حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : دو رکعت نماز شخص متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.


» » » » ثبت کشتی میاوندی، نواربافی کتول و پلاس بافی ترکمن درفهرست آثار ملی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت کشتی میاوندی، نواربافی کتول و مهارت پلاس بافی قوم ترکمن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

...

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ثبت کشتی میاوندی، نواربافی کتول و مهارت پلاس بافی قوم ترکمن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش کاوش نیوز، ابراهیم کریمی روز سه شنبه در خصوص کشتی میاوندی گفت: این ورزش از قدمت سه هزار ساله برخوردار است و، ورزشی دو نفره بوده که کشتی گیران با گرفتن شال یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی اضافه کرد: براساس البسه متداول در این دیار شال به معنی عمامه و سربند است و یکی از اجزای پوشاک سنتی متداول میان مردم خطه گلستان به شمار می رود.

به گفته وی؛ کشتی با شال به صورت تن به تن و ورزشی رزمی محسوب می شود که در تمام کشورهای جهان به اشکال گوناگون و با نام های مختلف رواج داشته و از جمله در آسیای میانه با عنوان آلیش و در میان قوم ترکمن با عنوان گورش مشهور است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در ادامه بیان کرد: پیشینه ای که در خصوص شال ذکر شده است، منسوب به ایران باستان می باشد و بر این اساس کشتی میاوندی اقتباسی از آیین سدره پوشی بوده که در این مراسم شال یا گستی(کشتی) به کمر فرزندان خردسال یا پسرانی که به سن تکلیف رسیده بودند، می بستند.

کریمی افزود: رقابت های این رشته بیشتر در مراسم آیینی جشن خرمن ،عروسی، مناسبت های مذهبی – ملی در میدان گاه های تاریخی و زیارتی برگزار می شده است.

وی اضافه کرد که میراث فرهنگی ناملموس (میراث معنوی) این کشتی را با عنوان کشتی میاوندی از انواع کشتی ها با شال در گرگان و حومه به شماره 1155 در آخرین جلسه شورای ثبت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

ثبت نواربافی کتول شهرستان علی آباد

وی همچنین با اشاره به ثبت نوار بافی کتول شهرستان علی آباد ،گفت: نوار باقی یکی از هنرهای سنتی قوم کتول و از هنردست های اصیل و بومی استان گلستان است.

به گفته وی این رشته در گذشته با استفاده از الیاف ابریشم و نخ زری یا سیم طلا و نقره و به کارگیری قدرت خلاقیت و با استفاده از ابزاری ساده بر روی دار و به کار بردن نقوشی چون دو گلی، اریب، ولولک، کل قندی و ماه تولید می شده است.

وی ادامه داد: زنان منطقه علی آبادکتول از دیرباز لباس های مزین به نوارهای دست باف، سکه و یراق دوزی شده ، می پوشند.

کریمی افزود: همچنین نواربافی در گذشته به منظور رفع نیاز خانواده و کسب درآمد از سوی زنان خانواده تولید می شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اضافه کرد: هم اکنون این رشته در شهرهای علی آبادکتول، مزرعه کتول، روستاهای اطراف در قالب البسه سنتی و وسایل کاربردی و تزئینی همچون قاب قیچی، قاب شانه، قاب آینه، کیسه توتون و کیسه پول و با استفاده از پارچه های دستباف پنبه ای و ابریشمی که رنگ غالب آن قرمز است، تولید می شود.

این اثر نیز به عنوان میراث فرهنگی ناملموس استان گلستان به شماره 1162 در آخرین جلسه شورای ثبت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ثبت مهارت پلاس بافی ترکمن در فهرست آثار ملی

پلاس نوعی دست بافته داری است که از سوی بانوان ترکمن بافته می شود و دارای نقوش هندسی و انتزاعی می باشد.

کریمی با اشاره به ثبت مهارت پلاس بافی ترکمن در فهرست آثار ملی کشور ،گفت: پلاس نوعی گلیم پشمی یک رو است که بیشتر به عنوان زیر انداز بکار می رود و از معروفترین بافته های داری مناطق ترکمن نشین گلستان است.

وی افزود: هم اکنون بافت پلاس در مناطق ترکمن نشین استان از جمله گنبدکاووس، کلاله، آق قلا، بندرترکمن، مراوه تپه و گمیشان در قالب زیر انداز، پشتی و تزئینی رواج دارد.

پلاس بافی در یزد و برخی مناطق عشایری کشور نیز رواج دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی ،میراث فرهنگی و صنایع دستی گلستان تصریح کرد: این اثر به عنوان میراث ناملموس استان به شماره 1163 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام/


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.