حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: محمدمهدی جوادیان زاده در اتاق فکری که با حضورکارشناسان و صاحب نظران حوزه آب با بیان اینکه ایده گردشگری آب در بافت سنتی یزد مشمول گذشت زمان شده و آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است، اظهار داشت: امیدواریم با این اتاق فکر و استفاده از برنامه ها و پیشنهادات کارشناسان در حوزه های مرتبط با بحث سازه های تاریخی آبی چه از منظر میراث ملموس و یا از منظر ناملموس بتوانیم این ایده را به خوبی به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی گردشگران داخل و خارج، از حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک گفت: ما پتانسیل آن را داریم که این سازه ها را در کنار هم قرار داده و گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و به صورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

جوادیان زاده افزود: این طرح، یک مشاهده مشارکتی از یک سیستم اجتماعی تکنیکی و به نوعی یک کتاب آموزشی به صورت شفاف است که روایت آب را از گذشته که از مسجد شروع می شده از بازار و مدرسه گذر کرده و به خانه ها و آسیاب می رسیده و از انرژی آن استفاده می شده را نشان می‌دهد ودر این مسیر با سنن و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد باستان آشنا شده و نشان از آن است که آب در گوشه گوشه زندگی از گذشته تا کنون جریان داشته، دارد و خواهد داشت.

 

گردشگری آب یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است

کارشناس مطالعات مرکز بین المللی قنات نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه گردشگری آب یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است، گفت: گردشگری آب مشاهده مشارکتی است هم به لحاظ سیاستگذاری هم به لحاظ گردشگری و از ابتدا تا آخر مسیر، اهمیت آب و مسئله بحران آن به گردشگر القا می شود.

عباسعلی فقیه خراسانی، بحث سازگاری و مدیریت یکپارچگی منابع آب را از مباحث مهم این طرح دانست و گفت: در این طرح می توان از گذشته برای حل مشکلات منابع آبی امروز درس گرفت و برنامه سازگاری را مدیریت کرد.

وی به ابعاد مورد توجه در طراحی مسیر گردشگری اشاره کرد و بعد زیبایی شناختی، معماری، آموزشی، تفریحی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی را از این ابعاد برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با مشارکت همه جانبه کارشناسان و نهادهای سیاستگذاری بتوانیم صنعت توریسم را نیز رونق دهیم.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.