حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : خداوند ، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


» » » » فعالیت ها و زنجیره های مزیت دار در گلستان کدام است؟

فعالیت ها و زنجیره های مزیت دار در گلستان کدام است؟

 

شناسایی فعالیت های مزیت دار  می تواند ره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی شود.رهبر معظم انقلابدر این رابطه  فرمودند: "اوّل مسئولین محترم دولتی باید فعّالیتها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت ‌دار کشور را شناسایی کنند و بر آنها متمرکز بشوند؛ بعضی از فعّالیتهای اقتصادی در کشور اولویت دارد، اهمّیت دارد، مثل مادر می ماند و از آن باب های متعدّد اقتصادی و تولیدی گشوده می شود؛ روی آنها بایست تمرکز کنند؛ آنها را باید شناسایی کنند و نقشه‌ی راه را مشخّص کنند و تکلیف همه را معلوم بکنند."

اما بد نیست که بدانیم فعالیت ها و زنجیره های مزیت دار در استان گلستان کدام است و چطور می توان این ظرفیت ها را به فعلیت تبدیل کرد؟

...

 

فعالیت ها و زنجیره های مزیت دار در گلستان کدام است؟

 

 

شناسایی فعالیت های مزیت دار  می تواند ره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی شود. رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند: "اوّل مسئولین محترم دولتی باید فعّالیتها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت ‌دار کشور را شناسایی کنند و بر آنها متمرکز بشوند؛ بعضی از فعّالیتهای اقتصادی در کشور اولویت دارد، اهمّیت دارد، مثل مادر می ماند و از آن باب های متعدّد اقتصادی و تولیدی گشوده می شود؛ روی آنها بایست تمرکز کنند؛ آنها را باید شناسایی کنند و نقشه‌ی راه را مشخّص کنند و تکلیف همه را معلوم بکنند."

اما بد نیست که بدانیم فعالیت ها و زنجیره های مزیت دار در استان گلستان کدام است و چطور می توان این ظرفیت ها را به فعلیت تبدیل کرد؟

صنایع سنگین، گلستان را از بین می برد

به گزارش کاوش نیوز، علیرضا کلاگر تحلیل گر مسائل اقتصادی بر این باور است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی ابتدا باید نوع نگاه ها را عوض کرد. متاسفانه در استان این مسئله جا افتاده که توسعه اقتصاد استان تنها وظیفه دولت است. و یا اینکه این دولت است که باید صنایع سنگین را وارد استان کند. این نگاه زمانی درست است که ما هم در توسعه زیرساخت ها نقشی داشته باشیم. باید توجه داشت که با صنعتی شدن استان بسیاری از زیبایی های طبیعی استان را تخریب خواهیم کرد. تنها صنایعی می تواند مفید باشد که مرتبط با کشاورزی بوده و صنایع فرآوری و تبدیلی را به همراه داشته باشند تا محصولات کشاورزی دوباره فرآوری شوند. اقتصاد استان گلستان نیاز به حمایت دارد نه دخالت! متاسفانه مدیران و نمایندگان مجلس تصور می کنند که باید دخالت کنند. ورود دولت به اقتصاد اشتباه است. نتیجه ورود دولت به اقتصاد فساد است. دولت ابتدا باید مزیت ها و زنجیره های اقتصادی را شناسایی و تقویت کند، سپس حمایت لازم را از افرادی که تفکر اقتصادی دارند به عمل آورد.

فراوانی زنجیره های مزیت دار اقتصادی در گلستان

استان گلستان از معدود مناطق کشور است که جنگل، دریا، کوهستان و بیابان را با هم دارد. بنابراین در هر بخش از این استان می توان یک نوع فعالیت اقتصادی انجام داد. استان ظرفیت های بالایی در بخش کشاورزی، گردشگری، پرورش طیور، دامداری، شیلات، خاویار، پرورش شتر، شتر مرغ، اسب، محصولات باغی، تولید فرش، ابریشم، زنبور داری، گیاهان دارویی، معادن، نفت و... دارد که می توان از آنها بهره برداری نمود و به موفقیت های اقتصادی چشمگیری دست یافت. گلستان زنجیره های مزیت دار اقتصادی فراوانی دارد. از آنجا که استان در مسیر جاده ی اصلی کشوری و بین المللی قرار گرفته، جذابیت های استان می تواند آن را از مرکز تردد صرف به مرکز توقف تبدیل سازد تا مسافران از فرآورده های کشاورزی و مناطق گردشگری استان استفاده کنند. اگر مراکز تفریحی برای مسافرین در جایی تعبیه شود که آنها بتوانند در مزارع کشاورزی وارد شوند، علاوه بر اینکه می توانند از مزارع دیدن کنند قادر خواهند بود که از محصولات تولیدی کشاورزان نیز خریداری کنند. حتی صنایع دستی را هم می توان در این مزارع به عرضه گذاشت. فروش غذا و شیرینی های سنتی بویژه شیرینی های مناطق ترکمن نشین، شیر شتر، لباس های سنتی اقوام مختلفی که در گلستان ساکن هستند در سطح گسترده می تواند گزینه های اقتصادی مناسبی باشند. همه این موارد می توانند رونق اقتصادی خوبی را برای استان به ارمغان بیاورد.

