حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : هنگام ظهور فرج را خدا می داند و بس و هر که برای ظهور من وقتی تعیین کند دروزغگو است.


» » » » آغاز اولین برداشت مکانیزه برنج کشور در آمل/ پیش بینی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید برنج در استان مازندران

اولین برداشت مکانیزه برنج کشور در مازندران در روستای دعوکلای بخش دابودشت آمل با حضور مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اولین برداشت مکانیزه برنج در آمل برنج را یکی از محصولات اقتصادی و اشتغالزای مازندران بیان کرد و اظهار داشت: این محصول در کشور بعد از گندم در اولویت غذایی قرار دارد و این روزها هم برداشت در سطح استان و در شهرهای مازندران همزمان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی امسال یک میلیون و پانصد هزار تن برداشت شلتوک برنج است، افزود: از 215 هزار هکتار اراضی شالیزاری در سطح استان با کشت رتون و مجدد، امیدواریم یک میلیون و پانصد هزار تن شلتوک و با 45 درصد تولید کشور برداشت داشته باشیم که این در خوداکتفایی برنج کشور موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه بیش از 95 درصد اراضی به روش مکانیزه نشاء انجام شده است، گفت: تولید امسال 70 درصد برنج تولیدی محلی و 30 درصد ارقام پرمحصول پیش بینی می شود.

شهیدی‌فر از رشد قابل ملاحضه نشاء مکانیزه در سطح استان مطرح و بیان کرد: 130 هزار هکتار از اراضی مازندران یعنی حدود 60 درصد از زمین ها نشاء مکانیزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه همینطور برای سم پاشی از 120 پهپاد استفاده کردیم، در خصوص کشت دوم و رتون گفت: در واقع استان به تولید نیاز دارد، در مکان هایی که محدودیت آب داریم، کشت دوم نباید انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: کشاورزان باید بدانند که از چاه‌های عمیق آب برداشت نکنند تا تبدیل به شوری آب نشود، ولی اگر منابع رودخانه آب دارد، آب بندان ها و از پشت سد آب هست، می تواند تولید کند و دغدغه و نگرانی بابت عدم دسترسی به آب ندارند در مکان های آب مطمئن وجود دارد، چاه‌های سطحی آب بندان ها و محدودیت آبی ندارد، برداشت انجام شود، اما اگر مکان های چاه‌های عمیق وجود دارد به سمت شوری می رود و کم آبی است، نباید کشت دوم انجام شود.

شهیدی‌فر یکی از اتفاقات خوب در برنج را جلوگیری از وادات برنج با ارز دولتی عنوان کرد و گفت: با این تصمیم گیری امروز کشاورزان دغدغه ای کمتر دارند در حالی که سال‌های گذشته در فصل برداشت نگران واردات برنج خارجی بودند و امسال خوشبختانه با سیاست‌های انجام شده با دلار نیمایی واردات انجام می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد رقابت شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.