حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : هیچ چیز را ندیدم مگر اینکه خدا را قبل از آن بعد از آن و با آن مشاهده کردم.


» » » » حیات یزد مدیون باغشهرهای شاهدیه, مهریز و تفت است

رییس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه بافت تاریخی گنجی پنهان در منطقه شاهدیه یزد است گفت: حیات یزد، مدیون باغشهرهای شاهدیه و مهریز و تفت است و این باغشهرها بعنوان ریه تنفسی یزد عمل می کنند.  

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: غلامعلی سفید در جمع شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شاهدیه و جمعی از معتمدین و اعضای سابق شورای این شهر افزود: در شهر یزد نیز هنگامی که بافت تاریخی به ثبت رسید و مردم اهمیت آن را متوجه شدند خودشان همراهی کردند و اگر در خوزستان چاه نفت ارزش دارد، در یزد و شاهدیه آثار تاریخی چاه نفت تمام نشدنی است و همیشه می‌ماند.

وی ادامه داد: اکنون اگر در شهر یزد خانه ای تاریخی یا قدیمی مورد تعرض قرار گیرد مردم خودشان اطلاع می‌دهند و جلوگیری می‌کنند در حالی که قبلا با استفاده از آب باعث ریزش و تخریب آن می شدند و باید روحیه حفظ بافت تاریخی در همه ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: بافت تاریخی شاهدیه کمتر از یزد نیست و منحصر به فرد است و نباید بگذارید خراب شود و باغشهر شاهدیه به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی شهر یزد باید حفظ شود.

سفید افزود: اگر باغشهرهای شاهدیه، تفت و مهریز وجود نداشت الان مناطق صنعتی یزد، اردکان و میبد نابود شده بود و حیات یزد مدیون این باغشهرها است.

وی ادامه داد: باید میراث فرهنگی و فرمانداری کمک کنند تا پایگاهی در شاهدیه تاسیس شود و حفظ این عظمت فقط به عهده شهرداری شاهدیه نیست و حداقل باید دفتر میراث فرهنگی در شاهدیه تاسیس شود و با استانداری مکاتبه صورت گیرد تا بودجه ای تخصیص داده تا این بافت ارزشمند از بین نرود.

عضو شورای اسلامی استان یزد گفت: در بازدیدی که امروز از منطقه تاریخی ابرندآباد شاهدیه داشتیم جمع شدن تپه‌ها و درخت و کوه‌های تپه ای هنر است که از گذشتگان برای ما یادگار مانده و منحصر به فرد است و به عنوان گنجی باید حفظ شود و همه باید دست به دست هم داده تا از تخریب آن جلوگیری شود و در شورای اسلامی شهر یزد نیز ما آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.

همچنین حمیدرضا قمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد در این نشست گفت: مقرر شده بود جلسه ای در محل فرمانداری یزد تشکیل شود که با درخواست اعضای شورای شاهدیه این نشست در شاهدیه برگزار شد و جهت حفظ میراث گذشتگان و همچنین بافت قدیمی شاهدیه آماده هر گونه همکاری و تعامل هستیم و باید با استفاده از امکانات موجود این بافت ارزشمند را حفظ کرد.

همچنین مسئول پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد گفت: بخشی از بافت تاریخی متاسفانه به دلیل عدم مراقبت از بین رفته و حالا باید برای باقی مانده آن چاره اندیشی و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و ما هم در حوزه میراث فرهنگی هر گونه همکاری را خواهیم داشت تا پرونده ثبتی بافت تاریخی شاهدیه تهیه و برای ثبت ارسال شود.

عباسی هرفته افزود: بافت‌های تاریخی به عنوان فرزندان ما ارزشمند هستند و هنگامی که خبری از تخریب این بافت به گوش می‌رسد به شدت باعث ناراحتی ما می شود و این عصبانیت ناخواسته است و اگر در بیان کلمات توسط اینجانب تندی صورت گرفته، عذرخواهی می کنم.

وی ادامه داد: هنوز می شود شاهدیه را نجات داد و آب انبارها، کاروانسراها و دیگر ابنیه تاریخی که بدون مصرف انرژی فعالیت داشتند بی نظیر هستند و حتی باقی مانده آنها نیز مجددا در کشاورزی استفاده می شد چون از خشت و گل بود ولی در حال حاضر در شهر یزد روزانه بیش از 900 تن نخاله ساختمانی تولید می شود که در بیرون شهر تلنبار شده و با وزش باد به شهرها برگشته و سرطان خون و ریه و دیگر بیماری‌ها را به ارمغان خواهد آورد لذا این بافت تاریخی هه عشق است و در ساخت اجزای آن فکر به کار رفته است.

