حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هر کس که دو روزش مساوی باشد باخته است.


» » » » رهاورد سفر وزیر میراث فرهنگی به کردستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه جاری مهمان کردستان بود و در این سفر ۲ روزه چندین طرح گردشگری را افتتاح کرد و نوید پیگیری ثبت جهانی هورامان را نیز در کمیته میراث فرهنگی یونسکو به مردم استان داد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی روز دوشنبه(۱۴ تیر) از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد و مورد استقبال رسمی استاندار و سایر مسوولان استانی قرار گرفت.

وی بلافاصله پس از ورود به استان، برای افتتاح بزرگترین مجتمع گردشگری، تفریحی و پارک آبی غرب کشور(سپهر تابناک) به شهر دیواندره رفت و این پروژه چند منظوره را افتتاح کرد.

مجتمع تفریحی و گردشگری سپهر تابناک یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری استان که در شهر دیواندره واقع شده، دارای بخش‌های مختلف و متنوعی از جمله مجموعه مدرن پارک آبی، استخر، رستوران، شهربازی، سالن چند منظوره، جایگاه پمپ بنزین، هتل، پارکینگ و فضای سبز است.

این مجتمع با حدود یک هزار میلیارد ریال تسهیلات و سرمایه گذاری بخش خصوصی و در ۲۰ هکتار زیربنا ساخته شده است که برای بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

 

۷۸ پروژه در کردستان در حال احداث است

وزیر میراث فرهنگی در آیین افتتاح این پروژه در دیواندره به توجه ویژه دولت دوازدهم به بخش گردشگری در غرب کشور اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر ۷۸ پروژه در کردستان با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است.

مونسان با بیان اینکه هم اکنون ساخت ۲ هتل پنج ستاره و یک هتل چهار ستاره در حال اجرا است، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ تخت اماکن اقامتی به مجموعه چهار هزار تخت استان کردستان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: استان کردستان ظرفیت بی نظیری در بوم‌گردی دارد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما باید این استان به قطب بومگردی تبدیل شود و گردشگران بیشتری جذب منطقه شوند.

 

پرونده ثبت جهانی هورامان را در یونسکو پیگیری می‌کنم

وزیر میراث فرهنگی در حاشیه افتتاح این مجتمع گردشگری در جمع خبرنگاران استان گفت: اوایل مردادماه کمیته میراث فرهنگی یونسکو برگزار می‌شود که شخصا در این کمیته حضور یافته و ۲ پرونده ثبت جهانی هورامان و راه آهن شمال – جنوب را پیگیری می‌کنم.

وی افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم که کردستان را در عرصه بین المللی مطرح خواهد کرد ثبت جهانی هورامان است که در سفر دفعه قبل به استان این قول را به مردم استان دادم.

مونسان با اشاره به اینکه هر سال یک مورد سهمیه ثبت جهانی برای کشورمان وجود دارد، افزود: شاید هزاران بنای ارزشمند تاریخی را در نوبت ثبت جهانی داریم و همه استان‌های کشور درخواست ثبت آثار خود را دارند اما به کردستان در این زمینه اولویت دادیم.

وی با بیان اینکه منطقه هورامان ۲ استان کردستان و کرمانشاه را در برمی گیرد، گفت: ثبت جهانی هورامان، کردستان را جهانی و ظرفیت‌های آن را به مردم جهان معرفی خواهد کرد و من بسیار امیدوارم که کردستان در آینده نه چندان دور به یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور تبدیل شود.

 

سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در بخش گردشگری کردستان

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری در استان صورت گرفته که رقم بسیار خوبی است.

علی اصغر مونسان در شامگاه دوشنبه برای افتتاح فاز نخست کاخ موزه خسروآباد در سنندج حضور یافت و پس از بازدید از گالری مجسمه سازی استاد "هادی ضیاءالدینی" از اساتید به نام کردستان و یک تابلو بزرگ نگارگری ساخته هنرمندان زن استان، این کاخ موزه را افتتاح کرد.

عمارت خسروآباد سال ۱۱۸۶ هجری شمسی(۱۲۲۳ هجری قمری) به دستور امان الله خان اردلان به نام پسرش خسرو خان ساخته شده است.

این بنا در ابتدا شامل چهارباغ و قصر با ۳۰ هکتار مساحت بوده و در ادامه سایر بخش‌ها همچون قصر سردر، حوض و حمام به آن افزوده شده است و در حال حاضر بیش از هشت هزار مترمربع زیربنا دارد.

 

اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل کاخ موزه خسروآباد

وزیر میراث فرهنگی در این مراسم، برای تکمیل و نهایی شدن فازهای بعدی کاخ موزه خسروآباد قول مساعد داد که اعتبارات لازم از سوی وزارت خانه میراث فرهنگی به آن اختصاص یابد.

وی گفت: مردم کُرد ریشه در تاریخ دارند و همیشه حافظ ایران بوده و در ایجاد تمدن ایران نقش بسیار مهمی را برعهده داشته‌اند.

مونسان عنوان کرد: ۲۹۰ هزار میلیارد ریال حجم پروژه‌های بخش گردشگری در کشور است که در دولت دوازدهم به اتمام رسیدند.

وی ادامه داد: در این دولت ۴۶۱ هتل به بهره برداری رسید و تخت‌های اقامتی کشور از ۲۶۰ هزار تخت به ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافت.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی به واحدهای کشور افزوده شده است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ رشته هنرهای محلی را که از بین رفته بود توانستیم در کشور احیا کنیم و طرح تجاری سازی صنایع دستی را هم در کشور اجرا کردیم.

