حدیث روز :
امام رضا (ع) می فرماید : به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيد و دست يكديگر را بفشاريد و به هم خشم نگيريد.


» » » » ۸۰ درصد آلاینده‌های هوای اراک منشا فرامنطقه‌ای دارند

استاندار مرکزی گفت: ۸۰ درصد آلایندگی‌های هوای کلانشهر اراک در سال جاری بر اساس مستندات موجود، منشا فرا منطقه‌ای دارند.

...

به گزارش کاوش نیوز به نقل از ایرنا: سید«علی آقازاده» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی افزود: با توجه به تعطیلی مدارس، برخی کارخانجات به دلیل کمبود برق و شیوع کرونا، کاهش ترافیک و عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند این مهم نشان دهنده آن است بیشتر آلایندگی کلانشهر اراک منشا فرامنطقه‌ای داشته‌ است.

وی با یادآوری تعطیلی برخی صنوف استان مرکزی و حضور یک سومی کارمندان ادارات به دلیل شیوع کرونا ادامه داد: تعطیلی بیشتر و کاهش تعداد کارمندان ادارات برای کاهش آلودگی هوا به صلاح اقتصاد استان و کشور نیست.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: چهار روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون در کلانشهر اراک وجود داشت که تعداد این روزها در تمام سال گذشته یک روز بود که این مهم در سال‌های اخیر بی سابقه بوده‌ است.

آقازاده گفت: امسال گرمترین و کم بارش‌ترین سال زمین در سال‌های اخیر بوده و این مهم نشان دهنده آن است که شرایط غیر طبیعی تنها مختص کشور و استان نبوده و این مهم مربوط به بیشتر مناطق است.

وی افزود: کلانشهر اراک با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های اخیر در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور از نظر کیفیت هوا رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

آقازاده یادآور شد: ۶۰ کارگروه به جز سایر نشست‌ها باید با حضور استاندار برگزار شود که تمامی نشست‌های کارگروه اضطرار آلودگی‌ها با توجه به شرایط آب و هوا برگزار شده‌ است.

وی با یادآوری تهیه طرح کاهش آلودگی‌ها توسط مشاور گفت: نیاز است این طرح در کارگروه فنی با حضور کارشناسان محیط زیست بررسی و به عنوان طرح کاربردی و عملیاتی در اختیار مسئولان دستگاه‌ها قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در ابتدای سال ۸۰ توسط دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز و خروجی آن در سال ۸۳ به عنوان طرح جامع این شهر به تصویب رسید.

مهدی زندیه وکیلی افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد مصوبات این طرح در جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی محقق شده است.

وی ادامه داد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی اراک در سال ۹۵ از محل اعتبارات استانی انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده عمده آلاینده‌های کلانشهر اراک در ۶ ماه نخست سال منشا فرامنطقه‌ای دارد.

زندیه وکیلی افزود: با انجام کار کارشناسی، افزایش فضای سبز و توسعه جنگلکاری در استان مرکزی باید زمینه کنترل آلاینده‌های فرامنطقه‌ای فراهم شود.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی نیز در این نشست افزود: وزش باد از جمله عوامل آلودگی هوای کلانشهر اراک بوده و ۷۰ درصد آلودگی این شهر به دلیل وجود بادهای آرام است.

«رضا مرادی» افزود: میزان آلایندگی گرد و غبار از در سال جاری نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته این مهم به دلیل دلیل خشکی زمین است.

وی ادامه داد: منشا پدیده گرد و غبار که امروز نیز در ساعت های عصر در کلانشهر اراک افزایش می یابد گرد و غبار کویر مرکزی است که پدیده جدیدی بوده و امکان پیش بینی شدت آن وجود ندارد.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی پدیده گرد و غبار عربی را از دیگر عوامل آلودگی شهر اراک دانست و گفت: پدیده گرد و غبار عربی امسال نسبت به سال های گذشته افزایش یافت.

مرادی افزود: پدیده‌های فرامنطقه‌ای از دیگر عوامل آلودگی شهر اراک است که به وسیله باد از آفریقا به کشور منتقل می‌شود.

وی با یاد آوری افزایش دمای هوا به دلیل کاهش بارندگی‌ها در کشور و استان مرکزی گفت: دمای هوا در سه ماه اول امسال نسبت به نرمال ۲ تا ۲ و نیم درجه افزایش یافته است.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دمای هوا در تیر ماه امسال وضعیت متعادل‌تری داشته و دمای هوا در این مدت نسبت به نرمال یک و ۲ درجه افزایش یافته‌ است.

مرادی ادامه داد: پیش بینی می‌شود دمای هوا در تابستان امسال نسبت به نرمال یک و پنج دهم درجه افزایش یافبد.

وی پاییز کم بارش را برای استان مرکزی پیش بینی کرد و گفت: بارش ها در پاییز این استان دیرتر آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها سال گذشته در استان وجود داشت که تعداد این روزها در سال جاری به چهار روز افزایش یافت.

«رضا میرزایی» افزود: ۵۵ روز ناسالم سال گذشته در استان مرکزی وجود داشت که نوع آلاینده‌ها در این روزها ذرات معلق در هوا بوده است.

وی ادامه داد: قانون تالاب‌ها و هوای پاک ۲ قانون تاثیر گذار است که در دولت تدبیر و امید به تصویب رسیده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس قانون تالاب‌ها اجازه توسعه شرکت املاح معدنی در تالاب میقان اراک داده نشد و براساس قانون هوای پاک نیز توسعه شهرک صنعتی خیرآباد در ۳۰ کیلومتری اراک به سمت فرودگاه از دستور کار خارج و زمینی به سمت شهر امیرکبیر برای توسعه این شهرک پیش بینی شده است.

میرزایی افزود: هفت دستگاه سنجش با تکنولوژی جدید طی۲ سال گذشته در استان مرکزی به شمار دستگاه‌های موجود افزوده شد که ۲ دستگاه آن در شهر صنعتی ساوه مستقر شد.

وی ادامه داد: تعداد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا با استقرار این دستگاه‌ها در شهرک صنعتی ساوه به سه مورد افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: دیتاهای سنج آلودگی هوا توسط این دستگاه ها نسیت به دستگاه های قبلی تا سه برابر افزایش یافته‌است.

میرزایی از اجرای طرح شناسایی منابع ثابت و متحرک آلودگی کننده هوای کلانشهر اراک خبرداد و گفت: بررسی آلایندگی این شهر و ارایه راهکارها برای کنترل آلاینده ها از جمله اهداف اجرای این طرح است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز در این نشست گفت: دستگاه قضای استان مرکزی در دفاع از محیط زیست جدی است و این مهم در اولویت برنامه‌ها است.

« قربانی» افزود: حمایت از محیط‌ زیست به مثابه حمایت از تمام جامعه است.

وی ادامه داد: اراضی ملی و منابع طبیعی بیش از سایر اراضی مورد طمع افراد سودجو است و پرونده‌های متعددی در سطح کشور علیه متجاوزان تشکیل شده است و ضرورت توجه به جلوگیری از تعارضات در اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست با نگاه ویژه و حساسیت خاص دنبال می‌شود.


ارسال نظر

اطلاعات
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.