حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » » توجه به صادرات محصولات کشاورزی استان همدان را زنده می‌کند

با توجه به قدمت دیرینه ایرانیان در کشت‌ و زرع ظرفیت بسیار بالایی در صادرات محصولات کشاورزی به سراسر جهان دارند، استان همدان با ظرفیت صادرات ۴۵۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در سال می‌تواند ارزآوری موثری برای استان داشته باشد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: اهمیت صادرات در توسعه، رشد و ثبات اقتصادی کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. در این میان صادرات محصولات کشاورزی مهم‌ترین قسمت صادرات به ویژه در استان همدان را به خود اختصاص داده و با توجه به قدمت ایرانیان در کشت‌ و زرع این فرصت فراهم شده تا بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.

 

پتانسل صادرات 450 میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان همدان

بنابر اظهارات مسئولان ظرفیت صادرات استان همدان در سال 1400 به ارزش یک میلیار دلار است که از این میزان سهم محصولات کشاورزی 450 میلیون دلار است.

استان همدان ظرفیت بالایی در صادرات کشمش دارد به طوری که مدیر جهاد کشاورزی استان در جلسه‌ای که اخیرا جهت بررسی مشکلات تولیدکنندگان انگور و کشمش ملایر تشکیل شد به این موضوع تاکید کرد و گفت: سال گذشته بیش از 35 هزار تن کشمش با ارزش 43 میلیون دلار از شهرستان ملایر صادر شد.

وی میانگین تولید انگور در کشور را 14 تن، در استان همدان 19 تن و در شهرستان ملایر 24 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: ملایر بهره‌وری بسیار بالایی در حوزه تولید انگور در سطح کشور دارد.

همچنین استان همدان ظرفیت بالایی در صادرات صنایع تبدیلی کشاورزی دیگر همچون سیب‌زمینی و سیر هم دارد، چندی پیش یکی از کارشناسان امور گمرکی در گفت‌وگو با این خبرگزاری از ظرفیت استان همدان در این بخش گفت و با اشاره به معدوم‌سازی بخش عمده ای از سیب‌زمینی در استان خواستار تبدیل این محصول به تولیداتی همچون چیپس، پوره سیب زمینی، نشاسته، خلال سیب زمینی و غیره شد تا ارزآوری بیشتری را برای استان به ارمغان بیاورد.

 

صادارت 119 میلیون دلار محصول کشاورزی در پنج ماه اول سال

داریوش سرحدی اظهار داشت: در پنج ماهه اول سال  میزان صادرات محصولات کشاورزی 81 هزار و 650 تن به ارزش دلاری 119 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به صادرات 42 قلم محصول کشاورزی ادامه داد: با توجه به وضعیت کشاورزی استان پتانسیل‌های خوبی در بحث صادرات محصولات کشاورزی در استان به ویژه محصولاتی همچون سیر، سیب‌زمینی، کشمش، خشکبار، لبنیات و گیاهان دارویی دارد.

معاون مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی به بیان مسائل و مشکلات در بحث صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: یکی از این مشکلات محدود شدن صادرکنندگان فقط به چند کشور از جمله افغانستان، عراق و پاکستان است البته کشمش محصولی است که هم برای کشورهای حوزه آسیای میانه، اوکراین، روسیه و تا حدودی برای اروپا ارسال می‌شود اما مابقی محصولات کشاورزی بیشتر به همین 3 کشور خلاصه می‌شود.

 

عدم فعالیت شرکت‌های مدیریتی صادرات و واردات در استان همدان

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که صادرکنندگان در بخش کشاورزی بازاریاب خوب ندارند در صورتی که در امر صادرات حتما باید بازاریابی انجام شود تا اگر یکی از بازارهای هدف به خاطر شرایط خاص بازارش را به محصولات کشاورزی ما بست، بازاریاب بتواند بازاری جدیدی شناسایی کند.

سرحدی عدم فعالیت شرکت‌های مدیریتی صادرات و واردات در استان همدان را از دیگر مشکلات صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: این شرکت‌های مدیریتی صادراتی می‌توانند با شناسایی بازارهای مختلف و رایزنی با آن‌ها محصولات کشاورزی استان را به بازارهای جدید معرفی و صادر کنند.

 

ضرورت توجه به بسته‌بندی و برندینگ مناسب محصولات کشاورزی

وی افزود: موضوع دیگر که در مورد صادرات محصولات کشاورزی باید مورد توجه قرار داد، بحث بسته‌بندی محصولات کشاورزی است، چرا که هر چه  محصول برندینگ خوب و بسته‌بندی شکیل و قابل قبولی داشته باشد مسلما در بازار جهانی حرف برای گفتن دارد، که هر ساله سازمان توسعه تجارت یک سری یارانه یا همان مشوق‌های صادراتی به بحث برندینگ اختصاص می‌دهد و هر صادرکننده‌ای بتواند در هر بازار هدفی برند تعریف و آنجا به ثبت برساند می‌تواند از مزایای مشوق‌های صادراتی استفاده کند.

معاون مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه مستلزم یک بازنگری در مورد تعهدات ارزی در بخش کشاورزی هستیم اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات صادرات بحث پیمان‌سپاری ارزی است که برای صادرکنندگان بخش کشاورزی دولتی قرار دارد به عنوان مثال محصولات کشاورزی که به صورت تازه‌خوری صادر می‌شوند چون قابلیت فسادپذیری دارد وقتی به کشورهای هدف صادر می‌شوند 100 درصد سالم نمی‌رسند و افت دارد و این باعث می‌شود درآمد کمتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اما صادرکننده محصولات تازه‌خوری کشاورزی براساس پیمان‌سپاری ارزی و اظهارنامه صادراتی  موظف به بازپرداخت 100 درصد آن محصول در بحث ارزی هستند و علی‌رغم تمام پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی این مشکل همچنان پابرجا است.

سرحدی به ضرورت داشتن دفاتری جهت ثبت و خروج میزان صادرات استان اشاره کرد و افزود: خیلی از صادرکنندگان آشنا به این موضوع و تکمیل دفاتر نیستند و گاها این دفتر با اظهارنامه صادراتی در گمرک تداخل دارند که این اختلاف برایشان مشمول تعیین مالیات می‌شود.

وی اظهار داشت: با ایجاد دوره‌های آموزشی بهتر و هدفمند برای صادرکنندگان، حمایت و استقبال از شرکت‌های مدیریتی صادراتی، بازنگری در مورد تعهدات ارزی می‌توانیم حرفی برای گفتن در بخش صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم.

 

نقش مهم صنایع تبدیلی کشاورزی در صادرات

معاون مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به نقش مهم صنایع تبدیلی کشاورزی در صادرات بیان کرد: در این زمینه مقداری بخش خصوصی ضعیف کار کرده هر چند یک شرکت صنایع تبدیلی سیب‌زمینی با سرمایه‌گذاری خارجی در حال احداث است اما در مورد سیر که دیگر محصول غالب همدان است تاکنون اقدامی صورت نگرفته و بیشتر در غالب استفاده از ترشیجات و شوریجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران در بخش صنایع تبدیلی استقبال می‌کند گفت: این امر با توجه به پتانسیل استان همدان در بحث تولید بسیار برایشان مقرون به صرفه خواهد بود و این نیاز به یک انقلاب در بخش خصوصی دارد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.