حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : دانشمندى كه از علمش استفاده شود ، از هفتاد هزار عابد بهتر است.


» » » » بارش باران، بافق را جانی دوباره داد

بارش باران، بافق را جانی دوباره داد

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: باران این موهبت الهی، نه تنها طبیعت که جان آدمی را نیز زنده و شاداب می سازد؛ با ریزش باران، همه چیز بوی زندگی و حرکت و نشاط می گیرد، سبزه زارهای باصفا و کشتزارهای زیبا همه به برکت نزول باران، زینت بخش زمین می شوند و حتی بیابان ها و کویرهای خشک پر از خاک و ماسه هم با بارش باران به سبزه زار و دشت زیبا تبدیل می شود.

امسال شاهد بارندگی‌های بسیار خوبی در شهرستان بافق و به ویژه مناطق روستایی و جاری شدن سیل و راون آب‌ها و آبگیری بندهای خاکی منطقه بودیم که بخش مهمی از نیازهای آبی را برای حوزه کشاورزی، دامداری و رونق تولید محصولات زراعی ، باغی و تولید فراوردهای دامی در سال جاری و یکی – دو سال آینده تامین کرده است.

 

پاک شدن چهره بافق از غبار و آلودگی

از آغاز سال آبی یعنی ابتدای پاییز (مهرماه) تا نیمه ماه پایانی این فصل، از بارندگی تاثیرگذار در شهرستان بافق خبری نبود به طوری‌که همه مردم به خصوص قشرکشاورز و دامدار نگران بودند اما بارش کم سابقه ۳۵ میلیمتری اخیر در مرکز شهرستان و ۶۴.۸  میلیمتری در دهستان سبزدشت و روستاهای منطقه، باعث شادمانی اقشارمختلف مردم و لطافت هوای کویری و غبار گرفته این شهرستان شد.

گرچه سال ۹۸ به ویژه ابتدای فصل بهارنسبت به سال‌های ماقبل نزولات جوی نسبتا خوب بود اما سبب جبران خشکسالی‌های ۲ دهه اخیر نمی‌شد اما بارندگی‌های یک‌ماه اخیر( آبان و آذر) به خصوص بارش باران ۲ روز گذشته درفصل پاییز امسال بی سابقه بود و سالی پر رونق را درسالجاری و سال ۱۴۰۰ برای مردم خشکسالی زده این منطقه نویدمی‌دهد.

 

۲۵۰ میلیمتر بارندگی در پاییز ۹۹

رییس ایستگاه هواشناسی شهرستان بافق گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۷ آذر ۹۹،  ۲۵۰.۳ میلیمتر بارندگی در شهرستان ثبت شد در حالی که سال قبل در این بازه زمانی میزان بارندگی‌ها ۸۰.۱  میلی متر بود که در واقع یک نوع رکوردشکنی در فصل پاییز است.

محمود یحیوی زاده افزود: بیشترین بارندگی‌های فصل پاییز به ترتیب با ۹۵.۳ در روستای باجگان، ۶۴.۸ در دهستان سبزدشت،۵۵.۳ در دهستان کوشک و ۳۵.۲ میلیمتر مربوط به شهر بافق بوده است.

 

 خوشحالی کشاورزان و دامداران

یکی از مرتعداران دهستان سبزدشت بافق که دارای ۲۳۰ راس گوسفند است گفت: نگهداری دام در سال‌های خشک بدون بارندگی سخت و زیانده است و دامداران هم گوشفندان خود را زیر قیمت به فروش می رسانند.

حسین عبداللهی افزود: نزول رحمت الهی در فصل پاییزعلاوه بر اینکه گرد و غبار را از گیاهان مراتع  زدود، چرای دام را نیز آسان کرد ضمن اینکه باعث می‌شود تا بذر علوفه به زیر خاک برود و در فصل بهار و تابستان با رویش آنها مراتع غنی و تولیدات گوشت و فراوردهای لبنی زیادتر شود و دامدار حاصل دسترنج خود را از برکت نزولات آسمانی به دست آورد.