مسئول پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد اظهار داشت: بافت تاریخی شاهدیه این ظرفیت را دارد تا به عنوان دومین شهر شیعه جهان بعد از یزد به ثبت جهانی نیز برسد و ما حاضریم در این زمینه همکاری داشته باشیم تا در تجربیات استفاده شده برای ثبت بافت تاریخی یزد، برای ثبت بافت تاریخی شاهدیه نیز استفاده شود.

همچنین شهردار شاهدیه در این نشست گفت: طرح مصوب قبلی که در طرح تفصیلی شاهدیه نیز دیده شده و همه مجوزهای قانونی را داشت بیش از دو کیلومتر در باغات و بافت تاریخی اجرا می شد و بخش زیادی از آنها را از بین می برد لذا طرح جدیدی با کسب مجوز از مراجع قانونی تصویب شد که بیش از یکصد متر نیست و طول آن نیز کاهش یافته و بخش‌های تخریب شده عمدتا در حیاط منازل و ساختمان‌های تیر و آهن قرار گرفته است.

سیدعلی میرنژاد افزود: همه طرح‌هایی که در شهر شاهدیه و طی سه سال گذشته اجرا شده پیوست میراثی داشته و ما خودمان را مقید به حفظ میراث گذشتگان می دانیم و با اجرای طرح جدید بافت تاریخی را نجات دادیم .

وی ادامه داد: برای معرفی شهر شاهدیه نیز کلیپی تهیه شد و البته افرادی آمدند که برای تهیه فیلم معرفی شاهدیه کمک مالی بگیرند و در حالی که آنها زاده همین منطقه هستند و می توانند دین خود را به منطقه آبا و اجدادی خود ادا کنند نه اینکه شهرداری پول بدهد تا فیلم بسازند.

میرنژاد ادامه داد: مشاوری که طرح فعلی بافت را اجرا می‌کند دکترای مرمت دارد و هه مجوزهای قانونی گرفته شده و حتی آب انبار شیر نصرت آباد که ریخته بود را با تایید میراث بازسازی کردیم که بعدا اوقاف مدعی شد و البته هنوز علی رغم همه قول‌هایی که داده شد هیچ اقدامی صورت نگرفته، همچنین قلعه ابرندآباد با تلاش چند ساله در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفت و امسال 600 میلیون تومان برای پوسته قلعه گذاشته شده است .

شهردار شاهدیه گفت: ما در شهرداری و شورای شهر شاهدیه مدافع میراث بودیم و حتی اعلام کردیم اگر میراث یک ریال هزینه کرده ما به جای آن ده تومان هزینه کردیم و سه طرح میراثی تهیه شد و حتی حاضر به واگذاری زمین تجاری معوض شدیم که پاسخی به ما داده نشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه فیلمی که در فضای مجازی از تخریب محله ابرندآباد پخش شده به صورت غیرواقعی و دست کاری شده است و عکس‌هایی که اخیرا در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد اصلا مربوط به این منطقه نیست و در منطقه دیگری قرار دارد و اخلاق رسانه ای رعایت نشده و عده ای برای منافع خاص هجمه ایجاد می‌کنند.

میرنژاد افزود: بنده خودم بارها در بافت تاریخی شاهدیه بازدید داشتم و تک تک این منازل را دیده ام و ما تخریب گسترده را به حداقل رساندیم اما برای منطقه ای که بخشی از آن محل سکونت اتباع بیگانه و یا محل نگه داری دام و طیور شده چه کاری باید انجام داد تا از بین نرود، ما هر روز با درخواست مردم مواجه هستیم که برای این بافت کاری شد، این در حالی است که میراث فرهنگی نمایندگی در این شهر ندارد.

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه گفت: در شهرداری و شورای شاهدیه هرگز سیاست لودری نداشتیم و تا آخرین لحظه مدافع شهردار هستیم و شهری آباد را تحویل مردم شاهدیه خواهیم داد و فعالیت های انجام شده در ادامه شورا و شهرداران سابق است و اینکه در گذشته برای مراجعه به مناطق قدیمی و یا باغات با الاغ رفت و آمد می‌کردند آیا اکنون می شود برای حمل میوه و یا دیگر وسایل به باغات از این وسیله استفاده کرد و برای عبور یک وسیله نقلیه نباید حداقلی وجود داشته باشد.

