حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.


» » » » تاجیکستان و ترکمنستان منشأ خارجی ریزگرد‌های استان

 تاجیکستان و ترکمنستان منشأ خارجی ریزگرد‌های استانمدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به شناسایی ۲۰۰ هزار هکتار عرصه مستعد ریزگرد در حوزه استحفاظی این استان گفت: کانون‌های گرد و خاک در کشور تاجیکستان و ترکمنستان مهم‌ترین عامل خارجی  بروز عارضه ریزگرد در گلستان است.

...

به گزارش کاوش نیوز، محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ مطالعات جامعی در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است؛ و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های مستعد فرسایش بادی و گرد و غبار در استان گلستان شناسایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: برنامه اقدام مشترک بین دستگاهی برای مدیریت و جلوگیری از پیشروی گسترش این عرصه‌های مستعد فرسایش ترسیم شده است و جهاد کشاورزی به عنوان متولی اراضی بایر، اداره کل منابع طبیعی به عنوان متولی مناطق مرتعی و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی مدیریت های آبی و تالاب‌ها دارای وظایف مشخصی هستند.

وی گفت: در حال حاضر همه مناطق مستعد ریزگرد در داخل استان شناسایی و اقدامات لازم برای مهار و کنترل آن طراحی و ترسیم شده است.

کنعانی گفت: داده های حاصله ناشی از مطالعات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت گرد و غبار بیانگر آن است که کشورهای شمال شرقی ایران مانند ترکمنستان و تاجیکستان به عنوان منشا خارجی ریزگرد در گلستان محسوب می شوند.

وی افزود: اخیرا و در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار،«سلاجقه» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدارهایی با هیئت ترکمنستانی و تاجیکستانی برگزار کردند تا در خصوص برنامه عمل مشترک برای مدیریت و جلوگیری از گسترش کانون‌های ریزگرد به بحث و تبادل نظر بپردازند.

کنعانی گفت: امیدواریم در آینده در خصوص نحوه اجرا برنامه عمل مشترک بین ایران و کشورهای خارجی منشا ریزگرد به توافق برسیم.

گفتنی است بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی گلستان فقط در شهریور ماه امسال، اهالی  این استان شمالی در یک رویداد بی سابقه  ۵ روز همراه با گرد و خاک شدید را پشت سر گذاشته اند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.