حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » » » موردی از ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در پی مشاهده مواردی از تلفات طیور در شهر صحنه و ۲ روستای کنگاور اقدام های محافظتی و بهداشتی برای کنترل این بیماری و ممانعت از بروز آن در استان آغاز شده و تاکنون موردی از انتقال این بیماری از طیور به انسان گزارش نشده است.

...

کاوش نیوز: دکتر محمدابراهیم شکیبا افزود: همچنین براساس گزارش اداره دامپزشکی استان هیچ موردی از بیماری در واحدهای صنعتی پرورش طیور استان مشاهده نشده است.

وی اظهارداشت: بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری تب دار، حاد، ویروسی و واگیردار است که اهمیت آن به دلیل ایجاد پاندومی، قدرت ایجاد مرگ و میر بالا، غیرقابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی، سرعت بالای انتشار از نظر زمانی و عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیار بالا می باشد.

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: شهروندان می توانند بیماری و یا مرگ پرندگان خود و هرگونه تلفات مشکوک طیور را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی و یا ۱۹۰ مرکز بهدشت استان گزارش دهند تا در کوتاه ترین زمان ممکن پیگیری لازم صورت گیرد.

شکیبا افزود: رعایت نکات بهداشتی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

وی توصیه کرد از خرید مرغ زنده خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت تهیه کنید و محل نگهداری مرغ و تخم مرغ خام باید از غذاهای دیگر جدا باشد.

وی ادامه داد: استفاده از دستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ و شست و شوی مکرر دستها با آب و صابون حداقل به مدت ۳۰ ثانیه پس از تماس ضروری می باشد.

او گفت: همچنین از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز، قو و ... و خرید و فروش، نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص مهاجر خودداری شود.

وی اضافه کرد: در روستاها هم باید کودکان از بازی با طیور و پرندگان پرهیز کنند و پرندگان در مکانی دور از محل زندگی نگهداری شوند.

وی ادامه داد: اگر بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علایم آنفلوانزا از جمله تب و گلو درد و سرفه و ... در فرد ظاهر شد باید برای درمان به سرعت به مرکز بهداشتی و درمانی محل  سکونت خود مراجعه نماید.

 وی اضافه کرد: این ویروس از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده، بوسیله کفش، وسایل نقلیه، لباس، باد، تخم پرندگان آلوده، کود حیوانی و وسایل آلوده در محیط پخش می شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.