حدیث روز :
امام باقر (ع) می فرماید : فضيلتى چون جهاد نيست و جهادى چون مبارزه با هواى نفس نيست.


» » » » توهین به مسئولان نظام ، توهین به اصل نظام است

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران :

توهین به مسئولان نظام ، توهین به اصل نظام است

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران با تاکید بر این که توهین به مسئولان نظام بسیار هزینه‌زا است ، گفت : توهیه به مسئولان نظام که در چارچوب قانون اساسی برگزیده مردم و مورد تایید ساختارهای رسمی کشور هستند ، به نوعی توهین به اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: دکتر رحمت عباس تبار افزود: باید همه جریان های سیاسی سخنان مقام معظم رهبری را فصل الخطاب بدانند و تمامی رفتارهای خود را در جریان و در قالب آرمان های انقلاب اسلامی تعریف کنند.

وی گفت: انقلاب اسلامی بخصوص یوم الله ۲۲ بهمن نقطه تاریخی قیام امام خمینی (ره) بوده که با خود چهره وحدت ساز و یکپارچگی را به همراه داشته است و نباید کسی خود را خارج از این مسیر  تعریف کند.

رییس بسیج اساتید دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه هم امام خمینی (ره) و هم رهبری همواره در گفتار، نوشتار و رفتار خود توهین را به هر کسی را منع کردند، افزود: عدول از فرمایشان بزرگان انقلاب عدول از خود انقلاب خواهد بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: این که برخی از اقشار یا جناح های سیاسی و اجتماعی نسبت به وضع موجود دغدغه مند و منتقد باشند طبیعی است، اما نباید انتقاد باب تفرقه را در کشور ایجاد کند که همانند اتفاق اخیر، توهین به ریس جمهور به مثابه ایجاد شکاف و تفرقه می تواند تلقی شود.

دکتر عباس تبار به نص صریح قانونی اساسی برای جایگاه مقامات رسمی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون اساسی مسئولان نظام دارای جایگاه حقوقی هستند که شانیت ویژه ای نیز در قانون و در پیشگاه انقلاب دارند و توهین به این جایگاه می تواند به معنای توهین  به نظام باشد.

وی افزود: کنار هم قرار دادن شعارهای انقلابی با دغدغه های شخصی و رفتارهای شخصی به معنای انحراف از مسیر انقلاب و رهبری است. تقلیل دادن شعارهای استکبار ستیزی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که از آرمان های امام خمینی (ره) بوده است، به نوعی کاستن از ارزش های این روز است که مطمئنن برای هیچ گروه و جناح انقلابی قابل پذیرش نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران با تاکید بر این که راهپیمایی ۲۲ بهمن و شعارهای آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوعی برائت از مشرکین بوده است، گفت: توهین به رییس جمهوری در راهپیمایی توسط هر فرد یا جریانی که بوده باشد، نه تنها برائت از استکبار نبود، بلکه به نوعی دشمن شاد کننده نیز بود، زیرا ۲۲ بهمن نماد جمهوری اسلامی است و در این روز چشم همه دنیا به دستاوردهای انقلاب متمرکز می شود که همانا مهم ترین آن وحدت زیر پرچم واحد است.

وی افزود: طبیعتا مشکلاتی در کشور وجود دارد و کسی آن را نفی نمی کند، اما رفتار شخص محور در رویداد بزرگی همچون سالروز پیروزی انقلاب از ارزش های ۲۲ بهمن خواهد کاست و زمینه را برای ایجاد شکاف فراهم خواهد کرد که در تعارض کامل با شعار انقلاب است.

عباس تبار گفت: متاسفانه جریان هتاکی به رییس جمهوری از آنجا نگران کننده تر می شود که با نگاه بدبینانه به این نتیجه منتهی شود که این کار شخصی نبوده و جریانی در پس آن مخفی شده باشد. در چنین شرایط باید هوشیار باشیم که اینگونه جریان ها با استفاده از نیروهای انقلابی و مردمی در صدد ضربه زدن به انقلاب خواهند بود و از هیچ فرصتی برای بهره برداری چشم پوشی نمی کنند.

 

هزینه تراشی برای آینده انقلاب به روش توهین

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندنران همچنین به هزینه های توهین به مسئولان نظام اشاره کرد و گفت: اتفاق اخیر به طور طبیعی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی که دشمنان زیرکی وجود دارد ، برای انقلاب هزینه ساز است.

