حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هر کس که دو روزش مساوی باشد باخته است.


» » خبرنگار عاشقیست در جستجوی حقیقت / شهدا الگوی خبرنگاران مسلمان

 

 

آنچه که در وصف حرفه خبرنگاری می توان در قالب واژها گنجاند چیزی نیست جز یک عبارت: "خبرنگار عاشقیست در جستجوی حقیقت" و این اخلاقی ترین تعریفی ست که می توان از یک خبرنگار ارائه داد. اما این تعهد اخلاقی زمانی جدی تر می شود که یک خبرنگار مسلمان باشی. زیرا یک خبرنگار و روزنامه نگار مسلمان زیر ذره بین است و الگوییست از یک مسلمان ویژه و با اخلاق و حقیقت جو.

...

 

رقیه بشارت نیا

به گزارش کاوش نیوز، آنچه که در وصف حرفه خبرنگاری می توان در قالب واژها گنجاند چیزی نیست جز یک عبارت: "خبرنگار عاشقیست در جستجوی حقیقت" و این اخلاقی ترین تعریفی ست که می توان از یک خبرنگار ارائه داد. اما این تعهد اخلاقی زمانی جدی تر می شود که یک خبرنگار مسلمان باشی. زیرا یک خبرنگار و روزنامه نگار مسلمان زیر ذره بین است و الگوییست از یک مسلمان ویژه و با اخلاق و حقیقت جو.

مهترین وظیفه خبرنگار مسلمان معرفی چهره واقعی یک مسلمان به دنیاست

بزرگترین وظیفه یک روزنامه نگار مسلمان معرفی چهره واقعی یک مسلمان به افکار عمومی دنیاست و این مسئولیت، بسیار بزرگ و محترم است. مسلم است که یک خبرنگار مسلمان باید طبق الگوی اسلامی رفتار کند. هرگز نمی توان از او انتظار دروغ و یا بستن چشم هایش به روی ظلم، تباهی، اختلاص، قتل، و... را داشت. خلاصه اینکه هر زمان اسم مسلمان برده شود.

مسئولیت یک خبرنگار مسلمان با غیرمسلمان چندان تفاوت ئدارد. تجربه و حرفه ای بودن خبرنگار مهم است. او باید مخاطب خود را به خوبی بشناسد و برای هر مخاطبی اطلاعات مورد نيازش را در اختيار بگذارد.

یک روزنامه نگار مسلمان بيش از بقيه زیر ذره بين است

یک روزنامه نگار مسلمان بيش از بقيه زیر ذره بين است. ویژگی مسلمان بودن است که می تواند بسیای از حقایق را آشکار سازد و از حق بسیاری از مردم دفاع کند. وقتی در رسانه هستی سلاحت قلم توست و خبرنگار مسلمان با قلم خود از انسانیت و حقانیت دفاع می کند. این فرق دارد با اینکه تنها مسلمان بودن را یدک بکشد و در عمل غیر الگوی اسلامی رفتار نماید. بنابراین پذیرفتن شغل خبرنگاری، خود قبول یک مسئولیت سنگین است چه رسد به اینکه مسلمان بودن هم به آن اضافه شود. خبرنگار و روزنامه نگار همانند یک قاضی و پلیس عمل می کند که اگر ایمانش بلغزد و روحش آسیب ببیند دیگر نمی تواند جایگاهی که در آن قرار دارد را حفظ کند. یک خبرنگار مسلمان هرگز دراردوگاه ترویست ها انجام وظیفه نمی کند. با اعتقادش نشان می دهد که دین از سیاست جدا نیست و همواره دستورات دینی در هر پست و مقام که باشد تاثیرگذار است.

