حدیث روز :
امام مهدی (عج) می فرماید : بدانید که ما مراعات حال شما (دوستان و شیعیان را) می کنیم و هیچ گاه شما را فراموش نمی کنیم.


» » » » مشهد قابلیت اجرای طرح «الگوی مشارکتی احیای بافت فرسوده» را دارد

 

 

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران بیش از 70 هزار هکتار بافت فرسوده شهری دارد، اجرای طرح «الگوی مشارکتی احیای بافت فرسوده» را در مشهد عملی‌تر از سایر شهرها دانست.

...

به گزارش کاوش از مشهد، مقداد همتی ظهر امروز در دویست و بیست و یکمین نشست هم‌اندیشی دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در سالن اجتماعات شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه کشورهای جهان اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه در برهه‌ای از زمان با پدیده افزایش جمعیت شهرنشین مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: کشورهای درحال‌توسعه که معمولاً در دهه‌های اخیر با این پدیده روبه‌رو شدند با مشکلات بیشتری در این عرصه مواجه هستند چراکه علاوه بر اینکه نرخ شهرنشینی این کشورها از کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است، با کمبود شدید منابع مالی مواجه هستند.

وی ایجاد بافت‌های نامنظم و فرسوده شهری را از مهم‌ترین معضلات هزینه‌بر بودن طرح‌های معمول توسعه شهری و نبود تأمین زیرساخت‌های مناسب شهری برای شهروندان و مهاجران احتمالی به کشورهای درحال‌توسعه دانست و یادآور شد: ایجاد معضلات متعدد اجتماعی و فرهنگی همراه با تبدیل شدن زمین به عنوان یک منبع کمیاب اجتماعی در دهه‌های اخیر سبب شده تا استفاده بهینه از بافت‌های فرسوده اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران بیش از 70 هزار هکتار بافت فرسوده شهری دارد، گفت: بیش از 14 هزار هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد.

همتی در ارتباط با تعریف بافت فرسوده بیان کرد: برخی از مناطق و بافت‌های قدیمی شهرها که خالی از ویژگی‌های مناسب شهری هستند و نمی‌توانند نیازهای ساکنین خود را تأمین کنند به عنوان بافت فرسوده نام‌گذاری می‌شوند.

وی گفت: تعریف رسمی بافت فرسوده شهری از نظر شورای عالی شهرسازی و معماری، عرصه‌هایی از محدوده قانونی شهرها است که به علت فرسودگی کالبدی و نبود برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تأسیسات، خدمات و زیرساخت‌های شهری، آسیب‌پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی نیز برخوردار هستند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی افزایش مشارکت عمومی و استفاده از روش‌های داوطلبانه را به عنوان یکی از شیوه‌های مداخله در بافت‌های فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات ساخت، اعطای معافیت‌های عوارض و مالیاتی، اعطای تراکم تشویقی و موضوعات مختلف دیگر از جمله نتایج افزایش مشارکت عمومی مردم است.

همتی در با اشاره به طرح پژوهشی «الگوی مشارکتی احیای بافت فرسوده» تأکید کرد: این طرح قابلیت اجرایی در همه شهرهای کشور را دارد و به نظرم مشهد به عنوان کلان‌شهری که بافت فرسوده قابل‌توجهی دارد و معمولاً ساخت‌وسازهای بسیاری در آن صورت می‌گیرد، بهتر عملیاتی می‌شود اما در این کلان‌شهر نیز مشکلاتی از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی وجود دارد که اجرایی شدن این طرح را کمی با مشکل روبه‌رو می‌کند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.