حدیث روز :
امام حسین (ع) می فرماید : هيچ كس روز قيامت در امان نيست ، مگر آن كه در دنيا خدا ترس باشد.


» » » » روستای "بورک علیا" در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق محروم است

اهالی روستای ۱۰ خانواری بورک علیا از توابع دهستان سیلاب و کلوار شهرستان مارگون از نعمت شبکه برق محروم هستند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: روستای بورک علیا با 10 خانوار و جمعیت افزون بر 30 نفر در 150 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و اهالی این روستا با وجود خدمات زیاد نظام، ولی به دلیل عمق محرومیت تاریخی هنوز از برخی امکانات حداقلی از جمله برق محروم هستند.

دهستان سیلاب و کلوار از توابع شهرستان نوپای مارگون با 22 روستا و جمعیتی بیش از 540 خانوار در آخرین نقطه از استان کهگیلویه و بویراحمد و هم مرز با استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته و نبود امکانات اولیه زندگی از جمله آب‌شرب سالم، برق، جاده دسترسی، گاز و سایر امکانات دیگر اهالی این مناطق را رنج می‌دهد و فقر و محرومیت در این مناطق دل هر رهگذری را به درد می‌‌آورد.

این روزها استفاده از نعمت برق برای حیات بسیار ضروری بوده و زندگی در نبود برق برای مردم اصلأ امکان‌پذیر نیست اما برخی از خانوارهای روستای بورک علیا همچنان از این نعمت حیاتی محروم بوده و هیچ فریادرسی ندارند.

عبدالکریم یکی از اهالی روستای بورک می‌گوید: زندگی در نبود برق برای هرکسی در هر منطقه‌ای بسیار سخت است و انگیزه برای ادامه زندگی را از انسان سلب می‌کند با اینهمه اما سالیان زیادی بوده که برق نداریم و هیچ اقدامی هم نمی‌توانیم در این باره انجام دهیم.

وی گفت: شرایط زندگی الان مثل قدیم نیست که بتوان بی‌برقی را تحمل کرد، خیلی از وسایل زندگی امروزی برقی بوده و استفاده از برق بسیار ضروری است.

ابراهیم یکی دیگر از اهالی روستای بورک علیا می‌گوید: بسیاری از اهالی روستا فرزند دانش‌آموز و دانشجو دارند و استفاده از برق برای آنها ضروری است به طوری که زندگی بدون برق اصلا ممکن نیست.

وی گفت: فقر و محرومیت و نبود امکانات لازم و حداقلی سبب شده که خیلی از اهالی روستا به ناچار روستا را ترک کرده و به شهر مهاجرت کنند اما برخی دیگر از اهالی روستا که شرایط مهاجرت نداشتند به ناچار در روستا ماندند و کمبود امکانات را تحمل می‌کنند.

روستای بورک علیا بیش از 10 خانوار جمعیت دارد و بر اساس قانون تمامی اهالی روستا می‌بایست از امکانات یکسان برخوردار باشند اما شرایط فعلی اینطور نبوده و نبود امکانات بر فقر و محرومیت بیش از پیش اهالی روستا افزوده است.

باتوجه به اینکه به دلیل عمق محرومیت و بالا بودن هزینه خدمات رسانی با وجود ره‌های ارتباطی سخت گذر و پراکندگی روستاها هنوز آبادی‌هایی وجود دارد که بیش از اندازه محروم بوده و هیچ عزمی برای محرومیت‌زدایی و کاهش فقر و محرومیت در این قبیل روستاها از سوی مسئولان وجود ندارد.

برق امروزه یک نیاز اساسی محسوب شده و دولت‌ها وظیفه دارند با توزیع عادلانه امکانات در همه نقاط کشور شرایط زندگی را برای مردم تسهیل کنند و هرگونه کم‌کاری در این میان از سوی هیچ نهاد و ارگانی قابل قبول نیست.

 

فقط چند خانوار برق ندارند

رئیس شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مارگون اظهار داشت: بیشتر اهالی روستای بورک علیا دارای برق بوده و تنها چند خانوار هستند که هنوز برق‌دار نشدند.

محمد راوند افزود: برای برق‌دار کردن این چند خانوار در روستای بورک علیا کروکی را ترسیم کرده و حریم مورد نیاز را تعیین کردیم و جهت اقدام نهایی برای ادارات بنیادمسکن و منابع طبیعی نیز استعلام فرستاده و منتظر جواب استعلام هستیم.

وی عنوان کرد: این تعداد خانوار داخل بافت و محدوده قدیم روستا نیستند و حدودأ 300 متر دورتر از حریم روستا بوده و به تازگی ساخته شدند، به همین دلیل برای نصب پایه برق باید از برخی ادارات استعلام کنیم که در محدوده زمین‌های منابع طبیعی نباشیم و پس از دریافت استعلامات برای این خانوارها نیز برق‌رسانی می‌کنیم.

راوند تصریح کرد: باتوجه به اینکه شهرستان مارگون یک شهرستان نوپا و جدید است به همین خاطر حجم کارهای ادارات بسیار بالا است و اهالی روستای بورک علیا باید به‌صورت مداوم پیگیر حل این مشکل باشند تا ان‌شاء‌الله مشکل بی‌برقی آنها نیز حل شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت توزیع نیروی برق تلاش می‌کند تا برق را به دورترین نقاط شهرستان برساند و همه مردم از نعمت برق برخوردار باشند، امیدوارم مشکلات اهالی روستای بورک علیا نیز حل شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.