حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : بالاترين عبادت، عفّت شكم و شهوت است.



ورود به FATF آری یانه؟

کاوش نیوز- حمزه جلالی مدرس دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی،

کمتر کسی در روزهای گذشته به این مساله پرداخت است FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است .

کارگروه اقدام مالی( FATF) یا Financial Action Task Force، در سال 1989 و به‌دستور گروه (G7) تاسیس شد و مقر آن در پاریس است. افزایش قابل توجه تجارت بین‌المللی به‌دنبال بزرگ‌تر شدن اقتصاد جهان، جرایم مالی متعددی از جمله پولشویی را به‌ دنبال داشته است. FATF این استانداردها را سالانه به‌روز می‌کند. در سال 2001، دستورالعمل‌هایی در جهت مبارزه با تامین مالی تروریسم به این توصیه‌نامه افزوده شد. در آخرین به‌روزرسانی در سال 2012، این استانداردها برای هدف قرار دادن تهدیدهای جدید از جمله مقابله با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و شفاف‌سازی مالی به‌روز شدند.

یک کشور برای عضو شدن باید ویژگی‌های مهمی از جمله جمعیت بالا، تولید ناخالص داخلی قابل توجه، بخش بانکی توسعه‌یافته و غیره داشته باشد. توصیه‌های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود.

با توجه به موارد ذیل  ورود به fatf مانعی ندارد :

1- با توجه به تصویب بعضی از قوانین در جهت تامین خواسته های fatf در مجلس شورای اسلامی و پذیرفتن دولت آقای روحانی علی رغم این مسئله fatf هنوز یک گام موثر در خصوص در اختیار قرار دادن حداقل یک بانک توسط کشورهای عضو جهت مبادلات بانکی، پولی و تجاری محقق نشده است.

2- آمریکا به عنوان عضو اصلی fatf حتی اگر تمام شرایط را ما بپذیریم با توجه به تحریم مالی و بانکی توسط خزانه داری آمریکا باز هم ورود به fatf برای کشور ما ثمری ندارد.

3- در قضیه برجام علی رغم خروج آمریکا از آن ، کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام حاضر نشدند یکی از بانکها را جهت مبادلات مالی و پولی در اختیار ایران قرار دهند و همچنین است اگر تمام شرایط FATF را قبول کنیم باز هم آمریکا حتی بانکها و افرادی که با ما رابطه مالی برقرار کنند تحریم خواهند کرد.

4- از طرف ما جهت ورود به FATF مشکلی نیست بقول معروف 50% حل هست اما 50% دیگه که طرف مقابل هست لاینحله ،( یکی گفت من دختر فلانی را میخوام گفتند آیا اونم میخواد گفت من میخوام پس 50% حله) اگر کشورهای اجرایی FATF خواهان ورود ایران هستند کمترین درخواست ایران یعنی در اختیار قرار دادن یکی از بانکها ، جهت تبادلات پولی و مالی جهت صادرات و واردات و تراز بازرگانی است نه مثل برجام که گروه مذاکره کنند درخواست بانک کردند گفتند شرکت اینستکس(آب نبات چوبی) بی خاصیت را با 3000هزار یورو برای شما در فرانسه درست کردیم!! همانطور که میدانیم شرکتی که با سه هزار یورو تاسیس بشه نمیتواند مبالغ کلان تا ده میلیارد یورو را ساپورت مالی و پولی بکنه ضمن اینکه اینستکس را نه FATF  نه بانک جهانی ، نه صندوق بین المللی پول و نه هیچ یک از موسسات مالی و اعتباری دیگر قبول ندارند.

5- امروز اقتدار نظام جمهوری اسلامی اسلامی به حدی است که از نیل تا فرات و از تنگه هرمز تا تنگه باب المندب و از کانال سوئز تا کانال جبل الطارق و تا ونزوئلا ناوها و کشتیهای ما در حرکتند و کشورهای ابر قدرت نمیتوانند کاری از پیش ببرند تا جائیکه اردشیر زاهدی(همه کاره شاه) هر روز به خودش و شاه لعنت میفرستد که چرا بحرین را از دست داده و غبطه میخورد کاش ما یکی مانند حاج قاسم سلیمانی داشتیم.

6- گروه اقدام مالیFATF هیچ تعریفی از تروریسم ارائه نداده و  مورد اختلاف کشورهای مختلف قرار دارد، در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (۱۹۹۹)، تعریفی از تروریسم پذیرفته شده است که در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۴ درجمهوری اسلامی ایران مورد قبول قرار گرفته و به بخش قابل توجهی از کنوانسیون های سازمان ملل متحد که برای مقابله با تروریسم تدوین شده‌اند پیوسته است.  از جهت مفهومی، ایران در تعریف تروریسم با جامعه بین المللی همسو می باشد. هیچ چیز در توصیه های گروه اقدام مالی وجود ندارد که ایران را ملزم نماید از فهرست آمریکا یا هر کشور دیگری در خصوص سازمان‌ها و نهادهای تروریستی تبعیت کند. ایران مانند بسیاری از کشورها می‌تواند در هنگام پیوستن به هر کنوانسیونی، اعمال حق شرط کند.

7- توصیه‌های FATF از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود.(( اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است)).

لازم به ذکر است که ایران عضو اصلی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است و چندین میلیارد سپرده در آنجا داریم لذا تحدید های FATFچندان کارساز نخواهد بود ولی آنچه مهم است کار شکنی آمریکا در همه موارد است که با آمدن جو بایدن امیدواریم روند تغییر کند .

8- مصباحی‌مقدم گفت: می‌گویند کسانی که خودشان دچار پولشویی هستند، نمی‌خواهند مبارزه با پولشویی دنبال بشود و از این جهت دو کنوانسیون پالرمو و CFT تصویب نشده است. در صورتی که قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ تصویب شده و در ایران دارد اجرایی می‌شود .

 پس ما هرگز سر ناسازگاری با دنیا نداریم و میخواهیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم آنچه مهم است دیگران میخواهند سر ما کلاه بگذارند کما اینکه در قرار دادهای ترکمن چای و گلستان توسط روسیه در دوره قاجار و واگذاری 700 کیلومتر مربع از کوههای آرارات به ترکیه توسط رضا شاه و بخشیدن بحرین توسط محمدرضا و این آخری در برجام چیزهای زیادی از دست دادیم آنچه انتظار میرفت، چیزی بدست نیاوردیم  ، دیگر نمیخواهیم با برجام و FATF و پالرمو و CFT و غیره سر ما کلاه بره، باید تلاش کنیم خواسته های خودمان را به طرف مقابل بقبولانیم و قرار دادها یک طرفه نباشد.

  آن پیر فرزانه نیز چنین گفته است:"هر مذاکره ای دو طرف دارد نباید یک طرفه و ظالمانه باشه "


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.