حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.


» » » » شفافیت بیشتر در عملکرد شهرداران استان مرکزی و حرکت به سمت سیستم شیشه‌ای مورد توجه قرار گیرد

تاکید بر شفافیت بیشتر در عملکرد شهرداران و حرکت به سمت سیستم شیشه‌ای موضوعی بود که در همایش شهرداران استان مرکزی مطرح شد.

...

به‌‌ گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: مدیریت شهری از جمله امور حائز اهمیت در هر شهری بوده و رسالت شهرداران در این راستا بسیار حساس است و باید بتوانند نیازهای روزمره شهروندان را به نحو احسن پاسخ گویند.

از طرفی در کلانشهرها این موضوع اهمیت بیشتری را می‌یابد چراکه شهرداران این مناطق باید بتواند امور کلانشهر را در سطح ملی رایزنی و به سرانجام برساند.

ضریب نفوذ و ارتباط بالا برای پیگیری کارها و اجرای برنامه‌های زیرساختی از شاخصه‌های لازم برای تصدی امور شهرداری است.

همایش شهرداران استان مرکزی به منظور پرداختن به عملکرد شهرداران و بررسی مسائل شهرداری‌ها و انتخاب راهکارهای قانونی در ارتباط با نحوه اجرای مطلوب وظایف و بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان برگزار شد.

سیدعلی آقازاده در این همایش با اشاره به عملکرد شهرداران گفت: امسال شهرداران با سخت‌ترین شرایط و تحت فشارهای زیاد مالی، اقتصادی، عمرانی و مطالبات مردم کار کردند و شوراها هم در این زمینه نقش داشتند به طوری که از شهرداران درخواست تسریع و اجرای مصوبات دارند.

وی افزود: شهرداران امسال عملکرد مطلوب داشتند و با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم به جز 2 شهرداری معوق نداریم به طوری که وضعیت شهرداری‌ها نسبت به سال گذشته در زمینه پرداخت حقوق‌، درآمدها، تحقق بودجه، مسائل عمرانی، اجتماعی و تعامل با شوراها بهتر است که نشان‌دهنده قدم مطلوب و رو به جلو شهرداری‌هاست.

استاندار مرکزی ادامه داد: امسال سال پایانی شوراها و دوره چهارساله‌ای است که پشت سر می‌گذاریم به همین سبب با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم به جز امسال در 3 ماه آینده هم روزهای سختی را در پیش داریم زیرا در این ایام کاندیداهای شوراها و شورای فعلی توقعات و انتظارات بیشتر از شهرداری‌ها دارند و گاهی به سبب اینکه نامزد انتخابات هستند فعالیت‌های تبلیغاتی دارند که فشار بیشتری به شهرداری وارد می‌کنند بنابراین شهرداران در این ایام باید از خود و دستگاه مراقبت کنند.

آقازاده تصریح کرد: در چند ماه اخیر اخبار ی از سراسر کشور اعلام شد که تعداد قابل توجهی از شهرداران و شوراهای شهر توسط دستگاه‌های نظارت و دستگاه قضایی دستگیر و احضار شدند که کار را سخت‌تر می‌کند و شرایط به گونه‌ای است که دستگاه نظارت و دستگاه قضایی نظارت بیشتری نسبت به سال گذشته دارند که اقدام مناسبی است زیرا به هر میزان که نظارت افزایش یابد خودمراقبتی از شهرداران هم بیشتر می‌شود .

وی بیان کرد: شهرداران به سبب اینکه در حوزه مالی بیشترین ارتباط را دارند بیشتر در معرض آسیب و خطر هستند و شوراها هم در پشت سر شهرداران قرار دارند و بعضی اوقات با اصرار برخی از اعضای شورا به شهردار فشار وارد می‌کنند و او را مجبور می‌کنند که کاری خارج از چهارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها انجام دهند به همین سبب باید به این موضوع توجه داشته باشند.