علی میرجلیلی (خالصی) افزود: طرحی که باعث نابودی این منطقه می شد را اجرا نکردیم، در حالی که دو کیلومتر مجوز داشتیم اما در طرح جدید که تماما 160 متر است این گونه بوق و کرنا کرده اند و کسی که سخن می‌گوید نباید تخصص داشته باشد که عده ای این گونه بی محابا و از روی هوای نفس سخن می گویند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله دست به دست یکدیگر می‌دهیم تا شهر خود را آباد کنیم و بافت تاریخی آبا و اجدادی مان از هر چیزی ارزشمندتر است اما در عمل نه در شعار و برای زندگی ساکنان نیز باید برنامه ریزی شود.

همچنین حجت الاسلام شیخ محمدعلی میرجلیلی، امام جماعت مسجد باغستان ابرندآباد شهر شاهدیه در این نشست گفت: اجرای این طرح سال‌ها مورد درخواست مردم و روحانیت این منطقه بوده و از شهردار و شورای شهر کمال تشکر را داریم و متاسفانه عده ای از روی هوای نفس سخن می‌گویند و این خیابان مسجد النبی را به مسجد جامع شاهدیه وصل می کند.

همچنین عضو سابق شورای اسلامی شاهدیه در این نشست گفت: متاسفانه در شهر شاهدیه هیچ کدام از ادارات نمایندگی ندارند و ما را به عنوان سر راهی می شناسند و ما هیچ خیری از شهر یزد ندیدیم و بسیاری از مسئولان حتی یکبار هم به شهر شاهدیه نیامدند و بارها به میراث فرهنگی مراجعه کردیم که ما را راهنمایی کنید و چه کار باید انجام دهیم که اصلا جوابی نشنیدیم.

سیدعلیرضا میرحسینی افزود: در شهر شاهدیه با توجه به اینکه هیچ ارگانی دفتر ندارد لذا شهرداری وظیفه همه آنها را بر دوش گرفته و تنها ارگان ما است و هر کس هر مشکلی دارد سراغ شهرداری می آید و از فرماندار و استاندار درخواست داریم شاهدیه را حداقل در حاشیه یزد قبول کنند و خوشحالیم که به واسطه این خبر نظرها به شاهدیه هم جلب شد و بافت ارزشمند تاریخی شاهدیه جای کار بسیاری دارد اما متاسفانه از طرف مسئولان دیده نشده ایم.

همچنین محمد امیرجلیلی (سامعی)، عضو سابق شورای اسلامی شهر شاهدیه در این نشست گفت: یکی از آب انبارهای شاهدیه که ملک وقفی در ابرندآباد دارد در چهار راه محمودآباد یزد قرار دارد که توسط شهرداری وقت نابود شده و بر روی زمین آن پارک ساخته شده لذا درخواست داریم برای از بین نرفتن نام واقف حداقل اسم این پارک را به عنوان وکیل نامگذاری کنند.

همچنین قاسم میرجلیلی، عضو شورای اسلامی شهر شاهدیه در این نشست اظهار داشت: از شورای شهرستان درخواست داریم حداقل یکی از جلسات خود را در شهرهایی مثل شاهدیه تشکیل دهند و مسئولان بیشتر به شاهدیه مراجعه داشته باشند و متاسفانه بسیاری از مسوولان حتی گذرشان هم به این منطقه نیفتاده و ما را فراموش کرده اند.

در پایان این نشست مقرر شد با پیگیری میراث فرهنگی نمایندگی میراث و یا پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در شهر شاهدیه ایجاد شود و همچنین با درخواست شهرداری شاهدیه نسبت به ثبت بافت تاریخی شاهدیه پیگیری‌های لازم صورت گیرد و شهرداری یزد مبلغی را جهت کمک به بافت تاریخی شاهدیه و یا باغات در طرح های مشترک مساعدت کند.

همچنین در صورت موافقت استانداری و با توجه به درخواستی که شورای اسلامی شهر یزد داشته، سفید رییس اسلامی شهر یزد متعهد شد اگر از پساب فاضلاب به شهرداری یزد تحویل شود برای رفع بوی بد و پشه که از معضلات چندین ساله مردم شاهدیه است، اقدام شود.

همچنین فلاحتی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان یزد در این نشست متعهد شد برای سه طرح خیابان مسجد جامع و بافت تاریخی قلعه و آب انبار نصرت آباد مبلغی را در سال جاری تخصیص دهند و مراحل ثبتی بافت شاهدیه را پیگیری کنند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.