حدیث روز :
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : محبوب ترین کارها نزد خدا با دوام ترین آنهاست گرچه ا ندک باشد.


» » » » دعوتنامه‌ای که چالش به پا کرد/ تبلیغات غیرمجاز با طعم دوسیب

چالش شایستگی و شفافیت برای عضویت در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در حالی به راه افتاد که برخی داوطلبان از شفاف‌سازی برنامه‌ها و هزینه‌ها طفره می‌روند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: همه چیز با یک کارت دعوت شروع شد و داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در سراسر کشور از جمله مازندران به یک چالش جدید و جذاب دعوت شدند، چالشی که می‌تواند سنگ بنای یک جریان سازی انقلابی و مطالبه گری عمومی باشد.

چالش شایستگی و شفافیت و پاسخگویی برای نامزدهای انتخابات شوراهای شهر که در جنبش مردمی «ازما»، کلید خورد اکنون به یک مطالبه مردمی مبدل شده است.

طی روزهای اخیر شمار زیادی از داوطلبان شوراهای اسلامی در مناطق مختلف کشور و مازندران در این چالش جدید ثبت نام کردند تا با پاسخگویی به سوالات مختلف، برنامه‌هایشان را صادقانه با مردم در میان بگذارند.

هدف گذاری ها، برنامه‌ها و اولویت‌ها، برنامه‌ها برای درآمد پایدار شهرداری، حذف هزینه‌های غیرضروری، تحلیل داوطلبان از چرایی تخلفات مالی در برخی شهرداری‌ها و شوراها، راهکارها برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای شهر، برنامه‌ها برای شفاف سازی امور و اطلاع رسانی مستمر به موکلان از جمله پرسش‌هایی است که در این چالش از داوطلبان پرسیده می‌شود.

همچنین سازوکارهای داوطلبان برای دریافت نظرات مردم و ارتباط با نخبگان و مهمتر از همه میزان هزینه کرد آنان در انتخابات و حامیان مالی از دیگر سوالاتی است که طرح می‌شود.

حسین زحمتکش رئیس ستاد مردمی صلح و حقوق بشر آیت الله رئیسی در مازندران اظهار داشت: شفافیت به دلیل بی توجهی و تفسیر نادرست متأسفانه تبدیل به کلیشه‌ای شده که بیشتر و حتی پیشتر به عنوان ابزاری در ایجاد گفتمان‌های کذب استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: نبود شفافیت نه فقط در حوزه مالی بلکه در تمامی ارکان باید توسط نامزدهای انتخاباتی به گونه‌ای درست باشد که موجب اعتماد و دلگرمی مردم شود، مردم پشتیبان مسئولان صادق و سالم هستند.

وی ادامه داد: شاید در ظاهر عبارت شفافیت را به کار می بریم اما در واقع، مسئول، مدیر و نامزد یک انتخابات باید با مردمی که این منصب را به او داده‌اند صادق باشند.

زحمتکش تصریح کرد: صداقت در گفتار و رفتار، آن چیزی که به آن معتقدند و در رفتار نیز به آن پایبند هستند موجب جلب نظر مردم و اعتماد عمومی می‌شود وگرنه شعار دادن و عمل نکردن را که همه بلد هستند.

به رغم آنکه برخی داوطلبان با شرکت در این چالش، اهداف، رویکردها و برنامه‌هایشان را مطرح کرده‌اند، برخی نامزدها نیز در مواجهه با کارت دعوت به چالش، از همان ابتدا موضع گیری کردند.

یک داوطلب انتخابات شوراها در مرکز استان مازندران که با شعارهای رنگارنگ و برنامه‌های غیرواقعی از چند روز پیش تبلیغاتش را در فضای مجازی کلید زده و با عنوان کارشناس مسائل امور شهری و اجتماعی به اظهار نظر می‌پردازد، در پیگیری های به عمل آمده برای دعوت به چالش شایستگی و شفافیت، با اظهار اینکه لازم نمی دانم هزینه کرد انتخاباتی ام را بیان کنم، از پاسخگویی طفره رفت.

مشابه این داوطلب نمونه‌های فراوانی در مازندران وجود دارد، و به باور کارشناسان، راهیابی افرادی که شایستگی ندارند و با مردم صادق و شفاف نیستند، به نهاد مردمی شوراها می‌تواند تبعات زیانباری داشته باشد و پدیده شوم تخلفات مالی را در این نهاد مدنی تکرار کند.

در عین حال برخی از داوطلبان نیز با استقبال از راه اندازی جنبش شایستگی و شفافیت، این دعوت را برای معرفی افراد اصلح و دارای شایستگی و صلاحیت به مردم مؤثر دانستند. یک داوطلب انتخابات در قائمشهر که در آزمون شفافیت شرکت کرده است، افزود: متأسفانه به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا که معرفی داوطلبان را به مردم محدود کرده است، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی فرصتی مناسب برای محک زدن قدرت و کارایی داوطلبان به مردم هستند.

وی افزود: شرکت در چالش و پاسخگویی به آزمون و پرسش‌ها راهکاری برای معرفی و شناخت بهتر مردم از برنامه‌ها و اهداف داوطلبان برای ورود به شوراها است و داوطلبان نیز از این فرصت می‌توانند برای بیان نظارت و ایده‌های خود استفاده کنند.

فرماندار شهرستان نوشهر با اشاره به تکامل شوراها، شفافیت در رفتار و کردار شوراها و داوطلبان را مطالبه جدی مردم بیان کرد.

سعید یزدانی با اشاره به تکامل شوراهای اسلامی اظهار داشت: مردم انتظار دارند در انتخابات پیش روی، داوطلبان شوراهای اسلامی، شفافیت را در رفتار و هزینه‌ها کلید بزنند و افرادی انتخاب شوند که با مردم رابطه شفاف و صادقانه ای داشته باشند.

در حالی که تا تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات شوراها دو هفته‌ای باقی مانده است اما برخی داوطلبان به جای شفاف سازی رفتارها و اقدامات، از طریق غیرقانونی تبلیغات رنگین را آغاز کرده‌اند. یکی از داوطلبان انتخابات در شهرهای غربی مازندران با دعوت جمعی از حامیانش به کافه سنتی و پذیرایی با چای و قلیان، سعی در جلب آرای آنان کرده است.

یک داوطلب نیز با بهره گیری از پوسترهای نوستالوژیک که یادآور حماسه سازان دفاع مقدس به شمار می‌رود و با درج عبارت ایستاده در غبار، و الصاق عکس، خود را به نوعی فرمانده این میدان لقب داده است.

راه اندازی کانال‌هایی با عنوان حامیان داوطلبان رسم مرسوم بسیاری از افراد شده و بسیاری از کاربران از اینکه هر لحظه در گروه‌ها و کانال‌های انتخاباتی بدون اجازه دعوت می‌شوند، گلایه مند هستند.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.