حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : کسی که از گناه توبه کرده مانند کسی است که گناه نکرده است.


» » » » یکی از مهمترین مولفه های قدرت نرم اتحاد و انسجام اسلامی است/ وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای شکل گرفتن تمدن نوین اسلامی است

یکی از مهمترین مولفه های قدرت نرم اتحاد و انسجام اسلامی است/ وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای شکل گرفتن تمدن نوین اسلامی استمقام معظم رهبری می فرمایند وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و این وحدت مورد تاکید رهبری، یک امر است و نباید فقط  از منظراخلاقی به آن نگاه شود.

...

به گزارش کاوش نیوز، دشمنان برای جلوگیری از پیشترفت مسلمانان همواره در طول تاریخ تلاش کرده اند تا با استفاده از عنصر تفرقه افکنی و سرگرم کردن مسلمانان با این روش  و جنگ‏های داخلی و جانشین ساختن شعارهای استعماری هم‌چون، ناسیونالیزم، پان ‏عربیسم و... به اسلام ضربه بزنند.

استان گلستان با توجه به اینکه قومیت های مختلفی را در خود جای داده است دشمنان سعی دارند  با دامن زدن به تعصب‌های قومی و مذهبی؛ و حمله به باورهای یک گروه به بهانه‌ی حمایت از عقاید گروه دیگر، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان درهم شکسته و موجب تفرقه و ضعف بین شیعه و سنی شوند.

به همین منظور با محمد رضا بهرامی فعال فرهنگی و پژوهشگر به گفتگو نشستیم که در زیر خواهد آمد: 

 می خواهم در شروع گفت و گوی، این سوال را مطرح کنم که در یک جمله، وحدت را از دیدگاه مقام معظم رهبری بیان بفرمایید؟

مقام معظم رهبری می فرمایند وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و این وحدت مورد تاکید رهبری، یک امر است و نباید فقط  از منظراخلاقی به آن نگاه شود.

رهبر معظم فرمود:حفظ انسجام و وحدت، امکان‌پذیر است منتها می بایست برای استمرار این موضوع، حداکثرمراقبت و هوشیاری صورت گیرد. به نحوی که احساسات یکدیگر را تحریک نکنند، به مقدّسات یکدیگر اهانت نکنند و متوجه باشند که گاهی اوقات دشمنان، آتش تعصّب آنان را براافروحته می کنند. یک عدّه‌ای هم خب از روی غفلت پیاده نظام دشمن شده و نقشه دشمن را انجام می دهند و همیشه بازیچه‌ی دست می شوند. درچنین مواقعی، انسان های دلسوز و علاقه‌مند و علمای شیعه و سنی و صاحبان فن باید حواسشان خیلی جمع باشد که اسیر این معانی و توطئه ها نشوند. اگر می خواهند بحث علمی مذهبی بکنند، هیچ اشکالی ندارد، بنشینند این کار را بکنند؛ منتها نه در منظر و مرئای مردم عام، بلکه در جلسات علمی بنشینند با هم بحث کنند؛ این استدلاش را بگوید، آن استدلالش را بگوید؛ یا یکی قانع می شود، یا قانع نمی شود؛ اینها اشکال ندارد؛ اما این که عالمی در سخنرانی و در منبر یک حرفی بزند که تعرض به او باشد، آن یک چیزی بگوید که تعرض به این باشد؛ این همین چیزی می شود که دشمن می خواهد. بنابراین موکدا عرض می کنم که در این شرایط حساس، ادب وحدت، مسالمت و مداراست.

به نظر شما وحدت اسلامی چه میزان تاثیر در شکل گیری تمدن نوین اسلامی دارد؟

وحدت اسلامی مقدمه‌ای برای شکل گرفتن تمدن نوین اسلامی است و اگر مسلمانان وحدت را در میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی ایجاد کنند، این وحدت خود به خود منجر به ظهور و بروز تمدن بزرگ اسلامی خواهد شد و در نهایت ما یک جامعه پیشرفته و متعالی خواهیم داشت که همه مسلمانان از خیر و برکات آن منتفع خواهند شد و اسلام از تفرقه و ضعف کنونی بیرون می آید.