وی به وسعت مرتع دشت "لرد شیطور" شهرستان هم اشاره و بیان کرد: وقتی باران به وفور و در وقت خود ببارد این دشت، سرسبز می‌شود که علاوه بر تامین علوفه برای دام ، فضایی سرسبز، لطیف و دل انگیز برای مسافران، رهگذران ، علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می‌آورد.

به گفته این فعال حوزه دامداری، این بارش ها همچنین موجب افزایش مراتع  و تولید بیشتر علوفه  می‌شود و در نتیجه تولیدات دامی مانند گوشت قرمز، شیر و پشم نیز افزایش خواهد یافت؛ افزایش بارندگی علاوه بر بهبود کیفیت علفزارها به همان مقدار برای گیاهان دارویی نیز تاثیر مثبت دارد.

عبداللهی وسعت دشت شیطور را سه هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: در شرایط ترسالی بیش از سه هزار راس دام سبک در این پهنه چرا می‌کنند ضمن اینکه در سه دهه قبل این دشت چراگاه دهها راس دام سنگین مانند گاو و شتر نیز بوده است.

یک کشاورز بافقی هم با بیان اینکه آب و خاک زراعی این شهر شور است و تابستان‌هایی گرم و خشک دارد گفت: از آنجایی که خشکسالی‌های ۲۰ سال گذشته سبب شوری بیش از حد خاک کشاورزی شده است بارندگی‌های فصل پاییز امسال سبب شد اراضی تا حد زیادی شسته شده و از شوری آن کاسته شود.

علی حفیظ زاده اضافه کرد: شوری خاک محدودیت‌هایی برای گیاهان ایجاد می‌کند اما بارندگی‌ها باعث شستشوی درختان، لطافت آنها  و گذر شوری از سطح خاک به انتهای ریشه می‌شود و درخت و گیاه می تواند با آب شیرینِ باران به حیات خود ادامه دهد.

وی که در حوزه نخل و پسته کاری فعال است بیان کرد: این درختان که ریشه‌های عمقی دارند در فصل پاییز و زمستان به آب زیادتری نیاز دارند تا در فصل تابستان با آبیاری معمولی شاداب باشند و ثمره آنها نیز مرغوبتر است.

حفیظ زاده خاطرنشان کرد: با نزول رحمت الهی که این روزها شاهد بودیم پنج هکتار دیگر از زمین‌های زراعی خود را آماده کشت گندم، جو و علوفه دام پرواری کرده‌ام.

 

آبگیری بندهای خاکی بافق با بارندگی‌های پاییزی

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر به طور میانگین ۷۰ درصد بندهای خاکی شهرستان آبگیری شد گفت: بند خاکی حسن آباد ، شهید بهشتی قطرم و پخش سیلاب دشت شادکام به طور کامل آبگیری شد.

کمال کریمی حجم بندخاکی حسن آباد را ۴۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: این سد در سال آبی جاری ۲ بار آبگیری و تخلیه و جذب سفره های آب زیر زمینی شده است.

به گفته وی سد شیطور و بندخاکی بشکان هم در بارندگی‌های ۲ روز گذشته حدود ۵۰ درصد آبگیری شد.

این مسوول تصریح کرد: با ساخت  بند خاکی از  ورود سیلاب ، روان آب‌ رودخانه‌های فصلی  به روستاها، راه‌های ارتباطی، جاده و معادن منطقه جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه کم آبی از عمده ترین مشکلاتی است که کشاورزان و دامداران شهرستان با آن روبرو هستند افزود: با پیشرفت‌های حاصله در حوزه آبخیزداری روش‌های قابل اتکایی برای جلوگیری از هدررفت آب ابداع شده که یکی از این شیوه  ها احداث بندهای خاکی است.

کریمی ادامه داد: این بندها خاکی علاوه بر مزایای یادشده تاثیر زیادی  بر میزان آب‌دهی قنات‌ها و چاه‌های آب دارد و سبب رونق فعالیت کشاورزی به ویژه پسته‌کاری ، پرورش نخل و زعفران کاری می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی بافق تصریح کرد: همچنین بندهای خاکی نقطه اتکا زمین برای مقابله با کم آبی است که با استفاده از دیواره ها و سرریزهای بتنی و با هدف ذخیره آب و بهبود وضعیت بهره برداری از مراتع و تامین آب، استفاده بهینه می‌شود.

