حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : براستی که مومن به منزله کفه ترازوست هر اندازه ایمانش افزوده شود امتحانش نیز سنگین تر می شود.


» » » » شیعه و سنی در اصول دین به وحدت عملی می رسند

شیعه و سنی در اصول دین به وحدت عملی می رسند

 

اسلام یعنی وحدت، یعنی امت واحده و پیامبر(ص) بنیان دین اسلام را با وحدت بنا نهاده است. وحدت بین شیعه و سنی بیشترین ترس را در دل دشمنان اسلام ایجاد می کند. دشمن در محور توطئه اش دائما می خواهد به این دیوار دفاعی نزدیک و نزدیک تر شود اما همواره در طول تاریخ، هوش ایرانی در سایه ایمان و ولایت، نقشه های دشمنان را نابود کرده است. می خواهیم در این مطلب  وحدت مسلمان ایرانی را از دیدگاه اهل سنت بررسی کنیم.

...

شیعه و سنی در اصول دین به وحدت عملی می رسند

 

اسلام یعنی وحدت، یعنی امت واحده و پیامبر(ص) بنیان دین اسلام را با وحدت بنا نهاده است. وحدت بین شیعه و سنی بیشترین ترس را در دل دشمنان اسلام ایجاد می کند. دشمن در محور توطئه اش دائما می خواهد به این دیوار دفاعی نزدیک و نزدیک تر شود اما همواره در طول تاریخ، هوش ایرانی در سایه ایمان و ولایت، نقشه های دشمنان را نابود کرده است. می خواهیم در این مطلب  وحدت مسلمان ایرانی را از دیدگاه اهل سنت بررسی کنیم.

حفظ وحدت در هنگام خطر نفوذ دشمن ضروریست

به گزارش کاوش نیوز، آخوند فرهمند از برادران اهل سنت ترکمن معتقد است وقتی از وحدت در بین مسلمانان یاد می شود منظور «وحدت عملی» است. همانطور که در قرآن آمده است که «به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید». حضرت محمد(ص) اولین شخصی بودند که وحدت عملی را در بین مسلمانان به اجرا در می آوردند. مدرس حوزه علمیه اهل سنت شهرستان گنبد کاووس بر این باور است که رفتار پیامبر الگویی برای ماست که در مورد وحدت، رفتار عملی انجام دهیم. بنابراین تنها از وحدت سخن گفتن هرگز نمی تواند مد نظر پیامبر و اسلام باشد. وحدت عملی از پر اهمیت ترین سفارشات اسلام است. وحدت را باید در میدان و زمانی که در خطر نفوذ دشمن قرار گرفتیم حفظ کنیم. یکی از نشانه های وحدت، داشتن صبر و شکیبایی ست که پیامبر ما محمد(ص) در الگوی عملی به ما آموخت.

در مفهوم وحدت، رسیدن به یک نقطه مشترک ضروری است. این تکیه گاه مشترک در بین شیعه و سنی قرآن و پیامبر هستند که نقش راهنما و هدایت کنند امت اسلامی را دارند. این همگرایی می تواند در مسیر وحدت چراغی شود که راه را گم نکنیم. علی(ع) می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ»(نهج‏البلاغه، خطبه 176) یعنی قرآن«حَبْلُ اللَّهِ» است. رهبر الهی «حَبْلُ اللَّهِ» است. پس هرگز موفق نمی شویم مگر اینکه یک کتاب و یک رهبر راهنمای ما باشد. چند دستگی میدان را برای دشمن باز خواهد گذاشت. از یکی شدن در سایه پیامبر و قرآن به امت واحده یاد می شود.

شیعه و سنی در اصول دین به وحدت عملی می رسند

آخوند فرهمند می گوید: اسلام و جهان اسلام با وحدت زنده و پایدار است. وحدت درخت اسلام را زنده و شاداب نگه می دارد. بنابراین ما مسلمانان باید همیشه و همه وقت با وحدت، درخت اسلام را تغذیه کنیم و آن را شاداب و با طراوت سازیم. این وحدت  زمانی امکان پذیر و نتیجه بخش خواهد شد که در سایه درخت اسلام و تکیه بر اصول دین باشد و با اعتقاد به این وحدت می توانیم اسلام و عقلانیت اسلامی را به جهان صادر کنیم. ما برادران مسلمان چه شیعه و چه سنی در اصول دین به وحدت عملی می رسیم.

شناخت راه رسیدن به وحدت عملی

وی راه رسیدن به وحدت عملی را در شناخت می داند و معتقد است. همه مذاهب اسلامی برای رسیدن به وحدت نیازمند آن هستند تا یکدیگر را بشناسند و به بررسی و مطالعه مذاهب یکدیگر بپردازند. پس از بررسی متوجه می شوند که اختلاف ها در جزئیات نهفته است و این جزئیات نباید کار را بجایی برساند که ما را از اتحادی که در قرآن به آن تاکید شده دور کند.

