حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : هيچ بنده اى عالم نباشد تا اين كه به بالا دست خود حسد نبرد و زير دست خود را خوار نشمارد.


» » » » اقتصاد ایران در نیمه دوم ۱۴۰۰ به ثبات نسبی می‌رسد

اقتصاد ایران در نیمه دوم ۱۴۰۰ به ثبات نسبی می‌رسد

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس: عباس علوی راد در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی ایران از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: مرور تاریخ به ما می‌گوید عمده مشکلات اقتصادی، شامل تکانه‌های ارزی، افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصادی، در دوره دوم دولت‌های مستقر پس از جنگ تحمیلی رخ داده است. دولت اول، انتهای چهار سال نخست مجدد رأی می‌خواهد، پس شرایط رو به بهبود خواهد بود.

وی افزود: در انتهای نیمه اول سال ۱۴۰۰ دولت جدید مستقر خواهد شد. صرف‌نظر از اینکه دولت جدید از کدام طیف سیاسی باشد به طور اجتناب‌ناپذیر در مورد بسیاری از مناقشات بین‌المللی به مسئولیت‌پذیری، شفافیت و قطعیت بیشتری در مواضع خود خواهد رسید ازاین‌روی می‌توانیم شاهد حرکت رو به بهبود اقتصاد باشیم.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: با آغاز واکسیناسیون کرونا و فروکش کردن بحران کرونا در کشور ما و کشورهای همسایه نیز عامل مهمی بر بهبود وضعیت اقتصادی است. حتی با یک نگاه خیلی بدبینانه نسبت به رفع کامل یا کاهش تحریم‌ها، کشور از ضربه سنگین وارد شده به صادرات غیرنفتی ناشی از بحران کرونا در نیمه اول سال ۱۳۹۹ عبور خواهد کرد.

علوی راد ریکاوری بخش خدمات در سال ۱۴۰۰ را نیز دلیلی بر مطلوب شدن وضعیت اقتصاد عنوان کرد و ادامه داد: خدمات، تنها بخشی است که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منفی بودن رشد ارزش‌افزوده آن در 9 ماهه سال ۱۳۹۹ را گزارش کرده‌اند. این بخش حدود نیمی از کیک تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران را پوشش می‌دهد که احتمال ریکاوری آن بسیار زیاد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از همه‌ی موارد فوق، چنانچه دولت ۱۴۰۰ نخواهد یا نتواند چرخه خطاهای سیستماتیک دولت‌های پس از جنگ تحمیلی در اقتصاد ایران را متوقف نماید، کشور ما پس از یک دوره ۵ تا ۶ ساله مجدداً وارد فاز بی‌ثباتی و تکانه‌های مختلف اقتصادی خواهد شد.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.