حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : نه من و نه گویندگان قبل از من کلمه ای پر محتوا همانند لا اله الا الله نگفته ایم.


» » از کشف حجاب اجباری در مشهد و قیام گوهرشاد تا اصرار به برگزاری کنسرت در این شهر مقدس

 

حسن بیارجمندی، این روزها در فضای خبری کشور موضوع اجباربه برگزاری کنسرت در مشهد به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات حوزه فرهنگی در چند سال اخیر مبدل شده است .

نگارنده این متن برخلاف نظر عده ای که قائل به این هستند که این موضوع تنها یک سوژه تاکتیکی برای به حاشیه بردن موضوعات اصلی دیگر و انحراف افکار عمومی از اولویت های اصلی کشور یا بهره برداری انتخاباتی در سال آینده است ؛ برای آن به شرح ذیل  هدفگذاری جهت تحقق یک مدلتوسعه ای  قائلم.

...

 

قسمت اول

حسن بیارجمندی، این روزها در فضای خبری کشور موضوع اجباربه برگزاری کنسرت در مشهد به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات حوزه فرهنگی در چند سال اخیر مبدل شده است .

نگارنده این متن برخلاف نظر عده ای که قائل به این هستند که این موضوع تنها یک سوژه تاکتیکی برای به حاشیه بردن موضوعات اصلی دیگر و انحراف افکار عمومی از اولویت های اصلی کشور یا بهره برداری انتخاباتی در سال آینده است ؛ برای آن به شرح ذیل  هدفگذاری جهت تحقق یک مدلتوسعه ای  قائلم.

سرمایه گذاری های خارجی همسو با برگزاری این کنسرت ها

به گزارش کاوش نیوز، کنسرت ها در طول سالهای گذشته برگزار می شده ، اما در چند سال اخیر با سرمایه گذاری گسترده داخلی و اولویت دهی ویژه بدان در سال جاری از وزن خاصی برخوردار شده است ؛ تا جایی که یکی از چهره های سرشناس کشوری در کانال رسمی خود خبر از تخصیص اعتبارات ویژه برای برگزاری کنسرت در شهرستان ها داده است.ضمن اینکه در سالهای اخیر سرمایه گذاری های خارجی تامل برانگیزی همسو با برگزاری این کنسرت ها و عمق بخشیدن به آن در جامعه هدف آن صورت گرفته است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد ؛

  مطرح کردن ترکیه بعنوان الگوی مطلوب توسعه اسلامی

مطرح کردن ترکیه بعنوان الگوی مطلوب توسعه اسلامی و تبلیغ اسلامآنکارایی، نظریه پرداز  نسخه توسعه در ایران در گفت‌و‌گویی با روزنامه شرق در خرداد 91 با تمجید از سیاست‌های آنکارا  می‌گوید :  دلیل اهمیت ترکیه به دلیل مدل_خاصی است که ارایه کرده است ؛ مدلی که نه تنها در خاورمیانه بلکه در میان کشورهای قابل اعتنای در حال توسعه جهان از آن استقبال شده و احترام قابل‌توجهی برای مردم و کشور ترکیه کسب کرده است. وی در رابطه با اوضاع آینده منطقه غرب آسیا با قائل شدن نقش ویژه برای ترکیه می‌افزاید :در حال حاضر ترکیه کشور مدل منطقه است و طبیعی است این کشور به نسبت کشورهایی که نتوانستند مدلی ارایه دهند ، اعتبار بیشتری دارد . همچنین (م .ت) از عناصر میدانی حلقه کیان و طراحان اقدامات براندازانه در سالهای 78 و 88 با دفاع از اسلام آنکارایی در سال 91 می نویسد: حزب عدالت و توسعه ترکیه از پیوند اسلام و دموکراسی الگویی ارائه کرد که اکنون مدل مطلوب بسیاری از کشورهای مسلمان شده است.

تغییر سبک زندگی مردم ایران

انگاره سازی از سبک مطلوب زندگی مردم ترکیه  برای ایران و ایرانیان  تغییر سبک زندگی مردم ایران  از طریق

شبکه جم تی‌وی ( GEM TV)‏  «گروه موسیقی و سرگرمی عمومی». این شبکه در چند سال اخیر با ارتباط بسیار معنادار با گروه رسانه ای آیدین دوغان بخش زیادی از سریال های ترکیه ای را خریداری و به زبان فارسی دوبله و در شبکه های ماهواره ای خود بصورت مستمر پخش کرده است. نقطه اشتراک تمام این سریالها علاوه بر موضوعات خاص عشق های مثلثی ، خیانت و روابط نامشروع ، ترویج شرب خمر (اندلس) ، در نهایت ترویج اشراف و اشرافی گری است .

