حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.


» » » » علت بیماری های گوش، عفونت آن در کودکی است

علت بیماری های گوش، عفونت آن در کودکی است

کاوش نیوز: دکتر 'محمدحسین برادران فر' افزود: بیماری های گوش، انواع مختلفی دارد که 'کری ناگهانی' یکی از آنهاست به این شکل که فرد به طور ناگهانی دچار کاهش ناشنوایی حسی و عصبی می شود که علائم آن سرگیجه و وزوز گوش است.

*** حداکثر 2 هفته برای درمان کری ناگهانی، فرصت دارید
این جراح سر و گردن، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی سینوس و قاعده جمجمه، دوران طلایی درمان این بیماری را 10 تا 14 روز بیان کرد و هشدار داد: اگر طی این مدت به پزشک مراجعه و درمان نشود امکان برنگشتن شنوایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آماری از مبتلایان به این نوع بیماری گوش در استان در دست نیست افزود: کری گوش در همه سنین وجود دارد و پاسخ به درمان در سنین زیر 15 سال و بالای 65 سال خیلی کمتر است.
دکتر برادران فر، عوامل تشدید کری ناگهانی را دیابت بالا ، بیماری های سیستمیک و بیماری های عروقی بیان کرد و افزود: تشخیص زود هنگام، مهمترین عامل درمان کری ناگهانی است.
این پزشک متخصص، علائم کری ناگهانی را در مرحله نخست سرگیجه خفیف و وزوز گوش بیان کرد و گفت: از آنجا که در این شرایط، فرد به شنوایی خود توجه نمی کند و علت آن سالم بودن یکی از گوش هاست ممکن است تا مدتی خبردار نشود، از این رو در صورت داشتن وزوز گوش و سرگیجه باید شنوایی خود را تست کند .
این متخصص گوش، گلو و بینی، تشخیص زودهنگام و درمان سریع را توصیه کرد و گفت: یکی از راههای ساده برای تشخیص کری گوش، گوش دادن به گوشی تلفن با هر دو گوش است که باید میزان شنیدن صدا در هر دو گوش یکنواخت باشد.
وی تنها درمان کری گوش را ' کورتن ' دانست و گفت: این بیماری نیاز به جراحی ندارد.

*** برداشت های نادرست از شست و شوی گوش
این متخصص در ادامه، به شست و شوی گوش اشاره کرد و گفت: برخی از مردم تصور می کنند اگر گوش را شست و شو دهند باید این شست و شو برای همیشه ادامه داشته باشد که این تصور نادرست است.
وی افزود: کسانی که به جرم گوش مبتلا می شوند مستعد آن هستند و به عبارت ساده تر گوش آنها جرم ساز است.

*** رابطه درد گوش و دندان درد
وی به ارتباط بین دردگوش و دندان درد اشاره کرد و یادآور شد: چون اعصاب حسی گوش و دندان، یکیست ممکن است فردی دندان درد باشد اما درد گوش را حس کند.
به گفته این متخصص، ممکن است درد از ناحیه دندان باشد ولی در گوش حس شود، همچنین دندان عقل ممکن است موجب درد گوش شود حتی اگر دندان ما درد نکند.
دکتر برادران فر اظهار داشت: عفونت دندان ، مفصل فکی را دچار التهاب می کند و افراد هم مبتلا به درد مفصل فکی می شوند که ممکن است به صورت تیر کشیدن در گوش حس شود.
وی گفت: عفونت های گوش باید به صورت صحیح درمان شود ، از ضربه زدن به گوش پرهیز کنیم و چیزی به داخل گوش خود فرو نکنیم.