مولفه های قدرت نرم و نمادهای وحدت چه می تواند باشد؟

یکی از مهمترین مولفه های قدرت نرم اتحاد و انسجام اسلامی است و هفته وحدت که از ابتکار بزرگ امام راحل است و نیز عیدغدیر، مناسک حج، پیاده روی اربعین در کربلا،مساله فلسطین و قدس شریف و تشییع جنازه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را می توان به عنوان نمادهای وحدت به شمار آورد. 

 از قدرت وحدت در جوامع اسلامی بفرمایید؟

وحدت مهمترین نقطه هراس دشمنان اسلام است و اگر در ابعاد مختلف در جوامع اسلامی شکل بگیرد، قدرت آن قابل تصور نیست به همین خاطر دشمنان از وحدت اسلامی می‌ترسند.

ضرورت وحدت را امروز شما چقدر احساس می کنید؟

مسئله‌ی وحدت می بایست خیلی جدی گرفته شود. امروز در کانون های فکر و اندیشکده های غرب در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و توطئه می شود، برای اینکه دنیای اسلام را به جان هم بیندازند؛ دولت ها را یک جور، ملت ها را جور دیگر . همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه سپر کند.

 به نظر شما برگزاری همایش ها و کنگره های علمی ویژه هفته وحدت، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و سلسه نشست های تقریب مذاهب اسلامی می تواند اتحاد مسلمین را تقویت کند؟

امروز هر حرکتی که به اتّحاد امّت اسلامی بینجامد قطعا قابل ارزش و حسنه  محسوب می گردد؛ یکی از چیزهایی که همواره به‌عنوان یک مشکل می بایست برای آن راه حل یافت  این است که فِرَق مختلف امّت اسلامی از یکدیگر معرفت صحیح و منطبق با واقعیات ندارند.که  دشمنان، در موارد زیادی از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده نموده و با نگاه خصمانه و اَغراض پلید، فرق را بگونه ای بازتعریف نموده اند که موجبات تفرقه گردیده اند؛ فلذا هر حرکتی که موجب بشود ما همدیگر را درست و بیشتر و  بهتر بشناسیم و نقاط قوّتِ هم را بدانیم و درصدد هم افزایی و انتقال آن برآییم، این حرکت بی شک به تقویت وحدت امّت اسلامی خواهد انجامید.

برای اینکه وحدت حقیقی و واقعی در استان به نمایش گذاشته شود چه کارهایی بایستی انجام گیرد؟

یکی از راهبردها همین کارهای گوناگون فرهنگی است که بر اساس زیست بوم استان صورت می گیرد؛ از قبیل تهیّه‌ی کتب و کالاهای فرهنگی؛ در ابعاد ومحصولات مختلف چه بصورت هنر تصویری، و چه آنچه بعنوان هنر صوتی می شناسیم و امثال اینها. می بایست از همه‌ی اینها استفاده شود تا بتوانند این حقیقت را مجسّم و مشخّص کنند، در واقع با این حرکت همه ببینند که در استان گلستان برادران شیعه و سنّی در کنار هم در دشوارترین میدانها حضور پیدا می کنند.

وظیفه‌ی ایجاد وحدت  بر عهده چه افراد و دستگاه هایی هست؟

همه ی ما در برابر ایجاد وحدت وظیفه داریم از رؤسای کشورهای اسلامی و نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی در دنیای اسلام گرفته تا در سطح کشور و استان، از شخص استاندار، نماینده ولی فقیه، مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، مرکز فرهنگی و تبلیغی فرق و ادیان اداره کل تبلیغات اسلامی و... 

نقش رسانه در تبیین گفتمان وحدت را چطور می بینید؟

رسانه‌ها نقش بسیار بسزایی در فراهم کردن مبانی فکری و گفتمانی وحدت در جامعه  دارند و همچنین می‌توانند مهمترین عامل برای خنثی سازی توطئه ها و حجمه های سنگین شبه افکنی و تفرقه پردازی دشمنان بین ممالک اسلامی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشند وبخصوص در حوزه چه باید کرد و چه نباید کردها در راستای ایجاد وحدت حرکت نمایند.

