حدیث روز :
امام صادق(ع) می فرماید : محبوب ترین برادران نزد من کسی است که عیب های مرا به من هدیه دهد.


» » » » توزیع داروهای بیماران کرونایی در یک سوم داروخانه‌های یزد

توزیع داروهای بیماران کرونایی در یک سوم داروخانه‌های یزد

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: تاکنون چهار موج از کرونا را پشت سر گذاشتیم اما موج پنجم امان همه را بریده است، بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر رسیده و ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر نیز تا کنون بر اثر این ویروس مرگبار، جان باخته اند و هفت هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران کووید نیز اکنون در شرایط سخت بیماری قرار دارند و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

با توجه به این که داروهای بیماری کووید ۱۹ در همه داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، توصیه مسئولان بخش درمان به بیماران نیازمند دارو، مراجعه به داروخانه‌های منتخب است زیرا در بازار آزاد شناسه کیفیت اصالت (IUD) دارو از بین رفته و سلامت آن قابل تضمین نیست.

چند روزی است که در فضای مجازی و برخی رسانه ها مطالبی مبنی بر نبود داروی بیماران کرونایی در استان یزد منتشر می شود، همین مسئله موجب شد تا  وضعیت تامین داروی مورد نیاز بیماران کووید را از  متولیان بهداشت و درمان استان مورد بررسی قرار دهد. 

در گفت و گوی با چند تن از مبتلایان به کرونا دلتا که دوران نقاهت خود را در منزل سپری می کنند و نتوانستند داروی غیربیمارستانی دریافت کنند، مبین آن بود که این افراد برای تهیه  دارو دچار سردرگمی شدند، چون انتظار داشتند که این داروها در تمام داروخانه یافت شود و همین امر موجب شد به این نتیجه برسند که دارو در استان کم یا نایاب است.

این در حالی بود که دارو بیماران کووید ۱۹ در داروخانه های منتخب استان یزد  توزیع می شود، به همین دلیل معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی شهید صدوقی برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان، لیست داروخانه منتخب را در فضای مجازی و رسانه های استان منتشر کرد که این اقدام با تاخیر همراه  بود.

در بازدیدی  میدانی شاهد تجمع افراد زیادی بود که نسخه به دست به دنبال تامین داروی کرونا برای بیمارشان بودند و گاهی جلوی پیشخوان نسخه پیچی صف طولانی بدون امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی دیده می شد.

در بعضی از داروخانه ها ازدحام به حدی است که کارکنان این مراکز را هم نگران می کند. آنها دایم از افرادی که نسخه هایشان را تحویل می دهند درخواست می کنند تا داروخانه را ترک و مدتی بعد مراجعه کنند.

این روزها وضعیت استان یزد نیز مانند دیگر مناطق کشور از  لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا خوب نیست و نقشه استان سراسر قرمز است و اکنون حدود ۶۸۵ مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های یزد بستری هستند که ۱۲۵ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می کنند.

 

داروهای بیماران کرونایی در داروخانه‌های منتخب عرضه می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه استان یزد کمترین مرگ و میر بیماران کرونایی کشور در پیک پنجم دارد، گفت: تلاش شده تا داروی این بیماران بدون دغدغه در اختیار آنها قرار گیرد و در این زمینه شهروندان نگرانی نداشته باشند.

محمدحسین مصدق افزود: داروهای ترزیقی در بیمارستان های استان و خوارکی ها در داروخانه ها توزیع می شود که  هر ۲ نوع این داروها در  استان موجود است و برای تامین دارو مشکلی وجود ندارد.

 وی خاطرنشان کرد: داروهای ترزیقی به علت اینکه باید تحت کنترل به بیماران ارائه شود ، فقط در بیمارستان تزریق می شود و بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به مراکز درمانی مشخص در بیمارستان ها مراجعه و دارو دریافت می کند.

 

توزیع دارو بیماران کرونایی در ۸۰ داروخانه استان

مصدق با بیان اینکه داروهای خوراکی بیماران کرونا از جمله فاویپیراوویر در ۸۰ داروخانه استان موجود است و گفت: از این تعداد ۴۰ داروخانه در شهر یزد و مابقی در شهرستان های استان است به گونه ای در داروخانه دور افتاده ترین شهرستان استان نیز دارو موجود است.

وی داروخانه های دکتر روحانی، رادمنش، سفلاییان، صالحی، عرب، کفیری، کرامتی، وکیل، هلال احمر، انتظاری، کریمی، حاتمی، رشیدی، بهروان، سرایانی و میرشمسی را  از جمله داروخانه های منتخب توزیع داروهای بیماران کرونایی نام برد.

