حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.


» » » » باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد

سرمایه های اندک و تاثیر آن بر اقتصاد

باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد

 

 

باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد

 

امروزه بزرگترین معضلی که در جامعه از آن یاد می شود مسأله بیکاری و نداشتن شغل مناسب است بطوریکه بسیاری از جوانان بیکار در مسیر ناهنجاری های اجتماعی قرار گرفته اند. سیاستی که دولت ها در چند دهه اخیر برای حل این مشکل اتخاذ کرده اند تزریق وام کم بهره به افراد جویای کار بوده است. این سرمایه  با کارمزد کم در برخی موارد توانسته موفقیت هایی برای افراد به ارمغان بیاورد اما در مواردی نیز با اشکالاتی همراه بوده است. با اینکه بسیاری از افراد با اهداف صنعتی و سنگین از این وام ها دریافت کرده اند به علت عدم نظارت بانک ها بسیاری از این پول ها در مواردی دیگر خرج شده اند و سر آخر نه تولیدی صورت گرفته و نه کاهشی در نرخ بیکاری صورت گرفته است.

...

باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد

 

امروزه بزرگترین معضلی که در جامعه از آن یاد می شود مسأله بیکاری و نداشتن شغل مناسب است بطوریکه بسیاری از جوانان بیکار در مسیر ناهنجاری های اجتماعی قرار گرفته اند. سیاستی که دولت ها در چند دهه اخیر برای حل این مشکل اتخاذ کرده اند تزریق وام کم بهره به افراد جویای کار بوده است. این سرمایه  با کارمزد کم در برخی موارد توانسته موفقیت هایی برای افراد به ارمغان بیاورد اما در مواردی نیز با اشکالاتی همراه بوده است. با اینکه بسیاری از افراد با اهداف صنعتی و سنگین از این وام ها دریافت کرده اند به علت عدم نظارت بانک ها بسیاری از این پول ها در مواردی دیگر خرج شده اند و سر آخر نه تولیدی صورت گرفته و نه کاهشی در نرخ بیکاری صورت گرفته است.

باید اشاره کرد که این وام ها در زمینه کارهای زود بازده و کوچک موثر بوده اند و در تولیداتی مانند پرورش دام و طیور نتیجه بخش بوده اند بطوریکه بسیاری از افراد با همین سرمایه های اندک به تولید کنندگان بزرگی تبدیل شده اند.

باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد

به گزارش کاوش نیوز، پرورش ماهی یکی از مشاغلی است که در استان گلستان رونق زیادی دارد. مهدی فرامرزی پرورش دهنده ایست که هم اکنون سالانه بالغ بر 15 تن ماهی قزل آلا در روستای قلی تپه شهرستان مینودشت تولید دارد. آنچه که وی از آن به عنوان یک موفقیت یاد می کند این است که کمک خداوند و توکل به او همراه تلاش و پشتکار خودش باعث شده که از یک استخر کوچک در سال 1391 تنها پس از گذشت چند سال به چندین استخر برسد و درآمدش بیشتر شود. وی تسهیلات جهاد کشاورزی و طرح اقتصاد مقاومتی سپاه و اندک سرمایه ای که داشته را روی هم می گذارد و اکنون 2 نفر را در پرورش ماهی در استخدام دارد. یک مغازه مکانیکی هم در شهرستان گالیکش دارد که 3 نفر هم در آن مشغول به کار شده اند. فرامرزی دارای مدرک دیپلم و 42 ساله است. وی باقی مانده  زمین پرورش ماهی اش را نیز تبدیل به باغ کرده است و حتی در بین درختانی که پرورش می دهد محصولات سیفی هم کشت می کند. فرامرزی در باغش مرغ هم نگه داری می کند! وی چندین شغل را برای خودش بوجود آورده است و بر این باور است که نباید هیچگاه در کار غل و غش داشت و با توکل و نیت تولید باید حرکت کرد. وی می گوید: "کار به خودی خود فراهم نمی شود. باید همت داشت و کار را جفت و جور کرد."

نیروی کار 2 نفری، 12 نفری می شود

افشین منوچهری فروشگاه مواد پروتئینی دارد. وی 12 نفر نیروی کار در فروشگاه دارد و تصمیم دارد در آینده با گسترش فروشگاهش به توسعه نیروی کار بیافزاید. وی در شهرستان کردکوی ساکن است و در سال 1385 تصمیم می گیرد تا کسب و کاری راه اندازی کند. به گفته وی با مراجعه به بانک صندوق مهر امام رضا و تقاضای تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار مبلغ 4 میلیون تومان دریافت کرده است. در ابتدا یک فروشگاه بسیار کوچک راه اندازی می شود. در کارش موفقیت کسب می کند و با اتمام اقساط  تسهیلاتش در شهریور سال 1393 به وی پیشنهاد می شود تا با مراجعه به بانک صندوق مهر امام رضا دوباره برای گسترش کارش وام دریافت کند. او این بار تسهیلات 100 میلیون تومانی دریافت نموده و کارش را گسترش می دهد و در عید سال 1394 موفق می شود فروشگاه بزرگی راه اندازی کند و نیروی کارش از 2 نفر به 12 نفر می رسد و به گفته خودش در این یک سال به سطحی رسیده است که می تواند 10 نفر دیگر را نیز به نیروی کارش بیفزاید. فروشگاه با گسترشی که دارد از هر نوع گوشت سفید و قرمز عرضه می کند. فروشگاه کوچکش به زنجیره گوشت پروتئینی تبدیل شده است و در آن انواع ماهی و میگو و هر نوع از آبزیان و انواع گوشت قرمز به فروش می رسد.