استاندار مرکزی عنوان کرد: شهرداران باید در ماه‌های آخر مراقبت بیشتری داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود و در استان به جز یک مورد در 3 ماه اخیر موردی نداشتیم به عبارتی در هیئت‌های حل اختلاف در جریان گزارشات مسائل مربوط به شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارت بر امور دستگاه‌های استانداری از جمله شهرداری‌ها تاکنون جز یک مورد گزارشی نداشتیم که این یک مورد موضوع ویژه‌ای نبوده و امیدواریم به زودی برطرف شود.

 

شهرداران باید کار را بر اساس قانون انجام دهند 

آقازاده ادامه داد: شهرداران باید کار را بر اساس قانون انجام دهند و ارتباطاتی با شهروندان برقرار است که شهردار در جلودار این ارتباطات است به همین سبب در معرض خطر و آسیب قرار می‌گیرد که باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امسال شرایط سخت‌تر شده و عملکرد‌ها باید شفاف‌تر باشند زیرا باید به سمت سیستم شیشه‌ای حرکت کنیم به عبارتی سیستمی که مسئول در نگاه همه قرار دارد و همه اقدامات او تحت کنترل است و او وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد.

استاندار مرکزی ادامه داد: مسئولانی بیشتر در معرض خطر هستند که با پول، پیمانکار و مسائل مالی سر و کار دارند زیرا با توجه به اختیارات مالی شهردار اگر در جای خود به درستی استفاده نشود آسیب وارد می‌کند به همین سبب شهرداران باید به این موارد توجه داشته باشند زیرا در غیر این صورت به آینده کاری آنها صدمه وارد می‌شود.

آقازاده با اشاره به انتخابات 1400 گفت: در 3 ماه آینده انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را در پیش داریم و دوره 4 ساله‌ای که ما مسئول بودیم رو به اتمام است و آینده مشخص نیست که مسئولیت خود و جایگاه کنونی را داشته باشیم هر چند که عقل و عقلانیت حکم می‌کند که شهرداری که سابقه خوب و پرونده قابل دفاعی دارد هر شورایی که سرکار می‌آید باید از او و تجربه کاری او استفاده کند.

وی ادامه داد: این 3 ماه آینده پایان دوره است زیرا با روی کار آمدن هر دولتی تغییرات دولتی انجام می‌شود اما شهرداری‌ها به سبب اینکه نهادهای عمومی غیردولتی هستند باید از آنها و از تجربیات شهرداران استفاده شود زیرا شهرداران سرمایه و بومی استان هستند که در طول دوره‌های گذشته این موضوع اتفاق افتاده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه همه کاندیداهای عضو شورا و بیرون از شورا ممکن است فشار به شهردار وارد شود که از چهارچوب قانونی خارج شود که مشکل ایجاد می‌شود بنابراین باید در تبلیغات و رفت و آمدهای انتخاباتی توجه ویژه داشته باشند.

 

عملکرد بسیاری از شهرداری‌ها قابل دفاع است 

آقازاده عنوان کرد: با وجود مشکلاتی از جمله پایین بودن درآمدها و سایر مشکلات عملکرد بسیاری از شهرداری‌ها قابل دفاع است که نشان‌دهنده توان و ظرفیت شهرداران است و دولت هم با وجود مشکلات مالی اما نیم نگاهی به شهرداری‌ها داشته است.

وی ادامه داد: از میزان عوارضی که به برخی از شهرداری‌ها از محل سازمان شهرداری‌ها و محل عوارض درون‌استانی داده می شود بسیاری از شهرداری‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را با این درآمدهای موجود، وام و کمک‌های بلاعوض از طرف وزارت کشور اداره می‌کنند که قابل دفاع است و موفقیت‌ها حاصل همکاری و تلاش‌های شهرداران و معاونت عمرانی استانداری است.

استاندار مرکزی افزود: انتظار می‌رود هرسال بودجه بهتر و کارهای بزرگی انجام شود که این موضوع در سازمان همیاری استان مشاهده می‌شود و هر سال شرایط بهتر شده که امیدواریم برای سال 1400 سازمان همیاری‌ها با تصویب بیش از 100 میلیارد تومان بودجه سازمان همیاری شهرداری‌ها که 3 رقمی شد بیش از این مقدار کار کنند.

