حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : کسی که همت بر انجام کار خیری کرده در عمل به ان تسریع کند و آن را به تاخیر نیندازد.


» » » » سراب‌ها و رودخانه‌های استان کرمانشاه به تدریج در حال خشک شدن است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اعلام کرد که تاکنون بخشی از سراب‌ها و رودخانه‌های استان خشک شده و روند خشک شدن آنها همچنان ادامه دارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: «محمدرضا شهلایی» اظهار داشت: اکنون سراب‌های «یاوری»، «روانسر»، «نژیوران» و «میله‌سر» اکنون خشک شده است.

وی افزود: همچنین برخی دیگر از سراب های استان همچون سراب قنبر که بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه را تامین می کند اکنون به دلیل خشکسالی با افت بسیار شدید آب نسبت به سال قبل روبه رو شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه اعلام کرد: علاوه بر سراب ها بخشی از رودخانه های مهم استان نیز اکنون خشک شده اند که از جمله آنها می توان به گاماسیاب، مرگ، قره سو، رازآور و راوند اشاره کرد.

شهلایی توضیح داد: این خشک سالی به معنی خشک شدن کامل رودخانه های نام برده نیست بلکه این رودخانه ها در بخش‌هایی به میزان کمی جریان دارند.

 

کاهش ۳۴درصدی بارش ها در استان

وی با اشاره با اینکه کاهش ۳۴ درصدی بارندگی ها در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: آخرین بارش موثر استان کرمانشاه مربوط به اسفند ماه سال ۹۹ است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، بهار امسال کم باران‌ترین بهار در ۷۰ سال گذشته کرمانشاه بود است.

شهیلایی عنوان کرد: کاهش بارش ها در نهایت مجر به کاهش ۶۰ درصدی روان آب ها و کاهش ۷۰ درصدی آب چشمه ها در کرمانشاه شده است.

به گفته وی بر اساس مطالعات انجام شده میزان آب های زیر زمینی استان نیز با کاهش ۳۰ درصدی روبه رو هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی آب منطقه ای سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می شود، که به معنی ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

در نتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از سطح کل دشت ها را در بر می گیرند؛ ممنوع است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.