راه اندازی کارگاه بسته بندی گوشت

منوچهری از شرایط وام ابراز رضایت می کند و در این زمینه می گوید: "وام با کارمزد پایین بسیار مناسب است و دیگر اینکه یک فرصت 6 ماهه و تنفس برای شروع پرداخت اقساط  بسیار خوب است. این فرصت می تواند به شخص کمک کند تا ضعف هایش را برطرف کند و با کسب درآمد، بازپرداخت داشته باشد. منوچهری کسب و کارش را مدیون همشهریان کردکویی اش می داند و خرسند است از اینکه توانسته با ایجاد این فروشگاه در شهرستان کردکوی باعث شود تا مردم این شهرستان براحتی مواد پروتئینی را در دسترس داشته باشند. وی می خواهد در آینده ای نزدیک یک کارگاه بسته بندی گوشت راه اندازی کند تا مواد پروتئینی بهتر عرضه شوند.

صندوق کارآفرینی در موفقیتم صد درصد تاثیر گذار بوده

افشین منوچهری 35 ساله است و کارش را در سن 25 سالگی آغاز کرده است. وی معتقد است اگرچه مبلغ تسهیلات بسیار ناچیز است اما برای شروع کار پشتوانه خوبی است که می تواند یک جوان بیکار را هدایت کند. استارت کار با همین حمایت آغاز می شود و در مسیر حرکت خداوند پشتیبان است. این هدایت و دلگرمی همراه با پشتکار می تواند موفقیت آمیز باشد. بنابراین ابتدا باید به علایق و استعداد فردی توجه کنیم و سپس با توکل به خدا،  پشتکار و برخورداری از تسهیلات حمایتی دستی در اقتصاد داشته باشیم. وی عامل دیگر موفیتش را در آموختن و داشتن اطلاعات بروز درمورد کارش می داند و معتقد است که هر شخص به تناسب کارش باید اطلاعات کسب کند و امید به برند شدن را مدام در ذهنش تداعی کند. همانطور که من همیشه دوست داشتم در کارم حرف اول را بزنم . منوچهری از دیگر مزایای این وام را نظارت مستمر صندوق مهر امام رضا می داند و می گوید: "در پرداخت تسهیلات چندین مرحله نظارت صورت گرفته و پرداخت در چند مرحله اتفاق افتاده و این مسئله بسیار موثرو دلگرم کننده است زیرا من می دانستم که پشتیبانم نسبت به کارم دقت ونظارت دارد و این کار اطمینان خاطری شد تا کار به نحو احسن دنبال شود و صندوق کارآفرینی در موفیتم صد درصد تاثیر گذار بوده است."

محلی برای عرضه تولیدات دراستان فعال نیست

آنچه مسلم است این است که پرداخت وام های خود اشتغالی با کارمزد کم در ایجاد کار موثر بوده است اما نظارت و پیگیری برخی از وام ها تاثیرش را بیشتر نشان می دهد. دانیال سروری 34 ساله مهندس کشاورزی و دارای مدرک ارشد کشاورزی است وی در زمینه های مختلفی دست به تولید زده است: پرورش قارچ، زنبورداری، کشت محصولات کشاورزی و پرورش ماهی. وی با استفاده از اقتصاد مقاومتی بسیج و وام 25 میلیونی آن در سال گذشته موفق شده است مزرعه پرورش شترمرغ راه اندازی کند. پس از گذشت یک سال زمان کشتار جوجه شترمرغ های خریداری شده اش که 50 راس بوده است رسیده و این روزها شترمرغ ها را کشتار می کند. به گفته خودش پرورش شترمرغ سود خوبی برایش داشته است. وی که مدرس دانشگاه و فنی حرفه ای هم هست از نبود فرهنگ و بازار فروش برای عرضه تولیداتش گله مند است. این تولید کننده گنبدی شترمرغ می گوید: "محلی برای عرضه تولیدات دراستان فعال نیست و من مجبورم تولیداتم را به واسطه ها و یا مغازه داران به قیمت پایین عرضه کنم و بیشترین سود را آنها می برند و بدین ترتیب هم من و هم مصرف کننده متضرر می شویم." وی کار و تلاش را با توجه به قرار داشتن در سال اقتصاد مقاومتی و سال اقدام و عمل بسیار مفید می داند و بر این باور است که در استان گلستان می شود در هر زمینه ای تولید داشت اما مهمترین مسئله داشتن بازار فروش و فراهم شدن مرکزی است که بتوانیم این تولیدات را هم در داخل کشور و هم در خارج صادر نماییم.

نظارت و ایجاد بازار فروش برای عرضه محصولات تولیدی از مهمترین اقدامات است

اشاره به این نکته ضروری است که اگر مسئولان فرهنگ سازی نکنند و تمهیداتی اندیشیده نشود که تولید کننده های کوچک که با وام های خود اشتغالی تازه به بازار کار وارد شده اند بتوانند در بازار رقابت کنند، هر قدر هم تلاش شود تا معضل بیکاری در این استان مرتفع شود و استان به رونق اقتصادی برسد، بی فایده خواهد بود و همه اقدامات در همان مرحله اول شکست خواهد خورد. نظارت و ایجاد بازار فروش برای عرضه محصولات تولیدی از مهمترین اقداماتی است که اگر پیگیری شود می توان امیدوار شد که در آینده استان از بیکاری و ضعف اقتصادی رهایی یابد.

رقیه بشارت نیا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.