حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » » » ساخت سد هراز با فاینانس از بانک‌های داخلی شتاب می‌گیرد

 ساخت سد هراز با فاینانس از بانک‌های داخلی شتاب می‌گیردمدیرعامل آب منطقه ای مازندران از فاینانس حدود ۸۰۰ میلیارد تومانی با کمک پنج بانک داخلی برای تسریع در روند ساخت سد و شبکه های پایین دست هراز آمل خبر داد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: محمد ابراهیم یخکشی اظهار داشت: تأمین اعتبار برای سد هراز آمل به عنوان یکی از طرح‌های مهم اولویت دار ملی از دو منبع در حال پیگیری بوده که بخش زیادی ازآن با استفاده از فاینانس داخلی است.

وی افزود: تأمین اعتبار دیگر توسط تهاتر نفتی میان وزارت نفت با قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ساخت سد مخزنی هراز انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، اعتبار اختصاص داده شده امسال برای سد مخزنی هراز و جاده جایگزین ۱۱ کیلومتری این سد را حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد وادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته به علت تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی بوده، طرح فاینانس خارجی عملیاتی نشد و از همین رو روند ساخت سد متوقف نبود، اما سرعت خوبی هم نداشت.

 

پیشرفت ۴۲ درصد سد

یخکشی، پیشرفت اجرای سد مخزنی هراز را در حال حاضر حدود ۴۲ درصد اعلام کرد وبا اشاره به اینکه کمبود منابع اعتباری اصلی ترین دلیل کندی سرعت اجرای این طرح مهم ملی درشهرستان آمل بوده است، افزود: با توجه به اینکه سد مخزنی هراز به عنوان یکی از بزرگترین سدهای مخزنی مازندران محسوب می‌شود برای تکمیل سد، ساخت جاده جایگزین وجابه جایی زباله از محل دپوی منطقه عمارت در بالادست سد به حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: متأسفانه اختصاص کم منابع مالی با توجه به شرایط قیمت‌ها درکشور، هزینه‌های تمام شده زیاد هست و هرچه منابع مالی مورد نیاز به موقع اختصاص داده شود، باعث بهره برداری زودتر خواهد شد.

 

سد در مرحله بدنه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در پاسخ به این پرسش که اکنون چه مرحله‌ای از عملیات ساخت سد درحال اجرا است، گفت: در حال حاضر ساخت بدنه سد ادامه دارد وبا تأمین اعتبار از محل فاینانس و منابع پیش بینی شده دیگر حداقل تا سه سال آینده مطابق با برنامه پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.

سد مخزنی هراز در کیلومتر ۲۲ جنوب شهر آمل بر روی رودخانه‌ای با همین نام از سال ۱۳۸۹ در حال ساخت است. این سد به عنوان چهارمین سد از نوع خاکی با هسته رسی در کشور است که طول تاج آن ۱۵۰ متر ارتفاع به عرض ۳۷۳ متر است. با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال را دارد، به تنهایی ۱۴ درصد مهار آب‌های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد.

همچنین آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشترک ۵ شهرستان مرکزی مازندران تأمین وکم آبی حدود ۱۰۰ هزار هکتار شالیزار این مناطق با افتتاح سد هراز برطرف خواهد شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.