کارشناس مذاهب بین الملل در امور اهل سنت تاکید دارد، اولین قدم برای رسیدن به وحدت شناخت مذاهب یکدیگر است. ثمره وحدت و انعکاس آن در جامعه در صله ارحام تجلی می کند. جامعه اسلامی در سایه وحدت خاری می شود در چشم دشمنان! چرا نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان مطرح است؟ زیرا ایران با وحدت درونی اش، نظام مسلمانان جهان را هدایت و رهبری می کند و باعث می شود که مسلمانان از هر مذهبی در کنار هم باشند تا دوستی و مهربانی در بین آنان حکومت کند. و این راه نفوذ دشمن را خواهد بست. بنابراین ایران الگویی است برای تمام مسلمانان جهان. استکبارستیزی جمهوری اسلامی و حمایت آن از مظلومان و مقابله با مستکبرین عالم طوری است که ایران را یک الگو معرفی می کند.

وحدت در سایه ولایت الگویی برای مردم جهان

آخوند فرهمند می گوید: اتحاد بین شیعه و سنی در ایران غربی ها را ناراحت می کند. زیرا نگاه مردم جهان چه مسلمان و چه غیر مسلمان به وحدت ایرانیان است. وحدت در سایه ولایت الگویی برای مردم جهان می شود و این یکی شدن دشمن را ناراحت می کند. زیرا یکی شدن دیوار دفاعی محکی می سازد در مقابل شیطنت های آنان. پس انگشت اشاره دشمن همیشه به سمت ایران است. وحدت در بین ایرانیان نه تنها در بین مذاهب بلکه در بین اقوام مختلف هم چشم ها را خیره می سازد. مردم ایران از ترک گرفته تا ترکمن، بلوچ، کرد، فارس، سیستانی، لر و... در سایه اتحاد و زیر پرچم اسلام و ولایت زندگی می کنند. پس دشمن باید هم در این که بتواند در این یکپارچگی رخنه ای ایجاد کند ناامید شود. بحمد ال.. تاکنون تلاشش بی ثمر بوده و بی ثمر نیز خواهد بود.

ثمره عدالت محوری در جمهوری اسلامی وحدت است

استاد حوزه اهل سنت بر این باور است که وحدت در بین مسلمانان و ایرانیان از نوع اعتقادی است نه تاکتیکی! وی می گوید: مهمترین خواسته مقام معظم رهبری از مردم ایران و جهان داشتن وحدت است. وحدت زمانی خودش را نشان می دهد که اعتدال و عدالت در نظام حکومت کند. بنابراین کلمه در کشورهای دیگر فقط در حد یک شعار باقی می ماند در حالی که وحدت یک شعار نیست بلکه عدالت لازم دارد. رعایت عدالت نیز در دست رهبران نظام است. اگر عدالت رعایت نشود وحدت دیگر معنا ندارد. ثمره این عدالت محوری که در جمهوری اسلامی وجود دارد وحدت است.

عدم تبعیت مردم از یک رهبری، عامل شکست یک انقلاب

وی اشاره ای هم به کشورهای عربی و انقلاب های آنان دارد و معتقد است عدالت به معنای واقعی در این  کشورها پس از پیروزی انقلاب حکومت نکرد و بنابراین وحدتی نیز ایجاد نشد. علتش هم عدم تبعیت آنها از یک ولایت و رهبری بود.

آخوند فرهمند خود را یک طلبه معرفی می کند و می گوید: من قومیت طلب و مذهب گرا نیستم. من این باور را دارم که ما می توانیم عید و مذهب خودمان را حفظ کنیم. سه چیز برای انسان مهم است دین، مذهب و امنیت. برای اینکه بتوانیم اسلام محمدی را حفظ کنیم باید هدف همه ما یکی باشد. این امر وقتی محقق می شود که همیشه و در هر زمانی از سنت ها و رفتار رسول اکرم (ص) پیروی کنیم.تولد  پیامبر(ص) این فرصت را به ما می دهد تا عقلانیت اسلام را به جهان اسلام نشان دهیم. ما می توانیم در کنار هم باشیم و به غربی ها نشان دهیم که اسلامی واقعی یعنی با هم بودن در سایه وحدت. وی تاکید دارد: این فرصت را به آنان ندهیم تا گروه تروریستی داعش که از دامن خود آنان متولد شده را در جهان به عنوان اسلام و حکومت اسلامی معرفی کنند. اسلامی که آنان به جهان نشان می دهند این است که مسلمانان در زیر پرچم لا اله الا ال...  و با ذکر این عبارت، یکدیگر را سر می برند. هدف آنان دور کردن مسلمانان از این عبارت مقدس و اسم مبارک رسول ال...(ص) است. همانطور که قرآن می گوید با مشترکین با شدت رفتار کنید اما با هم با مهربانی! پیامبر(ص) هم با اصحابش با مهربانی رفتار می کرد. حواسمان را جمع کنیم و نگذاریم که با کوچکترین مسئله اختلافی در بین ما بوجود آید تا دشمنان سود ببرند. در سایه مهربانی و صلحه ارحام در کنار هم باشیم تا دشمنان اسلام به نابودی برسند.

هفته وحدت نمادی است تا مسلمان شیعه و سنی در سایه وحدت قرار بگیرند، یکبار دیگر با هم بودن را تجربه کنند و دشمنان را به وحشت بیندازند. اسلام واقعی در سایه وحدت محقق می شود.

رقیه بشارت نیا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.