدر می رود.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: مازندران استانی که میزان بارندگی سالانه آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر در سال است و روان آب‌های زیادی در آن جریان دارد و به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تأمین و ذخیره سازی، این منابع آبی ارزشمند تبخیر و یا روانه دریا می‌شوند.

سالانه ۱۵ میلیارد مترمکعب باران در مازندران می بارد و ۹۰ درصد آن تبخیر می‌شود و از مجموع آب‌ها و روان آب‌ها حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب پشت سدها و آب بندان ها ذخیره سازی می‌شود.

در آستانه سفر دولت به مازندران، خبرگزاری در تلاش است تا به بیان مسائل و مطالبات مردم استان در قالب گزارش‌هایی بپردازد.

نامناسب بودن زیرساخت‌های استان و سهم ناچیزش از سدها همواره دغدغه و مطالبه مردم مازندران به شمار می‌رود و ارتقای سهم استان از زیرساخت‌ها خواسته مردم و مسئولانش به شمار می‌رود.

به رغم آنکه چند سد بزرگ و کوچک در استان در دست ساخت است اما اعتبارات قطره چکانی سال‌های گذشته نتوانسته این طرح‌ها را به سرانجام برساند و کمبود مخازن تغذیه و ذخیره سازی سبب شده تا رؤیای آب برای مازندران به سراب مبدل شود. همچنین نبود زیرساخت‌های لازم سبب شده تا کشاورزان مازندران در روزهای کشت و کشاورزی از آسمان تمنای باران کنند و خشکسالی در پرآب‌ترین استان کشور، دامنه‌اش هر روز بیشتر می‌شود.

نهضت سدسازی در مازندران جوان است و سد شهید رجایی اولین سدی بود که در استان احداث شد و با تکمیل دیگر سدها ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سیرآب شد.

شالیکاران مازندران که این روزها برای شخم و شیار شالیزارها وارد زمین شده‌اند، کمبود بارندگی در فصل رویش را از مهمترین دغدغه‌ها بیان کرده‌اند، محمد احمدی کشاورزی فریدونکناری با بیان اینکه هر سال فصل کشت نگران کم آبی و یا بی آبی هستیم، افزود: از دولت انتظار داریم که با تکمیل سدها و یا لایروبی آب بندان ها نسبت به رفع دغدغه کشاورزان اقدام کند.

وی با بیان اینکه به دلیل کم آبی هر سال بخشی از مزارع کشاورزان و شالیکاران دچار تنش و خشکی می‌شود، تأمین آب پایدار برای کشاورزی را خواسته اصلی از دولت عنوان کرد.

از دولت انتظار داریم که با تکمیل سدها و یا لایروبی آب بندان ها نسبت به رفع دغدغه کشاورزان اقدام کند

در حال حاضر دانش سدسازی در مازندران بومی سازی شده و با توسعه طرح‌های سدسازی، علاوه بر ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک و برق آبی، از جاذبه آب برای گردشگری نیز بهره گیری می‌شود.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به در دست ساخت بودن چندین سد در استان اظهار داشت: با تکمیل سدهای استان میزان ذخیره سازی آب‌های سطحی در استان افزایش می‌یابد.

وی شاخص مهار آب‌های سطحی را در استان حدود ۱۰ درصد ذکر کرد و گفت: با تکمیل و ساخت سد هراز این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد ذخایر سدهای استان آبگیری شده است، افزود: در سال زراعی جاری در حوزه پایین دست سد شهید رجایی احتمال زیاد با مشکل تأمین آب مواجه خواهیم بود زیرا بارندگی‌ها در این حوزه کم بود و میزان آبگیری این سد در حال حاضر ۳۶ درصد کاهش داشته است.

 

پیشرفت ۴۳ درصدی سد مخزنی هراز

یخکشی پیشرفت سد مخزنی هراز را در جنوب آمل که از سال ۸۳ شروع شد، بیش از ۴۳ درصد ذکر کرد و گفت: با تکمیل این سد آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشرک پنج شهرستان مرکزی استان تأمین و کم آبی ۱۰۰ هزار هکتار شالیزار رفع می‌شود.

وی با عنوان اینکه میزان مطلوب تنظیم آب سطحی ۴۲ درصد و این میزان در استان ۱۰ درصد است، افزود: با تکمیل سدهای هراز و گلورد این میزان به ۲۶ درصد افزایش می‌یابد.

معضل کم آبی و خشکسالی مربوط به مناطق مختلف استان مازندران است و فرقی ندارد رامسر باشد که سالانه ۸۰۰ میلی متر بارندگی دارد و یا شرق کم باران استان. در منطقه غرب مازندران هربار شاهد بارندگی‌های شدید و سیل آسا هستیم که خسارت‌های زیادی برجای می‌گذارد و منابع آبی پس از خسارت زدن زیرساخت‌ها روانه دریا می‌شود.

در عین حال شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد نیز با اظهار اینکه مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای آبرسانی به شهرهای حوزه انتخابیه گرفته شد، افزود: این مناطق پربارش ترین مناطق جغرافیایی ایران هستند و به دلیل نبود اقدامات زیربنایی و توقف پروژه‌هایی نظیر بهره برداری آب‌های سطحی، با کمبود و یا قطعی آب روبرو هستند.

وی با بیان اینکه اقدام بنیادین برای حل مشکل با صدور مجوز کمیسیون ماده ۲۳ صورت گرفته است، افزود: با اجرای این طرح عمرانی مردم منطقه از آب پایدار و مطمئن بهره مند می‌شوند.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر استان در زمینه ذخیره سازی منابع آبی ضعف دارد، برنامه ریزی برای حل این مشکل را نیازمند توجه ویژه دولت بیان کرد.

۱۲۰ شاخه رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر در مازندران وجود دارد و حجم بالایی از آورده‌های آبی آنها بدون استفاده به دریا می‌ریزد و شور می‌شود، از این رو تکمیل زیرساخت‌های تأمین منابع آب در مازندران باید در دستور کار و اولویت دولت سیزدهم قرار گیرد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.