حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.


» » » » افتتاح ۱۶۰طرح اقتصادی و ایجاد ۶ هزار شغل/ تلاش دولت برای توسعه خراسان‌شمالی

افتتاح ۱۶۰طرح اقتصادی و ایجاد ۶ هزار شغل/ تلاش دولت برای توسعه خراسان‌شمالی  افتتاح ۱۶۰ طرح اقتصادی، ایجاد ۶ هزار شغل، ۵۶ هزار بازرسی و رصد ۱۰۰ قلم کالا در بازار خراسان شمالی از مهمترین کارکردهای اقتصادی دولت سیزدهم در این خطه از شمالشرق کشور است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.
وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.
با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در مسیر حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
مسوولان خراسان شمالی نیز در مدت یکساله فعالیت دولت سیزدهم عملکرد بسیار مناسبی در مورد تامین و رصد قیمت کالاهای اساسی، بازرسی بازار و افتتاح طرح های اقتصادی انجام داده اند که در این خصوص با سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی به گفت و گو پرداختیم.

سیمای اقتصاد خراسان شمالی قبل از دولت سیزدهم
بهتر است در ابتدای گفت و گو نیم نگاهی به سیمای اقتصادی خراسان شمالی داشته باشیم، بر اساس آمار اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان؛ این خطه از شمالشرق کشور از گرانترین بازارها در بین استان ها محسوب می شد و قیمت اجناس در آن بالاتر از دیگر مناطق است،بالا بودن قیمت ها بیشتر مربوط به اجناس و کالا است، بر اساس اعلام مسوولان، نرخ تورم در خراسان شمالی قبل از دولت سیزدهم معمولا از میانگین کشوری بالاتر است.
بالا بودن قیمت اجناس مختلف در استان در حالی بود که درآمد سرانه خانوار در این خطه از کشور در پایین ترین رده میان استان های کشور قرار دارد، مسوولان، علت اصلی بالا بودن نرخ تورم و قیمت اجناس را نبود واحد تولیدی بزرگ در بخش های مختلف همچون مواد غذایی و پوشاک می دانند.
در این استان تولیدکننده بزرگ و قوی در زمینه مواد غذایی و یا پوشاک وجود ندارد و بنکدار قوی هم در این استان فعالیت ندارد بر این اساس خراسان شمالی، استانی مصرف کننده و از نظر تولیدی ضعیف است که مایحتاج مردم این منطقه از دیگر استان ها وارد می شود.
علاوه بر آن بخش بسیار بزرگی از اصناف و بازاریان استان در مکان های استیجاری فعالیت دارند و این امر هزینه های آنان را افزایش داده و سبب ضعف در توان اقتصادی شان شده است.
مردم می گویند که نظارت ها بر بازار ضعیف است و یکی از علت های گرانی ها همین است. بنابراین دولت سیزدهم با درک این واقعیت فعالیت جهادی خود را در این استان آغاز کردند و واحدهای تولیدی بیشتری در این استان به بهره برداری رسید و نظارت ها بر بازار منسجم و بیشتر شد تا مهاری بر تخلف گران فروشی ها باشد.

افتتاح ۱۶۰ طرح اقتصادی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی درباره اقدامات انجام شده در زمینه راه اندازی طرح های اقتصادی در استان در یک سال گذشته گفت: در این مدت؛ ۱۶۰ طرح اقتصادی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استان اجرایی شده است که با بهره برداری از این طرح ها برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.
ناصر فخرموحدی گفت: همچنین در این مدت؛ ۱۶ طرح اقتصادی با یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کلنگ زنی و وارد مرحله عملیاتی شده است که پیش بینی می شود با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود.
وی درباره پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان گفت: در یک سال گذشته یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب تبصره ۱۸، تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی در استان به متقاضیان پراخت شده است که اجرایی شدن این طرح ها برای سه هزار نفر شغل ایجاد می کند.

ایجاد ۶ هزار شغل
فخر موحد در ادامه اظهار داشت: در دولت سیزدهم، ۱۶۰ طرح اقتصادی این استان اجرایی شده است که بهره برداری از این طرح‌ها برای ۲ هزار نفر اشتغال و با تسهیلات تبصره ۱۸، تبصره ۱۶ و مشاغل خانگ سه هزار نفر، و با بهره برداری از طرح های هفته دولت امسال برای ۶۴۸ نفر اشتغال ایجاد شد.
وی افزود: طرح های اشتغالزایی هر منطقه براساس پیشران های توسعه اجرا می شود و در مناطق مختلف استان پروژه هایی از جمله تولید عسل، گلیم بافی، پرورش ماهی، کرم ابریشم، کشت گلخانه، احداث نهالستان و سیستم های آبیاری نوین کشاورزی در اولویت قرار دارند و در این زمینه مهارت های لازم به روستاییان ارایه می شود.
وی عنوان کرد: امید می رود اجرای این طرح ها گامی برای توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در استان شود.