*** علت بیشتر مراجعات، کری ناگهانی است
این متخصص گوش، گلو و بینی، بیشترین مراجعات بیماران این بخش را کری ناگهانی گوش بیان کرد و گفت: مراجعه برای بیماری های گوش در فصول سال فرق می کند، در فصل پاییز و زمستان، بیشتر مراجعه کنندگان در زمینه عفونت های گوشی و سینوزیت هستند و در فصل بهار و تابستان هم بیشتر مراجعات از حساسیت و آلرژی و بیماری های تنفسی و گرفتگی بینی است.
وی بیماران را از استفاده از گوش پاک کن برای رفع خارش گوش برحذر داشت و گفت: بهتر است بعد از استحمام از سشوار برای خشک کردن گوش استفاده شود.

*** افزایش شیوع سرطان حنجره در میان زنان
برادران فر با اشاره به بیماریهای حلق و حنجره هم گفت: شیوع آن در حال افزایش است و مهمترین سرطان های ناشی از این بیماریها سرطان های حنجره و زبان است.
وی علت اصلی سرطان حنجره را الکل و سیگار بیان کرد که شیوع آن در سالهای اخیر در بین زنان افزایش یافته است.
این متخصص یادآور شد: در زمینه ابتلا به سرطان حنجره، پیش از این نسبت مردان به زنان پنج تا 6 برابر در مردان بود اما الان سه یا 2 برابر است.
وی علت را گرایش بیشتر زنان به مصرف سیگار بیان کرد و گفت: پرهیز از سیگار و الکل و مواد صنعتی در مبتلا نشدن به سرطان حنجره موثر است اما غذای داغ یا چای داغ موجب سرطان مری می شود و ربطی به سرطان حنجره ندارد.

*** گرفتگی صدا، علامت شایع سرطان حنجره
وی گرفتن صدا را علامت شایع سرطان حنجره دانست و گفت: باید بررسی شود سرطان در کدام نقطه درگیر شده است، همچنین توده در گلو یکی از علائم آن است و در مرحله نهایی هم بلع غذا با مشکل روبرو می شود.
این پزشک متخصص، راه درمان را جراحی ذکر کرد که می تواند با پرتو درمانی و شیمی درمانی، همراه باشد ضمن آنکه سرطان حنجره در مردان شایعتر است.

***ارتباطی میان آواز خواندن و سرطان حنجره نیست
وی با بیان اینکه برخلاف تصورات عامه ، آواز خواندن هیچ ربطی به سرطان حنجره ندارد، تصریح کرد: آواز در ایجاد ندول های حنجره اثر می گذارد و موجب گرفتگی صدا می شود اما خوش خیم است و سرطان نیست.
وی اظهار کرد: اگر گرفتگی صدا تا دو هفته بهبود نیافت باید حنجره را بررسی کرد.

*** بیماری های شایع بینی در استان یزد
وی به بیماریهای بینی اشاره کرد و گفت: آنچه در این بخش در استان یزد شایع است سینوزیت ، پولیت، آلرژی و حساسیت است.
به گفته وی در آلرژی و حساسیت ، آلودگی هوا باعث تشدید آن می شود ضمن آنکه خشک بودن هوا هم تاثیرگذار است.
دکتر برادران فر اظهار کرد: پولیت و سینوزیت هم نسبتا شیوع بالایی دارد که می تواند یکی از عوامل آن ابتلابه آلرژی و حساسیت و سرما خوردگی های مکرر باشد.
وی پیشگیری از سرماخوردگی را در این زمینه مهم دانست و گفت: اگر فردی دچار سینوزیت شد باید درمان به موقع و کافی انجام دهد .

*** 60  تا 70 درصد مراجعه کنندگان، غیر بومی هستند
این متخصص گفت: 60 تا 70 درصد مراجعه کنندگان بیماری های گوش، گلو و بینی در این استان ، غیر بومی هستند اما این یک امتیاز است و باید آن را قدر دانست.
وی با بیان اینکه استان یزد بعد از تهران با حجم پزشکان متخصص و فوق تخصص در همه بخش های پزشکی روبروست افزود: وجدان کاری پزشکان و اعتماد مردم به آنها موجب راهی شدن بیماران غیر بومی به استان می شود .


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.