اصلاح چهره تحریف شده ی اسلام

خبرنگاران مسلمان باید از پراکندگی اجتناب کنند و نگاه فرقه ای نسبت به فعاليت در جهان اسلام نداشته باشند. خبرنگار مسلمان یک نگاه اصيل و هدف غایی دارد و آن نشر دین مبين اسلام با اصول واقعی آن است. یکی از وظایف اصلی خبرنگار مسلمان اصلاح چهره تحریف شده ی اسلام است. لازمه این کار اجرای روزنامه نگاری اخلاقی و حرفه ای است که در این صورت خبرنگار مسلمان سرآمد بقيه قرار می گيرد. هيچ شکی نيست که این نوع روزنامه نگاری ارتباط بيشتری با مخاطب برقرار می کند و مخاطب بيشتری جذب می شود. هر چه مخاطب بيشتر شود نشان دهنده موفقيت خبرنگار و رسانه است. یک خبرنگار مسلمان می تواند روابط فرهنگی بين کشورها را افزایش دهد. اسلام را در شان خود قرار دهد و برای ارتباط با فرهنگ ها با دیدگاه ها و ایدئولوژی های مختلف بسترسازی کند. رسانه های ایران می توانند سردمدار تشکل های روزنامه نگاری جهان اسلام باشند.

شهدا، الگوی خبرنگاران مسلمان

در سالهای دفاع مقدس بسیاری از خبرنگاران در راه انجام وظیفه به شهادت رسیدند. مانند شهید آوینی که هم خبرنگار بود هم نویسنده و جانش را در راه انعکاس دلاوری های دلاورمردان تاریخ گذاشت و سرانجام نیز به یارانش پیوست. هم اکنون با بررسی نوشته های  بسیاری از شهدا مشخص شده است که بسیاری از آنان رزمنده بودن را با کار خبری عجین کرده بودند. در واقع رزمنده ی خبرنگار نام گرفتند. شهدا در قبال حرفه خبرنگاری بعنوان رزمنده مسلمان هم انجام وظیفه کردند. پس هر خبرنگار یک رزمنده مسلمان و بالعکس باید باشد. شهدا، الگوی خبرنگاران مسلمان هستند. پیام شهدا و ارزش هایی که شهدا بخاطر آنان جان خود را فدا کردند همیشه در حرفه خبرنگاری باید لحاظ شود. من خبرنگار مسلمان باید بدانم که شهدا هرگز جلوتر از رهبر حرکت نمی کردند و امر ولی زمان در نگاه آنان مترادف با اطاعت محض بود. نه به دلیل ترس، بلکه به لحاظ درایت و آگاهی به زمان و داشتن علم بصیرت شناسی و ایمان به قدرت معنوی ولی امر، اطاعت را به جان می خریدند. یکی از ارزش هایی که شهدا برآن تاکید داشتند  حفظ حجاب و رعایت شئونات شرعی و اسلامی در بین محرم و نامحرمان بود. امروز یک خبرنگار مسلمان در پوشش خود و رعایت شئونات اسلامی طوری باید رفتار کند که مدیون شهدا نباشد.

خبرنگار مسلمان هم اکنون در جهاد فرهنگی ست

پیامبر اسلام از آغاز بعثت بر تمدن اسلامی تاکید داشت و تشکیل امت واحده اسلامی از اهداف بزرگ پیامبر و ائمه ما بود. امروز نیز انقلاب اسلامی بعنوان یک حکومت اسلامی سعی دارد این هدف را دنبال کند. پس یک خبرنگار مسلمان که هم اکنون در جهاد فرهنگی ست می تواند بعنوان یک رزمنده جبهه اسلام در انعکاس حقایق و نشان دادن چهره واقعی اسلام به جهانیان مثمر ثمر بوده و مهم ترین عامل پیروزی جبهه حق بر باطل شود. در جبهه باطل، استعمارگران قرار گرفته اند که سعی دارند از طریق حمله به افکار و اندیشه ها بر جهان حکومت کنند. اینجاست که خبرنگار مسلمان با سلاح قلم به مبارزه با این افکار می شتابد تا اندیشه ها را پاکسازی نموده و جبهه حق را تقویت نماید. این رزمنده جبهه فرهنگ برای آزادی اندیشه انسان ها در تلاش است تا اسلام و اندیشه های اسلامی را برای تحقق امت اسلامی تقویت سازد. پس رسالت او کمتر از رسالت پیامبران نیست. زیرا که راهرو و پیرو پیامبر و ائمه می شود وقتی پرچم اسلام و نام مسلمان را بر دوش دارد.

