حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان ميرود.


» » » » چرای بی‌رویه دام سهم ۱۵درصدی در بیابانزایی استان سمنان دارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: چرای بی رویه دام با سهم ۱۵.۲ درصدی از جمله عوامل انسانی است که بیشترین نقش در بیابانزایی این استان را دارد.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: علی اصغر جلالی ابراز داشت: تغییر کاربری اراضی غیر اصولی سهم ۰.۱۵درصدی، بوته‌کنی سهم ۰.۲۴ درصدی، افت سطح سفره آب‌های زیر زمینی سهم ۳.۰۷درصدی و عدم مدیریت صحیح اراضی سهم ۰.۱۴ درصدی در بیابانزایی در استان سمنان دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: اقلیم، شرایط ژئومرفولوژیکی و  محدودیت‌های کمی و کیفی منابع آب و خاک از جمله عوامل طبیعی بیابانزایی در استان سمنان هستند.

وی اضافه کرد: اقلیم سهم ۵۸ درصدی، شرایط ژئومرفولوژیکی سهم ۶.۲ درصدی و  محدودیت‌های کمی و کیفی منابع آب و خاک سهم ۱۷ درصدی در بیابانزایی استان سمنان دارند.

جلالی تصریح کرد: نابودی پوشش گیاهی و منابع تولید علوفه،  افزایش رواناب سطحی و خطر سیل، شور شدن اراضی و کاهش حاصلخیزی خاک و تولید مزارع تحت تاثیر گردو غبار، فرسایش بادی و افزایش گرد و غبار در سطح منطقه  و نابودی منابع آب و افت سطح آب زیر زمینی از جمله پیامدهای بیابانزایی است.

وی بیان کرد: تخریب و ایجاد خطر در خطوط مواصلاتی، نابودی حیات وحش و زوال محیط زیست  و افزایش بیماریهای مانند بیماریهای تنفسی در اثر گرد و غبار حاصل از فرسایش بادی از دیگر پیامدهای بیابانزایی است.

وی یادآور شد: سال گذشته  از محل صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات اجرایی مقابله با بیابانزایی، گرد و غبار و فرسایش بادی در استان سمنان مصوب شد که با تخصیص اعتبارعملیات اجرایی بیابانزدایی در هفت شهرستان استان سمنان انجام شد.

جلالی اظهار داشت: آبیاری نهالکاری‌های سال‌های گذشته در وسعت چهار هزار و۵۰۰  هکتار، مدیریت رواناب همراه با عملیات زیستی در وسعت یکهزار و ۲۰۰ هکتار، مدیریت جنگل‌های دست کاشت بیابانی  در وسعت یکهزار و ۳۲۵ هکتار از جمله اقدامات بیابانزدایی در سال گذشته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: احداث بادشکن غیرزنده بر روی تپه های ماسه ای به وسعت  ۴۰ کیلومتر و اجرایعملیات قرق و مدیریت چرا در وسعت هفت هزار و ۴۰۰ هکتار از دیگر اقدامات بیابانزدایی در استان در سال گذشته است.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.