حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نشان منافق سه چيز است : سخن به دروغ بگويد ، از وعده تخلف كند و در امانت خيانت نمايد.


» » » » تحقق جهش تولید نیازمند تکیه بر خرد جمعی و نیروی خلاق بومی

تحقق جهش تولید نیازمند تکیه بر خرد جمعی و نیروی خلاق بومیاستفاده مطلوب از منابع داخلی و تلاش برای به حرکت درآوردن چرخ تولید با تکیه بر خرد جمعی و نیروی خلاق و باانگیزه بومی، از جمله راهکارهای موثر برای رسیدن به جهش تولید است که برخی کارشناسان اقتصادی گلستان بر انجام آن تاکید دارند.

...

کاوش نیوز: این عده معتقدند ادامه روند کمک به صنایع راکد در راستای طرح رونق تولید و حمایت از بنگاه های مولد، از دیگر الزامات تحقق شعار جهش تولید است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: دستیابی به جهش تولید، نیازمند تفکر و برنامه ریزی صحیح، سیاست‌گذاری عالمانه و هماهنگی تمام قوا با یکدیگر است.

داود طبرسا با تاکید بر این که تولید در همه کشورهای دنیا از اهمیت خاص برخوردار است، اظهار داشت: استفاده بهتر از منابع و شکوفایی اقتصادی، برطرف کردن مشکلاتی همچون بیکاری و تورم و به حرکت در آوردن چرخ اقتصادی، در گرو تولید است.

وی افزود: ثبات اقتصادی، مهار تورم، بهبود فضای کسب و کار، مقررات‌زدایی و تسهیل فرآیندهای کسب و کار، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از بنگاه‌های تولید مولد و صادرات محور و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌ها از الزامات تحقق شعار جهش تولید است.

طبرسا ادامه داد: از دیگر الزمات تحقق این شعار، تقویت بازار سرمایه، حمایت از پروژه‌های نیمه تکمیل و محوری، فراهم نمودن زیر ساخت‌های اقتصادی مورد نیاز بنگاه‌ها و حمایت واقعی از سرمایه‌گذاران، حمایت از بخش خدمات، توجه به توانمند نمودن اقشار آسیب پذیر، توجه به مزیت‌های نسبی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی گلستان بیان داشت: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی‌، مدیریت هزینه‌ها، درآمدزایی با تولیدات دانش‌بنیان، خدماتی و گردشگری، فروش اوراق مشارکت، فروش دارایی‌های دولت مانند واگذاری شرکت‌ها از مهم‌ترین راهکارهای کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت در سال جاری است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نام‌گذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری، مسولین و دولت‌مردان را متوجه نیازهای روز کشور می‌کند، گفت: تولید داخلی یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم به راهکارهای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: تامین نقدینگی حوزه تولید در بخش تسهیلات ثابت و در گردش یکی از مهمترین اقدامات برای تحقق شعار سال است.

حسین طلوعیان اظهار داشت: بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های صنعتی جدید در رسیدن به جهش تولید موثر خواهد بود.

وی گفت: در حالی که سرمایه گذاری صنعتی پارسال گلستان ۹ هزار میلیارد ریال بود، امسال برای تحقق جهش تولید در این استان به سرمایه گذاری صنعتی ۱۸ هزار  تا ۲۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی ادامه داد: احیا و راه اندازی واحدهای راکد که پس از اجرای طرح رونق تولید مورد توجه قرار گرفته باید به صورت ویژه در سال جهش تولید تداوم یابد.

طلوعیان همچنین با بیان این که تولید به دو عامل اصلی تامین زیرساخت و سرمایه در گردش وابسته است، گفت: امسال دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زیرساخت های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان پیش بینی شده است .

به گفته وی اکنون حدود ۲۸۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد در استان وجود دارد که با تزریق ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداری خواهند رسید و با راه اندازی این طرح های صنعتی برای ۶ هزار نفر شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان هم گفت که سال جهش فرصتی مغتنم برای چابک سازی تولید داخلی و در پی آن شکوفایی اقتصاد کشور است.

حجت الله خلیل زاده اظهار داشت: لازم است برای شتاب در عملیاتی شدن این شعار راهبردی، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی برای رفع موانع تولید وارد عمل شده و دولت نیز سیاستگذاری های مورد نظر را ابلاغ کند.

مدرس و پژوهشگر کارآفرینی و توسعه گلستان هم با تاکید بر اینکه باور و اعتقاد به جوانان مبتکر، خلاق، نوآور و انقلابی زمینه ساز جهش تولید در کشور است، گفت: تحقق این شعار با تکیه بر دانش بومی جوانان متخصص کشور، استفاده از توان و ظرفیت داخلی، بهره‌گیری از علوم و تکنولوژی روز دنیا و همدلی ملت ایران امکان‌پذیر خواهد بود.

یاسر مقسم اظهار داشت: جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و بکارگیری الزامات و سیاست‌هایی است که موجب تسهیل فرآیند تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال گردد و باید ابزار و مکانیسمی را به کار گرفت که موانع تولید را از پیش پای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بردارد.

وی گفت: اولین گام در راستای تحقق جهش تولید، اعتماد سازنده به بخش خصوصی و فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی آنان است.

مقسم ادامه داد: رقابتی کردن فضای کسب و کار، مقابله با شرکت‌های رانت‌خوار، راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی از نفس افتاده، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار سهم بسزایی در سرعت بخشیدن به جهش تولید خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شناسایی نخبگان و متخصصین گمنام و بکارگیری عملی آنها در بخش‌های مختلف تولید، جذب ایده‌های کارآمد و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها، استفاده از نظرات کارشناسی و تخصصی افراد صاحب‌نظر و دلسوز در تحقق شعار سال تاثیر بسزایی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم گفت: هدف مقام معظم رهبری از نامگذاری سال‌ها بر محورهای اقتصادی تمرکز تلاش و توان کشور بر رفع چالشی‌ترین مساله کشور است.

ابراهیم کریمی اظهار داشت: جهش تولید بدون ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات کنونی کشور امکانپذیر نیست و اگر بتوانیم به آن بازارها دست یابیم در صادرات موفق خواهیم شد و تحریم‌ها را رفع خواهیم کرد.

وی افزود: در بلند مدت صادرات پایدار بدون ورود تکنولوژی‌های روز میسر و مقدور نخواهد بود و برای این مهم باید با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ارتباط و تبادل داشته باشیم.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.