تله کابین، رویای مردم گلستان/ سایت بین المللی پرواز پاراگلایدر در مینودشت

تله کابین که به رویای مردم گلستان و بویژه گرگان بدل شده است از دیگر گام های مفید در جهت توسعه اقتصادی استان است. سایت پاراگلایدر روستای ترسه واقع در شهرستان مینودشت در زمره بهترین سایت های پاراگلایدر کشور قرار دارد. در زمان اجرای مسابقات کشوری و بین المللی محصولات زیادی عرضه می شود. اما متاسفانه در سایر روزها هیچ استفادهای از این سایت نمی شود. با سرمایه گذاری بیشتر در این روستا می توان شرایطی را فراهم نمود که مسافران و گردشگران خصوصی هم از این سایت پرواز استفاده کنند.

 

منطقه ترکمن صحرا در شهرستان گنبد بهترین مکان برای توسعه اقتصادی

به عقیده ی کلاگر، این تحلیل گر اقتصادی لزوما نباید که حتما یک زیر ساخت وارد استان شود تا شرایط اقتصادی بهبود یابد بلکه تنها با تغییر فکر افراد می توان با همین زیر ساخت های موجود هم نقش مهمی در تولید داشت. اگر کشاورزی ما در کشت های سنتی مثل کاشت برنج، پنبه، هندوانه و.. جواب نمی دهد به سوی محصولات باغی روی بیاوریم و خود را از چرخه تولید حذف نکنیم. زیربنای پژوهشی نیز می تواند کمک کند تا کشاورزی موفقی داشته باشیم. متاسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده ایم که این مسئله بیشترین صدمه را به کشاورزی و اقتصاد استان وارد کرده است.

به نظر کلاگر منطقه ترکمن صحرا در شهرستان گنبد بهترین مکان برای توسعه اقتصادی است. در این منطقه با پرورش شتر، اسب، شتر مرغ و.. می شود اقتصاد استان را رونق داد. همچنین از آنجا که بافت فرش ترکمن در سطح بین المللی مطرح است صادرات آن می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد. ورزشگاه اسب دوانی شهرستان گنبد در شرق استان و شهر آق قلا در غرب استان بهترین مکان برای جذب گردشگران است. هم استانی ها نیز می توانند در این ظرفیتها سرمایه گذاری کنند. شهرستان بندرگز در غرب استان با قرار گرفتن در کنار دریا یکی از بهترین مکان ها برای جذب توریسم است. جزیره آشوراده در شهرستان بندر ترکمن هم منطقه جذاب گردشگری است. همچنین در استان جنگلهای طبیعی و آبشارهای بی نظیری وجود دارد که هنوز برای گردشگران ناشناخته و بکر است.

منطقه تجاری در جوار جزیره آشوراده

دکتر جلال کریمی رئیس اتاق فکر گلستان هم معتقد است: "در ضلع شرقی استان مازندران که شمال بندر ترکمن تا بالای بندر گمیش تپه را شامل می شود، دشت بسیار وسیعی قرار دارد که اگر مسئولان همکاری کنند و همچنین افراد سودجو به جای منافع خود به منافع ملی توجه داشته باشند می تواند مکان خوبی برای پذیرش گردشگران باشد. با اجرای این پیشنهاد می توان مناطق تجاری خوبی برای منطقه تعبیه کرد." کریمی می گوید: "البته این طرح نیازمند مطالعه و تحقیق عمیق 2 ساله است. از ویژگی های دیگر این منطقه می توان به داشتن زمین بایر، جاده شوسه، جاده آسفالت آزاد تجاری، ریل قطار و فرودگاه اشاره کرد. تمام فاکتورها در این منطقه جمع شده و بنابراین هم طبیعت و بوم گردی حفظ می شود و هم گردشگری و تجارت رونق می گیرد."

بانک ها با عدم نظارت اجازه داده اند تا سود جویی صورت بگیرد

تسهیلات طرح اقتصاد مقاومتی سپاه و بسیج، بانک صندوق مهر امام رضا و یا تسهیلات طرح خود کفایی کمیته امداد، بهزیستی و... همه توانسته بسیاری از بیکاران را در چرخه تولید وارد کند. این هم یک گام مفید برای رسیدن به اقتصادی مقاوم است اما در برخی موارد بانک ها با عدم نظارت مناسب اجازه داده اند تا سود جویی هایی صورت گیرد. برخی افراد ظاهرا با هدف ساخت کارگاه های تولیدی موفق به دریافت تسهیلات از دولت شده اند اما در واقع این کارگاه ها صرفا بهانه ای بوده است و عدم نظارت بانک ها موجب شده تا این سرمایه ها در جای دیگری مصرف شود. در بسیاری از شهرک های صنعتی استان این موارد دیده می شود.

امیدواریم با همت گلستانی ها و همراهی مسئولان برکات سال جدید که به فرمایش رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گذاری شده است هر چه سریعتر در کل ایران و بویژه استاد گلستان قابل مشاهده شود تا استقلال اقتصادی به همراه استقلال معنوی روز به روز بر اقتدار جمهوری اسلامی بیفزاید.انتهای پیام /

 رقیه بشارت نیا

 

 

 


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.