بهره گیری از ظرفیت ترکیه بعنوان اولین مقصد سنتی  گردشگری خارجی ایرانی‌ها با فراهم کردن تسهیلات سفر و ارزان قیمت بودن تورهای آن در مقایسه با حتی سفرهای داخلی ایران .از نکات بسیار قابل تامل گنجاندن نقاط گردشگری ویژه ، کنسرت های لس آنجلسی ها و گردشگری از امکانی که فیلم های پخش شده از جم تی وی در آن بازی شده است می باشد.جذب هنرمندان و بازیگران سریال های ایرانی

کنسرت های خوانندگان لس آنجلسی از دوبی به ترکیه

کنسرت های خوانندگان لس آنجلسی از دوبی به ترکیه و پوشش و حمایت گسترده از برگزاری آن با توجه به تسهیلات موجود برای سفرهای گردشگری ایرانیان و همچنین برگزاری مسابقه استیج برای کشف استعدادهای ناشناخته موسیقی برای فارسی زبانان بدون در نظر گرفتن سن و سال و تعیین برنده این مسابقه از سوی مردم  با استفاده از پیام کوتاه ، تماس تلفنی و ...

در اختیار گرفتن بازار پوشاک و البسه ایران از سوی ترکیه

علاوه بر حجم گسترده بار ( عمدتا پوشاک ) همراه گردشگران ایرانی به ترکیه ، برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک تا چند ماه پیش ، واردات بازار ایران را در اختیار پوشاک ترکیه قرار داد و همچنین روند قاچاق پوشاک ترک با سهولت بیشتر و در سطح وسیع تری انجام می‌شد. گرفتن این مهمترین بازار مستقیم و تاثیرگذار در سبک زندگی اسلامی ایرانی با توجه به در اختیار داشتن فضای تبلیغاتی در پوشش سریال های ترکی دوبله شده به فارسی را باید در این وضعیت تاثیرگذار دانست.اکنون اگر بخوبی به سطح جامعه مان بنگریم بوضوح می توان نتایج این اقدامات را مشاهده کرد که بهترین توصیف برای آن ولنگاریفرهنگی است و ...

چرا؟اصرار به برگزاری کنسرت در مشهد

یکی از مهمترین سئوالاتی که مطرح می گردد این است که چرا در میان تمام شهرها و مراکز استان ها اصرار به برگزاری کنسرت در مشهد آنهم با انکار و رد حریم مقدس مشهدالرضا به اسم قانونی که وجود خارجی ندارد صورت می گیرد و علی رغم مخالفت علما و مراجع تقلید و مردم متدین و انقلابی همچنان بر این اقدام غیر قانونی و نامشروع  اصرار می ورزند.غیر قانونی از این جهت که مقررات کنونی با اصول متعددی از قانون اساسی و موازین شرعی مغایرت دارد و همچنین برای جبران این خلاء قانونی بند 1ماده 23 لایحه برنامه ششم طراحی و وضع شده است.این اقدام در وضع این بند از ماده 23 لایحه برنامه ششم با چنین شمولیتی عام نشان می دهد که چنین اصراری اهداف کلان و راهبردی توسعه ای بر اساس مدل مطلوب ترکیه ی را دنبال می کنند و نمی توان آنرا در چارچوب های تاکتیکی تحلیل کرد .برای درک بیشتر ابعاد چنین پروژه ای و چرایی چنین اصرار پر هزینه ای ناگزیر به بررسی نزدیک ترین وقایع تاریخی مشابه با عنایت به جهات اشتراکی و اطراف اصلی آن هستیم.

