حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فقيه حقيقى، زاهد در دنيا، مايل به آخرت و چنگ زننده به سنّت پيامبر اكرم(ص) است.



شیوع ویروس کرونا جهان را در بَر گرفته است و ناقلان این ویروس، حتی در دورهمی‌های فامیلی نیز می‌توانند به گسترش زنجیره انتقال ویروس کمک کنند، چه اینکه این دورهمی‌های خانوادگی ممکن است به شیوع خوشه‌ای ویروس نیز منجر شود.

...

کاوش نیوز: برگزاری مهمانی‌ها و شب نشینی‌ها، در روزهایی که ویروس کرونا همه استانها را درگیر خود کرده است از نظر کارشناسان بهداشت، نه تنها درست نیست بلکه تنها به گسترده‌تر شدن زنجیره انتقال کمک می‌کند و حتی این انتقال می‌تواند خوشه‌ای باشد.

انتقال خوشه‌ای ویروس به گونه‌ای است که یک فرد ناقل ویروس در یک دورهمی می‌تواند، آن را به مابقی افراد حاضر در آن نشست و دورهمی منتقل کند و افراد حاضر در این دورهمی نیز پس از ناقل شدن‌، احتمال دارد به دیگری انتقال دهند.

گاهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی عنوان می‌کنند، شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از شیوع خوشه‌ای باید از برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی در این  ایام دوری کرد.

چهارمحال و بختیاری از جمله آخرین استان‌های کشور بود که ویروس کرونا در آن شایع شد و پس از آن به گفته مسئولان، با تدوین و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و همراهی مردم، روند شیوع این ویروس در استان تحت مدیریت و کنترل قرار گرفت.

استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: با همراهی و همکاری مردم و تلاش ایثارگرانه پرسنل درمان، روند مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا در استان مطلوب است.

اقبال عباسی، با اشاره به غربالگری ۱۰۰ درصدی جمعیت این استان، تصریح کرد: این موضوع نقش بسیار مهمی در شناسایی بیماران پرخطر، ارائه مشاوره به آنها و در نهایت مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا در استان داشته است.

وی، با اشاره به جدیت این استان در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تصریح کرد: در همین راستا ۶۰۰ مامور در مبادی ورودی استان فعال شد و در مرحله نخست این طرح بیش از ۸۰ درصد ترددهای استان کاهش یافت.

عباسی خاطر نشان کرد:امید است مردم استان به ویژه اصناف در اجرای گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این روند مطلوب را تداوم بخشند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر تداوم همراهی و همکاری مردم در قطع زنجیره شیوع کرونا، خاطر نشان کرد: همچنان توصیه می‌شود مردم از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند و همچنان پایبند به قرنطینه خانگی باشند.

 

دورهمی‌ها فامیلی به شیوع خوشه‌ای کرونا دامن می‌زند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نکته قابل تامل و مهم در ارتباط با ابتلا به کرونا، شیوع خوشه‌ای ویروس به معنای ابتلای تعداد اعضای یک خانواده است.

مجید شیرانی افزود: رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی مناسب بین اعضای خانواده و پرهیز از ترددهای غیرضروری و دید و بازدیدهای فامیلی، مهمترین راه پیشگیری از همه‌گیری و تضمین سلامت افراد است.

وی با بیان اینکه هرگونه تجمع و دورهمی فامیلی با داشتن حس مسئولیت اجتماعی افراد در تناقض است، تاکید کرد: در دید و بازدید و رفت و آمدها، افراد بدون داشتن هیچگونه علائم و یا با داشتن علائم خفیف سرماخوردگی، می‌توانند ناقل بیماری برای سایر افراد خانواده و اقوام و آشنایان خود باشند و با بروز علائم حاد و تهدید جان افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر، برای همیشه عذاب وجدان رعایت نکردن نکات بهداشتی برای افراد باقی بماند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کرونا با وجود قدرت سرایت بالا، در ۳۰ درصد مبتلایان هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهد و ۵۵ درصد از افرادی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود، تنها دارای علائم خفیفی از سرماخوردگی هستند.

شیرانی تصریح کرد: افراد می‌توانند با علائم خفیف سرماخوردگی و حتی در مواردی بدون کوچکترین علائم بیماری و با تصور به سالم بودن، ناقل بیماری کرونا و تهدیدی برای سایر افراد مستعد بیماری و گروه‌های پرخطر باشند، از همین رو به مردم توصیه می‌شود، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را با جدیت رعایت کنند.

وی افزود: ۱۵ درصد افراد با تست مثبت کرونا و دارای علائم شدید در مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، که از این تعداد ۵ درصد مبتلایان بستری شده نیازمند دریافت خدمات در بخش‌های ICU و مراقبت‌های ویژه هستند.

شیرانی، اوج شیوع ویروس کرونا در استان را تا هفته نخست اردی‌بهشت اعلام کرد و گفت: منحنی شیوع ویروس کرونا در این استان، تپه‌ای شکل، با انحنای کم است و بر اساس این نمودار، می‌توان گفت در چنین وضعیتی، اوج شیوع ویروس کرونا در صورت رعایت و همراهی مردم، تا هفته نخست اردیبهشت به طول می‌انجامد و پس از آن شیب ملایم کاهشی را شاهد خواهیم بود.

 

در خانه ماندن همچنان یک ضرورت اساسی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز نسبت به غفلت و بی‌توجهی برخی از مردم در روابط اجتماعی خود هشدار داد و گفت: گاهی دیده می‌شود مردم با حضور در تجمعات و مناسبات اجتماعی خود، نکات بهداشتی را کمتر مورد توجه قرار دهند که این مساله ممکن است خطر آفرین باشد.

فریدون رحمانی گفت: یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر  مطرح می‌شود این است که مردم از ماندن در خانه خسته شده‌اند و نیاز دارند تا ساعاتی را در بیرون از خانه باشند در حالی‌ که این تفکر خطرآفرین است، چرا که همچنان شاهد روزهای اوج شیوع کرونا هستیم و نباید نسبت به موضوع مهم قرنطینه خانگی غافل شد.

وی، برگزاری محافل خانوادگی در روزهای اخیر را از دیگر رفتارهای نادرست مردم استان دانست و گفت: این محافل هر چقدر هم محدود باشد، باز هم خطرآفرین است از همین‌رو همچنان توصیه می‌شود تا افراد برای خبر از احوالات یکدیگر، ارتباط تلفنی و غیرحضوری برقرار کنند.

رحمانی، به مردم استان توصیه کرد تا اگر لزومی به انجام اموری در خارج از منزل و حضور در اماکن دسته جمعی وجود داشت یکی از اعضای خانواده با رعایت فاصله فیزیکی ایمن و بهداشت تنفسی و دست‌ها ،این کار را انجام دهد و پس از حضور در خانه دست‌های خود را به طور حتمی استریل کند. منبع ایرنا


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.