آقازاده بیان کرد: شهرداری‌ها باید از سازمان همیاری‌ها حمایت کنند و پروژه‌هایی به سازمان دهند همچنین سازمان هم به دنبال کسب منابع پایدار باشد به عبارتی در زمینه سرمایه‌گذاری، موضوعات عمرانی، اقدامات خرید ماشین آلات، کارخانجات تولید آسفالت، بتن و قطعات بتنی، کارخانه شن و ماسه انجام دهند تا درآمدهای پایدار داشته باشد.

 

بیشترین اعتماد متقابل بین شهرداری و سازمان همیاری‌ها به وجود آمده است

مهدی زندیه‌وکیلی هم در این همایش با اشاره به آمادگی شهرداری‌های استان برای ایام نوروز 1400 گفت: امسال سالی سرشار از تلاش، زحمت و خدمت برای شهرداری‌ها بود و شهرداران و حوزه مدیریت پسماند شهرداری درگیری‌های زیادی با توجه به مشکلات امسال از جمله بیماری کرونا، ضدعفونی معابر، فضاهای عمومی و محیط های شهری، وسایل حمل و نقل عمومی و غیره داشتند.

وی افزود: بهداشت عمومی شهرها، زیبایی و فضای سبز شهری مرهون تلاش‌های شهرداران با وجود شرایط سخت است و در این چند سال اخیر همانند کادر درمان و حوزه سلامت تعدادی زیادی از کارکنان شهرداری دچار بیماری کرونا و برخی هم فوت شدند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: مسائل و مشکلات شهرداری‌ها و نکاتی که باید در ایام نوروز 1400 انجام دهند به آنها اعلام شد و تمهیداتی در زمینه بهداشت، نحوه برخورد با مسافران نوروزی و غیره درنظر گرفته شده به طوری که پذیرش مسافران نوروزی به حداقل رسیده و تنها در مکان‌های رسمی از جمله هتل‌ها انجام می‌شود.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: امکان اقامت برای مسافران نوروزی در پارک‌ها، معابر، فضاهای گردشگری و کمپ‌ها نیست و شهرداری‌ها باید برای ایام نوروز آماده باشند.

وی ادامه داد: با شهرداری‌ها برنامه‌ریزی شده که ضبط برنامه همسفر در شبکه سراسری ویژه ایام نوروز از 5 فروردین‌ماه شروع و پخش از 14 فروردین‌ماه است و با حداقل هزینه در شبکه مستند و شبکه استانی و فضای مجازی پخش می‌شود.

زندیه‌وکیلی با اشاره به اینکه اعضای جدید هیئت مدیره شورای سازمان همیاری شهرداری‌ها منصوب شدند، گفت: با توجه به پروژه سرمایه‌گذاری سازمان همیاری در شهر امیرکبیر این تعداد قطعه آورده سازمان است و سرمایه سازمان که سرمایه سهامداران است را می‌توان 10 برابر کرد به طوری که در دو سال گذشته سرمایه سازمان در این پروژه ارتقا یافته و عملکرد خوبی داشتند.

وی بیان کرد: در گذشته در سازمان همیاری بی‌اعتمادی وجود داشت اما در این دوره در سال گذشته بیشترین اعتماد متقابل بین شهرداری و سازمان همیاری‌ها به وجود آمده است.

 

بزرگترین شهرک ویلایی استان مرکزی ایجاد می‌شود 

مجتبی عالیخانی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان هم در این همایش با اشاره به پروژه شهر امیرکبیر گفت: پس از سرمایه‌گذاری ویژه که در شهر امیرکبیر داشتیم برای پروژه مشارکتی با راه و شهرسازی حدود 700 قطعه مسکونی سهم سازمان شد که حدود 300 قطعه ویلایی 600 تا یک هزار و 200 متری بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 داریم که بزرگترین شهرک ویلایی استان توسط سازمان همیاری با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.