واقعه کشف حجاب اجباری و  قیام گوهرشاد

نزدیک ترین این وقایع  بر اساس مولفه های یاد شده ؛ واقعه کشف حجاب اجباری و  قیام گوهرشاد است.دولت انگلیسی فروغی و رهاورد سفر ترکیه قیام آیت ا..العظمی قمی و روشنگری روحانی مبارز و انقلابی  محمد تقی بهلول،قیام_گوهرشاد مشهد در تیر ماه سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی ، از رخدادهای مهم دوره نخست‌وزیری  فروغی به شمار می‌آید.زمینه اصلی این قیام به یک سفر طراحی شده از سوی فروغی به  ترکیه در سال ۱۳۱۳ خورشیدی ، باز می گردد که خود پوششی برای انجام زنجیره ای از تغییرات سکولاری بر اساس مدل توسعه ای ترکیه می گردد تا از آنچه که مظاهر تمدن غرب خوانده می‌شد، ایران و ایرانیان را بهره‌مند گرداند. کشف حجاب زنان و تغییر کلاه مردان به شاپو از جمله چالش برانگیزترین ره‌آورد سفر به ترکیه و الگو برداری از آن بود که در سال ۱۳۱۴طی دستوری در سراسر کشور  و بدون استثنا اجباری شد ، اما در این میان شهرقدس مشهد  مقاومت تاریخی و تاریخ سازی از خود نشان داد.هنگامی که دولت فرماسونر فروغی کشف حجاب جباری را به اجرا گذاشت ؛ مراجع و علمای وقت از هر سوی ‏کشور ، اعتراض شدید خود را اعلام داشتند و در راس آنان آیت ا ..قمی که نقش عمده ای در آغاز و هدایت این نهضت ‏داشت.

امروز اسلام فدایی می‏ خواهد ، بر مردم است که قیام کنند

او در یکی از جلسات با صراحت گفته بود:« امروز اسلام فدایی می‏ خواهد ، بر مردم است که قیام کنند.در این میان نقش روحانی مبارز شیخ بهلول با سخنرانی‏ های انقلابی اش بی بدیل است . این روحانی حافظ قرآن ، با قاطعیت و صراحت‏ به تبیین خطرفرهنگ غرب و غرب زدگی می ‏پرداخت و مردم را به قیام دعوت می‏ نمود از سوی دیگر مقامات اجرایی محلی از جمله پاکروان استاندارخراسان ، بر این باور بود که دولت بایستی در برابر این مقاومت علما ومردم مذهبی باید تحت قانون واعمال قانون یکسان به زور متوسل شود. اما از سوی دیگر افرادی دیگری همچون نایب تولیت آستان قدس رضوی که با علما و روحانیت ارتباط داشت معتقد بود از آنجا که مشهد شهری مذهبی است ؛ اجرای این قانون خطرناک است. اما دولت فروغی و در راس آن پهلوی معدوم اول دستور اجرای بی چون و چرای قانون کشف حجاب اجباری را صادر و با وجود اعتراض های مردمی تجمع مردم در مسجد گوهرشاد و حرم امام رضا (ع) را مورد هجمه نیروهای نظامی قرار دادند و با شکستن حریم امن و قدسی رضوی صدها نفر را قتل و عام نمود.

غیرت دینی علما و مردم خراسان در دفاع از حریم قرآن و احکام

اگر از ابعاد و آثار عملی قیام گوهر شاد  که تجلی  مقاومت رضوی و غیرت دینی علما و مردم خراسان در دفاع از حریم قرآن و احکام مسلم آن و حریم مقدس امام رضا(ع) است و بعدها در آغاز و روند نهضت عظیم اسلامی در ایران نقش بسزایی ایفا می کند از زاویه دیگر و بزعم طراحان شکستن حریم مقدس امام رضا(ع) و حرمت آن، لازمه عبور از تمام ارزش های دینی و مذهبی مردم ایران و هر آنچه در نزد آنان مقدس است و نیز اعمال نفوذ بر نهاد مذهب برای رسیدن به  مدل مطلوب توسعه ای رکیه است.این خط و مشی کلی و نفوذ یاد شده را بر ایام سوگواری محرم و صفر را مشاهده کرد.در همان سال بر اساس بخشنامه محرمانه در 28 اسفند 1314 ، در ایام سوگواری محرم و صفر راه انداختن دسته ها ممنوع شد.نفوذ به سمتی رفت که روضه‌های خانگی ، مراسمات حوزه‌ها و حتی ذکر مصایب حضرت سیدالشهدا (ع) در مجالس ترحیم ممنوع شد. تا اینکه در سال 1316 و طی دستور محرمانه ، روضه خوانی ممنوع و هدف از آن را ، « خارج کردن مردم از خرافات و آشنا نمودن مردم به تمدن امروز » دانسته شده بود. این مطلب ادامه دارد....


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.