وی افزود: آنچه حداقل در یک دهه اخیر به وضوح از سوی دشمنان دیدیم ایجاد تفرقه و شکاف در داخل کشور است و برخی نیز در درون خواسته یا ناخواسته اهداف دشمنان را پیش می برند که یکی از این رفتارها توهین به رییس جمهور بوده است.

عباس تبار گفت: حتی با فرض جریانی و جناحی بودن توهین به رییس جمهوری باید توجه داشت در صورت به قدرت رسیدن جناحی که طرفدارانش این شعارها را مطرح کردند ، جناح مخالفشان چنین رفتار توهین آمیزی داشته باشد. آن وقت پیامی چیزی عمیق تر شدن شکاف میان نیروهانی انقلاب و تفرقه و ناامیدتر کردن مردم نتیجه دیگری خواهد داشت . پس باید هوشیار بود که چنین رفتاری به یک رویه تبدیل نشود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ ، اظهار داشت: ما در آستانه بزرگ ترین رخداد مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی هستیم و رفتار توهین آمیز و یا توهین به مسئولان می تواند بشدت برای انتخابات آسیب زا باشد و منجر به ناامیدی مردم شود.

عباس تبار تاکید کرد: همه گروه ها و جناح های سیاسی باید بدانند که ممکن است عواقب رفتارهای خودسرانه اینچنینی ضربه سنگینی برای نظام در پی داشته باشد که شاید نتوان آن را ترمیم یا جبران کرد.

وی همچنین به تبعات بین المللی توهین به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی در حال سپری کردن چله حیات خود است که به فرمایش بزرگان نظام، زمانی حساس می باشد. دشمنان امروز بیش از هر زمان دیگر به دنبال ایجاد رخنه در درون کشور هستند و از هرگونه نفاق درونی بشدت استقبال می کنند و بر روی آن تبلیغات گسترده ای خواهند داشت. در نتیجه شکاف درونی جایگاه استراتژیک نظام را در عرصه بین المللی نیز تضعیف خواهد کرد و زیان هایی در پی دارد که در آینده بیشتر ملموس خواهد شد. 

 

جریان انتقاد به لحاظ مدنی شکل نگرفت

رییس بسیج اساتید دانشگاه مازندران دردمندی، گله مندی و حتی انتقاد را برای انقلاب و مسئولان بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: همواره در نظام جمهوری اسلامی مجاری انتقاد به صورت رسمی و غیررسمی از طریق نمایندگان ملت و یا رسانه باز بوده است.

وی افزود: در خوشبینانه ترین شرایط اتفاقی که افتاد در مسیر انتقاد نبوده است. متاسفانه با وجود اینکه مجاری متعددی برای ابراز انتقاد و حتی پاسخ‌خواهی ایجاد شده ، اما هنوز در کشور جریان مدنی انتقاد شکل نگرفته است. هنوز تعریف شفافی از نقادی در جامعه مدنی ما شکل نگرفته است و همواره انتقاد و رقابت سیاسی با تخریب همراه بوده که همین مساله در دوره های تاریخی انقلاب ضربه های جدی به مردم و نظام وارد کرد.

عباس تبار تاکید کرد: به نظر می رسد جریان های سیاسی و حتی جریان های انقلابی باید تعریف مناسبی از بیان انتقاد و دغدغه ایجاد کنند تا شاهد چنین رفتارهای خودسرانه یا جناحی نباشیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران همچنین به ایجاد برخی بسترهای نارضایتی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: مهم ترین این مسائل موضوع معیشت و اقتصاد است که بشدت بر افکار و رفتار اقشار مختلف و جناح های سیاسی تاثیر گذار بوده است. نیاز است همه مسئولان نظام نسبت به دغدغه معیشتی مردم هوشیار باشند و در مسیر از بین بردن مشکلات اقتصادی قدم بردارند و این مساله را با مردم به اشتراک بگذارند.

وی ظرفیت نارضایتی ناشی از مشکلات معیشتی مردم را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: نباید به سادگی از کنار این مشکلات گذشت ، اما اشخاص و برخی مردم نیز نباید تصور کنند که با آسیب به آرمان های انقلاب و همچنین جایگاه قانونی مسئولان این مشکلات بر طرف خواهد شد.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.