حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : خداوند ، دشنام گوى بی آبرو را دشمن دارد.


» » » » مسئله ی انتخاب استاندار، فرصت خدمت یاتهدید...

مسئله ی انتخاب استاندار، فرصت خدمت یاتهدید...

کاوش نیوز- محمد دیلم کتولی: در آغاز تشکیل هر دولتی، انتخاب افراد و عناصر و مدیران دولتی اولین دغدغه رئیس دولت و رئیس‌جمهور منتخب است.بالتبع انتخاب استاندار ، به معنی« نماینده دولت در استان » و یا به عبارت ساده‌تر«رئیس جمهور استان»هم از همین جنس دغدغه هاست.به گواه تاریخ کوتاه عمر استان گلستان فرآیند انتخاب استاندار از پیچیدگی خاصی برخوردار و نتیجه آن هیچگاه درخور استان نبود.

استان گلستان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که برخی را به اختصار برمی‌شماریم :

_استانی کاملا سیاست زده که عصاره و کمپوت همه جریانات سیاسی در آن وجود دارد و به شدت فعالیت دارند .

_به لحاظ تاریخی کاملا جوان و منشعب از استان مازندران و هنوز از مستعمرات این استان محسوب شده و مدیران ارشد آن هنوز هم یا مازنی یا متمایل به مازندران هستند.

_هرچند به لحاظ اقلیمی جزء استانهای سرسبز است ولی از حیث توسعه‌یافتگی و شاخص‌های اقتصادی در فهرست استان های عقب مانده است.

_به دلیل مهاجر پذیری در صدر استانهای مهاجرپذیر است و بنابر این موزاییک اقوام و قومیت هاست و هرچند می توانست این عامل جزء عوامل توسعه‌یافتگی باشدلکن نداشتن راهبرد مناسب برای جمعیت مهاجرفقط تبعات منفی آن رخ می نماید. 

 شاید لازم باشد ابتدا ویژگی ها و مولفه های مهم یک « استاندار خوب» را به اختصار برشماریم :

۱_استاندار خوب در عین اقتدار، تشنه قدرت نمی شود و عزت خدمت را به لذت حفظ صندلی نمی فروشد و فهم این واقعیت را دارد که هیچ صندلی ای ابدی نیست و برای حفظ آن به هر زر و زور و تزویری آویزان نمی شود.

۲_استاندار خوب، فهم درستی از تعامل دارد و در مسند نماینده عالی دولت، با رعایت اصل تفکیک قوا؛ این توانایی را دارد که به همان اندازه که نباید از اختیارات قانونی خود سو استفاده کند، از همان اختیارات برای انجام وظایف قانونی خود، درست دفاع و از آن استفاده کند. به نام تعامل روی اختیارات خود معامله نمی کند؛ زیرا سلب اختیارات و محافظه کاری های ناشی از فشار غیر قانونی و فراقانونی اشخاص و نهادها در هر جایگاهی هم که باشند، او را از توانمندی در اجرای وظایف قانونی اش باز می دارد. بی هیچ تردیدی  چنین استانداری، امامزاده ای است که از آن هیچ اعجازی برنمی خیزد.

 ۳_  استاندار خوب کسی است که از درک هرچند نسبی اما درستی از مفهوم توسعه، چالشها و راهبردها و الزامات آن و نیز پایبندی به آن برخوردار است. فرصت ها و تهدید های توسعه ای در وضع موجود را می شناسد و درک صحیح از آینده نگری و آینده سازی دارد و اسیر تکرار های بی حاصل روزمره گی و روز مرگی نمی شود و می داند که با مدیران و فرمانداران ضعیف و توسعه نیافته ، قطار توسعه  به مقصد نمی رسد.

۴_ استاندار خوب، اعتدال گرا و عقلانیت محور و شایسته سالار است. در نگرش و بینش و تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها و عملیات اجرایی از هرگونه افراط و تفریط اجتناب کرده و با تکیه بر عقلانیت قدم می زند و با پای بندی به شایسته سالاری که  امکان استفاده درست و جامع تر از همه ظرفیت های مدیریتی را به شیوه ای متناسب و فراگیر در استان فراهم می کند- در عزل و نصب ها، کارهای بزرگ را به آدمهای کوچک و کارهای کوچک را به آدمهای بزرگ نمی سپارد!

۵_استاندار خوب، برنامه محور است و عملکرد زیردستان خود و ارتقا یا تنزل آنان را با محک و میزان قدرت برنامه ریزی، قدرت اجرای برنامه و توانمندی در اصلاح برنامه ها می سنجد و نه با سفارش این یکی و فشار و تهدید آن دیگر!

۶_  استاندار خوب، عملگرا است. در بند و تنگنای حرف و وعده های دروغین و نسنجیده و شتابزده و بی مطالعه و شعارهای عوامفریبانه و‌پوپولیستی‌ اسیر نمی شود و بر اجرای صحیح و قاطع آن چه که در چارچوب اختیارات و‌وظایف قانونی خود دستور داده است نظارت و پیگیری می کند تا هم وحدت و اجماع در نظر و عمل را محقق سازد و هم چنین نباشد که دستورهایش بی اثر و فرمان هایش بی ثمر و از آن هیچ گره ای  از خلق باز نشود و هیچ اموری به سامان  نرسد.

۷_  استاندار خوب، مشورت گرا و نقد پذیر بوده خودکامه نیست و در ضمن مشورت بر اساس عقل ، عدل و انصاف تصمیم گیری می کند .

۸ _ استاندار خوب ، کاری به قومیت و نژاد و مذهب و طایفه ندارد و آنچه می کند به خیر و صلاح عامه ی مردم است با هر رنگ و نژاد و مذهب .

از برآیند نظرات دکتر وحیدی ، وزیر محترم کشور « مسئول انتصاب استانداران » شاخص‌های استاندار خوب عبارتند از _پرکار بودن ، تجربه ، جسارت ، ریسک بالا ، مقیم بودن ، خستگی ناپذیر بودن و مواردی از این دست که این ویژگی ها در هرکسی یافت نمیشود .

ایشان در مصاحبه خود تاکید کردند :« استفاده از مدیران پروازی توهین به مردم است ، مدیر برای این انتخاب می‌شود که به مشکلات مردم رسیدگی کند.مدیر پروازی نمی‌تواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد و انتخاب چنین مدیری توهی


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.