حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : به مردم بگوييد بهتر از آن چيزى كه می خواهيد به شما بگويند.


» » » » چهارمحال و بختیاری عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال در این استان هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

...

کاوش نیوز: سید حسن محمدی اظهار داشت: با آغاز فصل سرما و کاهش دما، امکان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور که یک بیماری ویروسی پرندگان در این منطقه رهگذر پرندگان مهاجر است، دور از انتظار نیست.

به گفته وی، تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان حساس هستند و باید مالکان مزارع مرغ مادر و تخم‌گذار صنعتی و بومی در مناطق روستایی نسبت به نکات بهداشتی طیور و بیماری همواره حساس باشند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم‌ها، برای فعالیت ویروس آنفلونزای حاد پرندگان، علاوه بر تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون واحدهای مادر و تخمگذار علیه این بیماری، باید به توصیه‌ها نیز توجه جدی داشته باشند.

به گفته وی، نخستین توصیه دامپزشکی قطع ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها است و  در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای این گونه پرندگان غیرقابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.

محمدی تصریح کرد: باید در مراکز نگهداری طیور صنعتی  از رفت و آمد غیرضروری جلوگیری شود و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود، تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مرغداری ضروری است و حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن ها همواره  فعال باشد.

این مسئول نظارت سلامت طیور تاکید کرد: باید محیط‌بانان محیط زیست که در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده پرندگان مستقر هستند، با مشاهده لاشه پرندگان تلف شده مشکوک مراتب را به شبکه‌های دامپزشکی محل خود گزارش کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.