 

اهدا لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کردستان

در مراسم افتتاح فاز نخست کاخ‌موزه خسروآباد علاوه بر اجرای موسیقی کردی، در پایان با حضور وزیر میراث فرهنگی و مسوولان استانی لوح ثبت چند شهر و روستای ملی صنایع دستی به دهیاران و شهردار آنها اعطا شد.

لوح ثبت شهر ملی شالبافی به شهردار آرمرده، لوح ثبت ملی ارغوان بافی به دهیار روستای دیوزناو و لوح ثبت روستای ملی گلیم بافی به دهیار کاکوسفلی اهدا شد.

وزیر میراث فرهنگی در دومین روز از سفر خود به کردستان(روز سه شنبه ۱۵ تیر) از مجسمه ایثار و مقاومت مردم کردستان، زیپ لاین، پل معلق و مجموعه باغ ایرانی در آبیدر سنندج بازدید کرد.

 

بازدید وزیر میراث فرهنگی از مجسمه ایثار و مقاومت در سنندج

پیکره ایثار و مقاومت مردم کردستان توسط «هادی ضیاء الدینی»، مجسمه ساز کردستانی ساخته و در پارک جنگلی آبیدر سنندج نصب شده است.

این مجسمه با ارتفاع ۲۲ متر و ۳۰ تُن وزن، نمایانگر مجاهدت‌ها و رنج‌های تحمیل شده به مردم کردستان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی است که سوم خردادماه امسال به بهره برداری رسید.

باغ ایرانی نیز در زمینی به مساحت ۲ هکتار و در جوار پیکره ایثار و مقاومت مردم کردستان در حال احداث است.

این باغ ساختمان مرکزی آن الهام گرفته از خانه کُرد سنندج بوده و در وسط باغ نیز حوضچه و آبنما احداث می شود و نوع طراحی آن به گونه‌ای است که امکان برگزاری مراسم و آیین‌های فرهنگی هم در این محل وجود دارد.

 

 

پروژه‌های اجرا شده در آبیدر سنندج در جذب گردشگر تاثیرگذار است

بازدید از زیپ لاین و پل معلق نیز که در جوار مجسمه ایثار و مقاومت مردم کردستان واقع شده از دیگر بخش های سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کردستان بود که در این بازدید گفت: پروژه‌های اجرا شده در آبیدر سنندج در کنار جاذبه‌های دیگر استان می‌تواند در جذب گردشگر اثرگذار باشد و تنوع در جاذبه‌های دیگر در سطح کردستان به اقتصاد گردشگری کمک خواهد کرد.

بازدید مونسان از عمارت تاریخی وکیل با هدف پیگیری و تعیین تکلیف این بنا جهت ساماندهی و خارج  شدن از وضعیت فعلی از دیگر برنامه های روز دوم سفر وی به استان بود که با همراهی استاندار کردستان و سایر مسوولان استانی انجام شد.

 

افتتاح بانک سفال و ابزار سنگی در کردستان

بازدید از پایگاه هورامان و افتتاح نخستین بانک سفال و ابزار سنگی در دفتر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان نیز از دیگر برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی در سفر به کردستان بود.

مجموعه بانک سفال و ابزار سنگی پس از بررسی و شناسایی ۵۰۰ محوطه باستانی در منطقه هورامان به دست آمده است و در فاز نخست این بانک به صورت فیزیکی یک هزار و ۵۰۰ قطعه سفال و ابزار سنگی باستانی جمع آوری شده است.

در فازهای بعدی این بانک با تکمیل مطالعات سفال‌ها و ابزارها و راه اندازی سامانه متمرکز مجموعه‌ای کامل ایجاد خواهد شد.

در ادامه وزیر میراث فرهنگی در جلسه بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نشست با فعالان بخش خصوصی کردستان حضور یافت و این ۲ برنامه پایان بخش سفر وی در کردستان بود.

 

بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت جهانی هورامان را برای کشور و ۲ استان کردستان و کرمانشاه حائز اهمیت برشمرد و افزود: برای ثبت جهانی هورامان تلاش‌های زیادی صورت گرفته و در این راه مردم نیز بسیار کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اوایل مردادماه کمیته میراث فرهنگی یونسکو تشکیل جلسه می‌دهد، ابراز امیدواری کرد که در مردادماه خبر خوش ثبت جهانی هورامان را به مردم کردستان اعلام کنیم.

وی در ادامه مرمت بناهای تاریخی در استان کردستان را جزو دیگر برنامه‌‎‎های وزارت خانه میراث فرهنگی ذکر کرد و گفت: برای کمک به مرمت بناهای تاریخی استان ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص خواهیم داد و از هم اکنون مقرر شده در استان اقدامات لازم در این رابطه شروع شود.

 

نشست با فعالان بخش خصوصی گردشگری در کردستان

وزیر میراث ‌فرهنگی همچنین روز سه شنبه در نشست با فعالان بخش‌ خصوصی گردشگری کردستان اظهار داشت: صنعت گردشگری کردستان و توسعه آن همواره مورد حمایت دولت بوده است.

مونسان افزود: کردستان ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه گردشگری دارد و این استان باید جایگاه ویژه و خاصی در بخش گردشگری داشته باشد.

وی عنوان کرد: مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای رونق صنعت گردشگری کردستان است که در صورت توسعه می‌تواند زمینه حضور گردشگران از شمال کشور عراق را فراهم سازد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: معافیت مالیاتی بخش گردشگری، بیمه راهنمایان، پرداخت تسهیلات به طرح‌های گردشگری، توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران خارجی از جمله برنامه‌هایی بوده که همواره پیگیر آن بوده‌ایم و در این حوزه‌ها نیز دولت موفق عمل کرده است.

در ادامه این نشست روسای انجمن‌ها و تشکل‌های بخش گردشگری استان، مشکلات و چالش‌های اقتصاد گردشگری را با وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در میان گذاشتند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.