به گفته وی، احداث بندهای خاکی در مراتع به عنوان منابع آب شرب موقت منجر به استفاده بهتر از مراتع و کنترل سیلاب در آن مناطق خواهد شد.

کریمی تصریح کرد:یکی از کانونهای ریزگرد در شهرستان بافق ، «منطقه کودگوار» و اطراف آن  به وسعت پنج هزار و ۷۰۰ هزار هکتار است که با بارش اخیر و جاری شدن روان آبها، بیشتر این کانون مملو از آب شده که برای مدت‌ها ،خطر ریزگردها در این منطقه بر طرف شد.

 

بارش پاییزی ۷۵ میلیارد ریال به شهرستان بافق خسارت زد

دبیر ستاد مدیریت بحران فرمانداری بافق گفت: بارش‌های ۴۸ ساعت اخیر مبلغ ۷۵ میلیارد ریال به راه‌های روستایی، جاده‌های مواصلاتی، قنوات و راه‌های بین مزارع خسارت وارد کرد.

حسن تفکری اضافه کرد: هر سال بعد از بارندگی های رگباری هرچند کوتاه مدت، آبنمای مسیر برکوییه به بشکان، جاده‌های قطرم و حسن آباد و برخی پل‌های محورهای مواصلاتی روستاهای بافق دچار خسارت می‌شود که ۲۰ میلیارد ریال برای اصلاح و مرمت آن‌ها لازم است.

وی خاطرنشان کرد: در سیل ماه آبان ۹۹ بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال به راه‌های روستایی خسارت وارد شد که اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان درمدت زمان کوتاه با ماشین آلات، امکانات و منابع داخلی خود، این راه‌ها را مرمت کرد.

تفکری،آبگرفتگی معابر شهری را ناچیز دانست و افزود: حفر ۱۴۰ چاه جذبی از سوی شهرداری و روکش ۱۱۰ هزار متر مربع روکش آسفالت و تدابیر دیگر و حضور مداوم نیروهای خدمات شهری سبب شد که مردم شاهد کمترین آب گرفتگی در سطح شهر باشند.

 

۱۱۰ هزار متر روکش آسفالت معابر

شهردار بافق هم به روکش آسفالت بیش از ۱۱۰ هزار متر مربع از معابر شهر بافق از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و گفت: این حجم روکش آسفالت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش دارد.

سیدعلی نوروززاده  افزود: با توجه به مشکلات چند دهه اخیر در زمان بارندگی، همچنین طرح دفع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی در محدوده خیابان شیخ محمدتقی بافقی و برخی خیابان‌های حادثه خیز، از آبان ماه سالجاری با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال آغاز  و اجرایی شد.

 

تاثیر مطلوب بارندگی بر بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: بارش ‌های اخیر باعث توسعه سطح زیر کشت برخی محصولات زراعی ، افزایش تولید و کیفیت محصولات زراعی و باغی ‌شد.

علی اکبر رحمتیان سطح زیرکشت گندم، جو، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان دارویی را به ترتیب ۲۵۰ هکتار، ۲۰۰ ، ۲۰۰ . ۶.۵ هکتار اعلام کرد: و افزود: با بارش باران‌های اخیر سطح زیر کشت این محصولات به همین ترتیب ، ۵ درصد،۷، ۱۵ و ۱۰ درصد افزایش می یابد ضمن اینکه کشت عدس سیاه در منطقه سبزدشت که چندسالی به خاطر خشکسالی از رونق افتاده بود امسال در سطح یک هکتار آماده کشت شد.

وی تصریح کرد: تاثیر باران درفصل پاییز و زمستان برای مزارع زیر کشت زعفران بسیار مفید است و در صورت تدام بارش‌ها این مزارع از آبیاری بی نیاز خواهد بود زیرا این محصول فقط در این ۲ فصل مذکور به آبیاری نیاز دارد.


به کانال خبری« کاوش نیوز»در تلگرام بپیوندید

ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.