تحقق وحت اسلامی و ملی از وظایف خبرنگار مسلمان

پيامبر ‌برای تحقق بخشيدن وحدت امت ااسلام، پس از فتح مكه در مسجد الحرام، رسماً دستور دينی صادر كرد واعلان نمود كه مسلمانان برادر یکديگرند ومانند يد واحدند. با نفی قوم گرايی و ملی گرايی در جهت تحقق وحدت اسلامی كوشش فراوان نمودند و از موقعيت مكانی و زمانی ايام حج و مكه مكرمه، برای تقویت وحدت اسلامی، بهره برداری شايسته نمودند .

اینجاست که یک خبرنگار مسلمان باید در اجرای وظایف خود تلاش نماید تا وحت اسلامی و ملی را تقویت نماید. همانطور که حضرت محمد(ص) استراتژی حمايت از محرومان و بيچارگان را از راهكارهای اساسی ‌در جهت تحقق وحدت اسلامی قرار داده بودند. بطوریکه با اعلام حمايت از قشر محروم وستمديده، آنان را به مركز واحدی هدايت نمودند تا وحدت اسلامی را تحقق بخشد. تحمل و مدارای حضرت نيز در جهت وحدت اسلامی قابل ستایش است. بنابراین یک خبرنگار مسلمان با دیدگاه و اعتقاد اسلامی و ملی اش باید در انجام وظیفه اش گام های بزرگی بردارد تا مرکز تحقق وحدت اسلامی شود.

امام خمینی فرمودند: "ما مبارزه سخت و بى ‏امان خود علیه آمریکا را شروع کرده ‏ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادى از زیر یوق ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیافرازند." و این برافرازی پرچم به دست فرزندان همین انقلاب محقق می شود و یک خبرنگار مسلمان در صف اول این جبهه قرار دارد. امام (ره) همچنین فرموده اند: "عزت و حیات در سایه مبارزه است. اولین گام در مبارزه اراده است. و پس از آن، تصمیم بر اینکه سیادت و شرک جهانی خصوصا آمریکا را بر خود حرام کنید." پس شعار هر خبرنگار مسلمان در درجه اول داشتن عزت است که اولین گامش داشتن اراده و دوری از استکبارگران خصوصا آمریکا خواهد بود. زیرا استمارگران بویژه آمریکایی‌ها هرگز از توطئه‌های خود علیه ملت ایران دست بر نخواهند داشت.

موتور هدایت افکار عمومی در دست خبرنگار 

هفدهم مرداد ماه  1377 سالروز شهادت مظلومانه شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان است. در این روز محمود صارمی خبرنگار جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان به همراه هشت نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر مظلومانه توسط عوامل گروه طالبان به شهادت می رسند. باید یادآور شویم که خبرنگار بویژه خبرنگار مسلمان نمی تواند خط و فکری جدای از دستورات اسلامی داشته باشد. موتور هدایت افکار عمومی در دست خبرنگار است. پس باید دقت داشت که افکار مردم مسلمان را به چه سمتی هدایت می کند.

باید افزود که یک خبرنگار باید صداقت در گفتار، رعایت انصاف، داشتن تقوای سیاسی و اخلاق حرفه‌ای، درستی و امانت‌داری در حرفه خبرنگاری و ولایت‌مدار و انقلابی بودن را مد نظر قرار دهد تا بتواند در همه جوانب در پیشگاه خداوند رو سفید بوده و پرچم را بدست صاحبش ولی امر، صاحب الزمان(عج) برساند


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.