دشمن به دنبال ایجاد تنش و تفرقه بین شیعه و سنی است و توطئه های بسیاری هم در این رابطه تدارک دیده و هزینه هاي میلیاردی دارد انجام می گيرد در این شرایط، جنابعالی چه توصیه ای برای حفظ وحدت دارید؟

 بنده کوچکتر از آنم که توصیه ای داشته باشم؛ ابتدا از کلام الهی استمداد  می جویم که می فرماید: وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا؛ همه با هم به حبل الهی تمسّک کنید، با هم باشید و دیگر اینکه از همگان چه مذاهب و چه اقوام استدعا  دارم که برحذر باشند از ایجاد اختلاف؛ بعبارتی همه‌ی فِرَق اسلامی باید سعی کنند اختلافات فکری و ... را در زیر مشترکات فراوانی که وجود دارد، مورد اغماض قرار بدهند.حفظ انسجام و وحدت، امکان‌پذیر است منتها می بایست برای استمرار این موضوع، حداکثرمراقبت و هوشیاری صورت گیرد. به نحوی که احساسات یکدیگر را تحریک نکنند، به مقدّسات یکدیگر اهانت نکنند و متوجه باشند که گاهی اوقات دشمنان، آتش تعصّب آنان را روشن می کنند. یک عدّه‌ای هم خب از روی غفلت پیاده نظام دشمن شده و نقشه دشمن را انجام می دهند و همیشه بازیچه‌ی دست می شوند. درچنین مواقعی، انسان های دلسوز و علاقه‌مند و علمای شیعه و سنی و صاحبان فن باید حواسشان خیلی جمع باشد که اسیر این معانی و توطئه ها نشوند. اگر می خواهند بحث علمی مذهبی بکنند، هیچ اشکالی ندارد، بنشینند این کار را بکنند؛ منتها نه در منظر و مرئای مردم عام، بلکه در جلسات علمی بنشینند با هم بحث کنند؛ این استدلاش را بگوید، آن استدلالش را بگوید؛ یا یکی قانع می شود، یا قانع نمی شود؛ اینها اشکال ندارد؛ اما این که عالمی در سخنرانی و در منبر یک حرفی بزند که تعرض به آن باشد، آن یک چیزی بگوید که تعرض به این باشد؛ این همین چیزی می شود که دشمن می خواهد. بنابراین موکدا عرض می کنم که در این شرایط حساس، ادب وحدت، مسالمت و مداراست.

 در اینجا شاید متصور شود که گفتن این حرفها آسان است، عمل کردنش دشوار است جنابعالی چه راهکاری دارید؟

 بصیرت و عزم و سواد تقریب که خلاء زمان است سه عامل اصلی برای عملی کردن حفظ وحدت هستند؛ اینکه در قبل هم تاکید شد، بصیرت داشته باشیم و بتوانیم دوست را از دشمن خوب تشخیص بدهیم؛ وگرنه با بینشی غیر از این، دچار ضربه می شویم. 

ممکنه از جهت روشنگری به برخی از نقاط برجسته همکاری و هم افزایی میان شیعه و سنی اشاره کنید؟

 ببینید ما امروز در کنار خودمان، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل‌بیت

می جنگند و کشته و شهید می دهند و یا در ایام شهادت ابا عبدا... الحسین صدقه می دهند و اینکه  افتخار خود می دانند خادم و زائر امام رضا باشند و نیز شرکت در انتخابات و راهپیمایی ها و... از جمله موارد برجسته دیگر این همدلی و همکاری

مسالمت آمیز است.

 کلام آخر؟

در پایان امیدواریم خداوند متعال به همه‌ی ملت ها و دولت های اسلامی توفیق بدهد که این مسئله‌ی مهم را با همان مقدار اهمیت وحساسیت دنبال کنند و آن را در عمل اجرا کنند و رضوان و رحمت الهی بر روح امام بزرگوار ما باد  که منادی وحدت در دوران ما بود وبیرق وحدت را ایشان بلند کرد و مسلمانان را به این اتحاد دعوت کرد. آمین یا رب العالیمن

 

خبرنگار: رقیه بشارت نیا

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.