 ۵۶ هزار بازرسی از بازار
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در ادامه از تشدید بازرسی های در بازار خراسان شمالی خبر داد و گفت: ۵۶ هزار فقره بازرسی در مدت یکساله گذشته از بازار استان انجام و در این مدت ۱۰ هزار و ۷۰۰ فقره تخلف به ارزش ریالی ۱۱۵ میلیارد تومان شناسایی و مراجع قضایی معرفی شدند.
ناصر فخرموحدی اظهار داشت: بخش زیادی از تخلفات این فعالان اقتصادی در استان مربوط به کالاهای اساسی است و تخلفات بیشتر شامل گران فروشی و عدم درج قیمت بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین کالاهای اساسی در استان وجود ندارد و اقلام مختلف تامین شده است گفت: در یک سال گذشته ۳۱۷ تن گوشت قرمز منجمد، یکهزار و ۲۰ تن گوشت منجمد مرغ، یکهزار و ۵۰۹ تن شکر خانوار، ۴۰۷ تن شکر صنف و صنعت و یکهزار و ۳۰۰ تن برنج با قیمت مصوب در استان توزیع شده است.
۳۶ هزار واحد صنفی در خراسان شمالی فعالیت می کنند.

رصد ۱۰۰ قلم کالا در بازار استان
فخرموحدی با اشاره به تغییر اقلام مختلف کالای اساسی با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی گفت: اجرای این طرح در تمام زمینه ها تاثیرگذار بود و بررسی دائم قیمت ۱۰۰ قلم کالا در دستور کار قار گرفت.
وی عنوان کرد: این طرح از یک ماه گذشته اجرایی شده و با همکاری جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن تجارت، قیمت این ۱۰۰ قلم کالا هر هفته بررسی و رصد می شود.
وی افزود: گزارش این بررسی ها هر هفته در نشست ها بررسی و مورد واکاوی قرار می گیرد و اجرای این طرح در همین مدت کوتاه تاثیرگذار بوده است.

تامین کالاهای اساسی
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در ادامه افزود: اکنون کالاهای اساسی و اقلام مختلف در بازار استان موجود است و در تامین آن مشکلی وجود ندارد اما به هر حال در نظارت و نحوه عرضه و بازرسی ها کمبود و مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.
وی اظهار داشت: یکی از گلایه های مردم، تفاوت قیمت یک کالای خاص در بازار است، نباید در کالای خاص شاهد تفاوت قیمت باشیم، باید دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بررسی کرده و در این باره پاسخگو باشند.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با تاکید بر اینکه درج قیمت بر روی کالا سبب جلوگیری از گران فروشی می شود گفت: قیمت باید بر روی کالا درج شود و در غیر این صورت تخلف است.
وی عدم صدور فاکتور فروش از طرف فروشندگان در تهران به اصناف این استان را از مشکلات اصناف و بازاریان خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: بسیاری از اصناف در مرکز استان مستاجر هستند و این امر در افزایش قیمت ها تاثیر دارد.

بازدیدهای شهرستانی
فخرموحدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه های دولت در زمینه بررسی و کنترل قیمت ها در بازار گفت: دولت تلاش دارد تا بازار و وضعیت عرضه اجناس بویژه کالاهای اساسی مدیریت شود در استان هم رویکرد ما اجرایی شدن منویات وزارت کشور است.
وی، حضور میدانی را از مهم ترین اقدامات برای شناسایی مشکلات حاکم در بازار عنوان کرد و یادآور شد: برای کنترل بازار و مسائل اقتصادی، بازدید از شهرستان ها با محوریت فرمانداران انجام شده است، تمام شهرستان ها جز یک شهرستان مورد بازرسی و به صورت عملیاتی ورود کرده ایم.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بازدیدهای میدان از بازار در شهرستان های مختلف به صورت مستمر انجام می شود اجازه گران فروشی به کسی داده می شود.

تذکر به غله استان
نان قوت غالب مردم خراسان شمالی است و سرانه مصرف آرد و نان در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، بر این اساس نظارت بر نحوه عرضه این محصول در این دولت تشدید شده است و تخلف هایی هم شناسایی شده است.
فخرموحدی با اشاره به اهمیت موضوع آرد و نان در استان از کم فروشی در یکی از کارخانه های استان خبر داد و گفت: کیسه های آرد که به نانوایی ها عرضه می شد با چند کیلوگرم کاهش وزن روبه رو بود که ما به این این موضوع ورود  پیدا کردیم و تلاش داریم تا امور سامان یابد.
وی گفت: پنج هزار تن گندم بدون اطلاع استانداری از استان خارج شد که در این باره به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تذکر داده شده است، خروج گندم باید با اطلاع استانداری باشد تا بهتر بتوان برنامه ریزی انجام داد.

کمبود بازرس
فخرموحدی با اشاره به کمبود بازرس در بازار، آن را از دغدغه ها برای مدیریت و نظارت بازار عنوان کرد و گفت: در این زمینه افزایش بازرسان در دستور کار است و تلاش داریم تا با استفاده از بازرسان بسیجی کارمند و بازرسی برنامه ای، رصد بیشتری بر بازار انجام شود.
وی تصریح کرد: بازرسان استان کم و محدود است و به گونه ای شماری از بازرسان از این بخش خارج و در بخش دیگر مشغول هستند.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در انجام بازرسی ها و مدیریت بازار، ما منتظر تماس ها با سامانه ۱۲۴ نمانده ایم  و برنامه محور وارد عرصه شده ایم تا مشکلات و نگرانی های مردم کمتر شود.
اکنون حدود ۳۰ هزار واحد صنفی شامل بیش از پنج هزار و ۵۷۰ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد ارائه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی و سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر ۱۴۰ اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.