 

ارسال داروی بیماران کرونایی به داروخانه های متقاضی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: هرکدام از داروخانه های استان اعم از دولتی و خصوصی که متقاضی توزیع داروهای خوراکی بیماران کرونایی باشند ، داروهای کرونایی برای آنها  ارسال و مجوز توزیع به آنها داده می شود.

 وی با بیان اینکه  استان یزد در زمینه خرید و توزیع متمرکز داروهای کرونایی خوب عمل کرده است ، افزود: داروهای رمدسیور و فاویپیراویر و اکتیمرا بصورت متمرکز خریداری و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه برای رفاه حال بیماران تعداد داروخانه‌های توزیع داروهای کرونایی در استان  افزایش یافته است، گفت: در تمام داروخانه‌های شبانه روزی استان داروهای بیماران کرونایی توزیع می شود.

مصدق افزود: شهروندان در هر ساعت به نزدیک‌ترین داروخانه شبانه روزی نزدیک خود مراجعه و داروهای خود را دریافت کنند و برای پیشگیری از شیوع از کرونا برای تهیه دارو در یک داروخانه تجمع نکنند.

 

نظر مسوولان فنی داروخانه ها در مورد داروهای کرونا

مسوول فنی داروخانه شبانه روزی دکتر چمران یزد گفت: هم اکنون داروهای خوارکی بیماران کرونایی در این داروخانه وجود دارد و در زمینه کمبود داروی خاصی  وجود ندارد.

الهام کارگر افزود: طی هفته گذشته در یکی ۲ روز داروهایی این بیماران و همچنین در زمینه سرم با کمبودهایی روبرو شدیم که این مشکل رفع و سرم و داروی مورد نیاز به سرعت تامین شد.

مسوول فنی داروخانه شبانه روزی دکتر امامزاده ای هم گفت: دارو بیماران کرونایی در داروخانه های که لیست آنها از سوی معاونت غذا و دارو  استان اعلام شده موجود است.

زهرا دوست حسینی افزود: اکنون در داروخانه شبانه روزی امامزاده ای داروهای خوارکی این بیماران موجود است و شهروندان باید برای دریافت دارو حتما نسخه پزشک داشته باشند چون این داروها خاص است و بدون نسخه ارائه نمی شود.

وی با بیان اینکه ظرف هفته گذشته در مدت یک روز با کمبود دارو بیماران کووید ۱۹ مواجه شدیم ،تصریح کرد: اکنون در این زمینه مشکلی وجود ندارد و داروهای ترزیقی بیماران کرونایی در بیمارستان ها ارائه می شود به همین دلیل در داروخانه ها موجود نیست.

دوست حسینی خاطرنشان کرد: شهروندان برای دریافت داروهای بیماری کووید باید به داروخانه های که لیست  آنها اعلام شده مراجعه کنند زیرا همه داروخانه این داروها را ندارند.

محسن حرازی‌زاده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد هم گفت: داروهایی خوارکی بیماران کرونایی در داروخانه این جمعیت موجود است و شهروندان در صورت داشتن نسخه پزشک می توانند داروی بیماران خود را دریافت کنند.

 یکی از افراد که برای تهیه داروی بیمار کرونایی به داروخانه شبانه روزی فرخی یزد مراجعه کرده بود گفت : من برای تهیه دارو برای همسرم به چند داروخانه مراجعه کردم که موجود نبود.

حسبن دهقانی اظهار داشت: بعد از سردرگمی چند ساعته متوجه شدم که این دارو در همه داروخانه موجود نیست بلکه باید به داروخانه های منتخب مراجعه کنم  و انتظار این است که فهرست داروخانه های منتخب به گونه ای اطلاع رسانی شود که شهروندان در جریان قرار گیرند و دچار سردرگمی نشوند.

دیگر شهروند یزدی که برای دریافت دارو به داروخانه چمران مراجعه کرده بود گفت: از مسوولان انتظار داریم در این شرایط سخت به داد مردم برسند هر طور است دارو مورد نیاز را در دسترس بیماران قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: من به سه ساعت در صف منتظر دریافت دارو بودم تا بالاخره دارو دریافت کردم و معاونت غذا و دارو باید لیست داروخانه های منتخب توزیع کننده داروهایی کرونایی را زودتر اعلام می کرد، زیرا خیلی افراد چندین داروخانه رفتند تا توانستند داروی خود را تامین کنند.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.