حدیث روز :
امام علی(ع) می فرماید : اگر نفس خود را به کاری مشغول نکنی او تو را مشغول می کند.


» » » » یزد جورکش محرومیت جنوب شرق کشور

یزد جورکش محرومیت جنوب شرق کشور

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر:  قطب درمان ناباروری، قطب درمان بیماری‌های قلبی، قطب درمان بیماری‌های عفونی و ده‌ها لقب دیگر، یزد را به مهمترین پایگاه درمانی در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است.

البته به طور قطع این عناوین و القاب ساختگی و بدلی نیست زیرا به واقع یزد از وجود پزشکانی حرفه‌ای، پاک‌دست و دلسوز بهره می‌برد و موفقیت‌های چشمگیر این پزشکان، یزد را این چنین در حوزه بهداشت و درمان به پیشرفت رسانده است.

علاوه بر پزشکان، تجهیزات بیمارستانی و کادر درمانی یزد نیز مثال زدنی هستند و همین‌ها کافی است تا مردمان محروم از مناطق مختلف برای درمان به یزد سفر کنند.

 

مردم نا امید از درمان در استان‌های محروم روانه یزد می‌شوند

محرومیت‌های باور نکردنی حوزه بهداشت و درمان تقریباً در تمامی مناطق سیستان و بلوچستان و برخی مناطق استان‌های هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی بسیاری از مردم نا امید از درمان و سرگردان را به سوی یزد روانه کرده است.

بهبود حال بیماران فقط با یک یا چند نسخه، هزینه‌های پایین درمان در یزد، نحوه برخورد پزشکان یزدی و کادر درمان در یزد، ویژگی‌هایی است که تبلیغ و بیان آن توسط بیماران، هر بار گروه‌های بیشتری را روانه یزد می‌کند به نحوی که در بسیاری از موارد، مردم برای درمان بیماری‌های ساده نیز رنج سفر به خود می‌دهند و راهی یزد می‌شوند.

 

انتظار طولانی یزدی‌ها برای دریافت خدمات پزشکی

مطلب اغلب پزشکان یزد در یک یا دو خیابان یزد متمرکز شده و عصرها این دو خیابان مملو از جمعیتی است که نحوه پوشش، گفتار و حتی منتظر ایستادن آنها نشان می‌دهد که اینها مهمانانی از سایر استان‌های کشور هستند.

گذری بر کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مطب پزشکان، مردم را با جمع گسترده‌ای از بیماران و البته همراهان آنها مواجه می‌کنند به نحوی که گاه یک بیمار، هفت تا هشت همراه منتظر در کوچه و خیابان دارد.

همه این شرایط سبب شده مردم بومی و ساکن یزد، برای استفاده از امکانات و تجهیزات پزشکی، مدت‌ها در صف و نوبت بمانند و در این شرایط ویژه کرونایی، بسیاری از آنها به دلیل شلوغی مطب‌ها و بیمارستان‌ها، از درمان‌های غیرضروری که البته گذر زمان می‌توان آن را به مشکلی جدی تبدیل کند، صرف‌نظر کنند.

 

حکایت چراغی که به خانه رواست

شلوغی مطب‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها همچنین نوبت‌های طولانی برخی پزشکان حاذق که گاه تا سه ماه صف انتظار دارند، نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دولتی، مردم مهمان‌دوست و مهربان یزد را به این باور رسانده که «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است».

یکی از پزشکان حاذق یزدی گفت: ما در مقابل درمان بیماران مسئول و مکلف هستیم و برای درمان نمی‌توانیم به بومی یا مسافر بودن بیماران توجه نشان دهیم.

دکتر فروزان نیا ادامه داد: نمی‌توان از پذیرش بیماران غیربومی امتناع کرد یا برای بیماران بدحال بومی و غیربومی اولویت بندی در نظر گرفت اما یک راه چاره وجود دارد، آن هم رفع محرومیت در نقاط محرومی است که مردم آن به ناچار روانه یزد و سایر استان‌های نسبتاً برخوردار می‌شوند.

 

راهکار رفع مشکلات فعلی، رفع محرومیت در استان‌های محروم است

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت و درمان باید فکری اساسی برای مناطق محروم سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جنوب کرمان کند زیرا بعضی مراجعات به همکاران ما به واقع برای موارد پیش پا افتاده است اما چون بیمار نسبت به بیماری شناخت ندارد، دچار ترس و دلهره می‌شود و گاه تا هزار کیلومتر برای درمان یک بیماری ساده به یزد مراجعه می‌کند.

این موضوع بارها و بارها نه تنها توسط مسئولان حوزه بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس بلکه توسط رسانه‌ها به مسئولان وزارت بهداشت که سفرهای مکرری به یزد داشته‌اند، مطرح شده اما گویی گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد.

برخی مسئولان حتی این موضوع را افتخاری برای یزد می‌دانند و معتقدند یزدی‌ها باید از اینکه استانشان قطب پزشکی کشور است، خرسند باشند.

 

۴۰ درصد اعتبارات و امکانات درمانی یزد برای سایر استان‌ها هزینه می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد اعتبارات و امکانات حوزه بهداشت و درمان یزد برای سایر استان‌ها هزینه می‌شود.

محمدصالح جوکار بیان کرد: اینکه یزد را قطب پزشکی می‌نامند، جای بسی خرسندی است اما ما در شرایطی می‌توانیم قطب باشیم که زیرساخت‌ها به حد کافی آماده باشد، فناوری‌ها را به کار بگیریم و خدمات به شکلی ارائه شود که مردم یزد در صف درمان نمانند.

وی عنوان کرد: در جنوب شرق کشور متاسفانه خدمات مطلوبی برای درمان وجود ندارد و این امر سبب شده تا بیماران در این مناطق به یزد مراجعه کنند.

 

بیماران سرطانی یزد با این همه آوازه آواره استان‌های دیگرند

جوکار بیان کرد: قبول داریم که باید به هموطنان خود خدمات پزشکی و درمانی ارائه دهیم اما توان مالی و علمی استان یزد در حوزه پزشکی تنها در حال صرف شدن برای درمان است در حالی که از این توان باید برای تجهیز مراکز درمانی استفاده کنیم به عنوان نمونه، یزد با این همه آوازه در حوزه بهداشت و درمان، بیماران خود را برای تشخیص برخی سرطان‌ها راهی استان‌های دیگر می‌کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس تاکید کرد: در استان یزد باید برای فراهم کردن این امکانات اقدام جدی شود و البته معتقدیم باید مسیر خود را برای حفظ کردن عنوان قطب درمانی در بسیاری از حوزه‌ها را ادامه دهیم.

اینکه تمام توان علمی و اعتباراتی یزد در حوزه بهداشت و درمان صرف رسیدگی به درمان مردمی شود که دولت‌ها و مسئولانش، پیگیر پیش پا افتاده‌ترین امکانات پزشکی نبوده‌اند، شرایط را به نحوی پیش برده که امروز بسیاری از بیماران صعب العلاج یزد نه تنها برای تشخیص بلکه برای درمان‌هایی نظیر ید درمانی باید عازم اصفهان و سایر استان‌ها شوند.

به نظر می‌رسد اگر این بار سنگین که اکنون بر دوش یزد گذاشته شده، اندکی سبک‌تر شود، می‌توان بخشی از توان و اعتبارات را در آماده‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات صرف کرد.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.