حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : دو رکعت نماز شخص متاهل برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص مجرد می خواند.


» » آیا بریک پول ابدایی کشورهای عضو بریکس می‌تواند کاملا جایگزین دلار گردد؟

آیا بریک پول ابدایی کشورهای عضو بریکس می‌تواند کاملا جایگزین دلار گردد؟

کاوش نیوز- حمزه جلالی تحلیل گر اقتصادی و مدرس دانشگاه در جدیدترین یادداشت خود نوشت: علی رغم ابنکه مجموعه کشورهای عضو بریکس ۳۳درصد gnpدنیا را دارند ولی ۶۷درصد gnp دست دلار هست لذا همانطور که یورو نتوانست جایگزینی مهمی برای دلار باشد علی رغم اینکه امریکا ۳۰ تریلیون دلار و اروپا ۱۸ تریلیون یورو پول بدونه پشتوانه چاپ و با بهره صفر و یا نزدیک به صفر به بانک‌های مرکزی خودشان قرض داده اند لازم به ذکر است که دلار،ین، پوند و یورو در راستای هم عمل می‌کنند لذا در راستای این قضیه چند متغییر ناشناخته وجود دارد ضمن اینکه پشتوانه بریک که طلای( روسیه و آفریقای)، نفت (ایران، روسیه و برزیل) و غلات( هند و چین) به عنوان پشتوانه بریک در نظر گرفته شده به دلایل مختلف نمی‌تواند کاملا محقق گردد.

۱)کشورهای عربی که پول‌های این کشورها در اروپا و امریکا به دلار  ذخیره شده و پشتوانه دلار هست.

۲)جنگ روسیه و اکراین که این وسط روسیه می‌خواهد از مخمصه اقتصادی که دچارش شده خودش را نجاد بده ، ضمنا  اروپا و آمریکا هر کدام چند میلیارد دلاری به اوکراین کمک کرده اند.

۳)دلار در شهر برتون ودز به عنوان یک ارز جهان روا برای همه کشورها جهان و از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پذیرفته شده است.

۴) بریک می‌تواند به عنوان  یک ارز جهان روا همانند یورو که در ابتدا خیلی ضعیف تر از دلار بوده ولی چون چند کشور که دارای تولید قوی و بالایی هستند ، یورو نسبت به دلار ارز قوی تری شد و بریک هم در ابتدا نسبت به یورو و دلار ضعیف تر باشد ولی به مرور با از بین رفتن جنگ روسیه و تقویت روبل و جهانروایی یوان چین به دلیل گستردگی تجارت چین و دیگر کشور های عضو و جایگزینی بریک بجای این پولها می‌تواند رقیب دلار باشند همانند یورو ولی نمی‌تواند جهت تراز کردن صادرات و واردات بین کشورها در کوتاه مدت صورت گیرد مگر در ازای تراز تجاری از طلا استفاده کنند که کار سختی خواهد بود. 

۵)محدودیت های بانکی که توسط بانکهای اروپا و آمریکا جهت عملیات بانکی از جمله انتقال پول جهت صادرات و واردات و واریز پول برای فرزندانی که در اروپا و آمریکا در حال تحصیل می باشند مشکلاتی بوجود می آید.

۶) بریک به عنوان یک پول جهان روا می‌تواند رقیب قوی برای  دلار باشد ولی نمی‌تواند دلار را حذف کند حد اقل در کوتاه مدت این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.

۷) بزرگترین کشور بدهکار جهان آمریکا هست و آن هم به دلیل چاپ دلار بدونه پشتوانه پولی که امروز دنیا را در گیر خود کرده هست که با ورود بریک می‌تواند از این تنش قدری بکاهد اما در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

۸)‌ رژیم اشغالگر قدس یک دیگر از پارامتر ناشناخته ای است که حرکات آن قابل پیش بینی نیست.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.