حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : سخن طيّب و پاكيزه را از هر كه گفت بگيريد ، اگرچه او خود ، بدان عمل نكند.


» » » » کمبود شدید محیط‌بان در پایتخت تنوع زیستی کشور نسبت به استانداردهای جهانی احساس می‌شود

استان سمنان را می‌توان پایتخت تنوع زیستی در کشور دانست و زیست گونه‌های جانوری در این عرصه حاصل نیم قرن تلاش محیط‌بانانی است که با عشق از محیط زیست حفاظت می‌کنند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم: این استان دارای 160 گونه پرنده، 50 گونه از رسته پستانداران، 40 خزنده و 6 دوزیست است.

زیست هر هشت گونه گربه‌سان موجود در اقلیم کشورمان در زیستگاه‌های استان سمنان موضوعی است که این استان را ممتاز کرده است و این مهم تنها با حضور محیط‌بانانی غیور محقق شده است.

محیط‌بانی شغلی که زندگی در طبیعت و طبیعت‌گردی را به همراه دارد اما پر از سختی‌ها و مشقت‌هایی است که تنها عاشقان محیط زیست می‌توانند از پس انجام آن برآیند.

شغلی که با خطرات بسیاری همراه است و تا امروز نیز تعدادی زیادی از محیط‌بانان تنها به خاطر حفاظت از محیط زیست و حیات وحش به شهادت رسیدند.

اگر تعداد شکارچیان غیرمجاز در ایران کمتر شود، امنیت شغلی محیط‌بانی بیشتر شده و این افراد زمان بیشتری را برای رسیدگی به محیط زیست و یاری رساندن به گونه‌های در حال انقراض کشورمان خواهند داشت.

 

فعالیت 116 محیط‌بان در استان سمنان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تعداد 116 محیط‌بان از 2 و نیم میلیون هکتار پهنه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان سمنان حفاظت می‌کنند و این تعداد تقریبا یک هشتم استانداردهای حفاظتی در دنیا است.

امیر عبدوس اظهار داشت: اما علی‌رغم همه محدودیت‌های منابع انسانی و منابع مالی محیط‌بانان استان سمنان موفق شده‌اند در سایه تلاش و پشتکار و همت مضاعف، در طول نیم قرن حفاظت از زیست بوم‌های استان به گونه‌ای عمل کنند که هیچ یک از گونه‌های جانوری در استان سمنان به انقراض نرسیده و این استان از نظر تنوع زیستی و جمعیت در رده پستانداران با فاصله بسیار زیاد مقام اول را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه این موفقیت‌ها حاصل بهره‌گیری از روش‌های نوین حفاظت مبتنی بر رویکرد زیست بومی است خاطرنشان کرد: در این رویکرد مدیریتی، اتکای مدیران زیست‌بوم‌ها بیشتر بر مشارکت مردم و جوامع بومی متمرکز می‌شود و منافع حاصل از حفاظت زیست‌بوم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: اقدامی که با توسعه امکانات و جاذبه‌های طبیعت‌گردی و بوم‌گردی در قالب اجرای طرح‌های تفصیلی مدیریت مناطق تحت حفاظت استان سمنان موجی از مشارکت مردمی را در این مناطق به همراه داشته و در حفظ تنوع زیستی آنها نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

حفاظت از محیط زیست موضوعی است که همه مردم باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند و در این راه سازمان‌های مسئول و به ویژه محیط‌بانان را یاری دهند.

حیات وحش نیز به اندازه انسان‌ها از زمین و منابع آن حق استفاده دارند و از این رو روا نیست برای زیست بشر مأمن حیات وحش ناامن شود.

مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های محیط زیست و مهم‌تر از آن گونه‌های جانوری امری بسیار ضروری است موضوعی که محیط زیست استان سمنان در دستور کار قرار داده و تلاش کرده تا سود حفاظت از محیط زیست در سفره‌های مردم احساس شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.