حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود.


» » » » نمایشگاه اسناد ملی شدن صنعت نفت در دانشگاه رازی کرمانشاه برپا شد

نمایشگاه اسناد ملی شدن صنعت نفت در دانشگاه رازی کرمانشاه برپا شد نخستین نمایشگاه اسناد تاریخی نهضت ملی شدن صنعت نفت در کرمانشاه به همت انجمن ایرانی تاریخ و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور و با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه رازی در کرمانشاه در این دانشگاه برپا شد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: مجری نمایشگاه و کارشناس مسائل تاریخی نفت در غرب کشور در ارتباط با برپایی نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه اسناد تاریخی نفت در غرب کشور است، قرار بود در ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شود که به علت شیوع بیماری کرونا با تاخیر برگزار شد و اکنون در طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه دایر و تا ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

«فرشته ازره» افزود: در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ برگ سند تاریخی در قالب پوستر، استند و عکس در ابعاد و زوایای مختلف، رویداد نهضت ملی شدن صنعت نفت در کرمانشاه را در بخش های نفت و مسائل کارگری در کرمانشاه، احزاب، مطبوعات، نیروهای سیاسی و نظامی کرمانشاه در جریان این نهضت، بازاریان و عامه مردم کرمانشاه در نهضت ملی شدن صنعت نفت، خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ایران در کرمانشاه، قیام سی تیر ۱۳۳۱ در کرمانشاه، برای بازدید عموم به خصوص دانشگاهیان به نمایش گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه منطقه کرمانشاه سرآغاز نخستین اکتشافات نفت در ایران بوده و در تاریخ تحولات غرب ایران نیز نقش مهمی ایفا کرده، در منابع تاریخی درباره این منطقه سکوت شده است و از همین رو اسناد تاریخی به عنوان مهم‌ترین منبع در بررسی تاریخ تحولات و اکتشافات نفت در کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد که به همین علت یکی از اهداف و اهمیت های این نمایشگاه در این است که برای نخستین بار به مدد اسناد و مدارک آرشیوی، گوشه ای از تاریخ تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کرمانشاه را در طی سال‌های ۱۳۲۷ش. تا ۱۳۳۱ش. به تصویر می کشد.

وی اضافه کرد: قبل از شروع نمایشگاه نخستین اثر علمی مستقل در باب تاریخ نفت کرمانشاه، با عنوان «بررسی تاریخ تحولات و اکتشافات نفت در کرمانشاه از آغاز تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش. توسط بنده به سرانجام رسیده و طرح‌های دیگری نیز در حال تدوین است.

وی گفت: در حاشیه این نمایشگاه که با بازدید مسئولان استانی و دانشگاهی، دانشجویان، راهنمایان گردشگری و غیره همراه بود، نشست های علمی و جلساتی با رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، برگزار شده است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.